کم تحرکی برای جامعه آفت است؛

ورزش همگانی، ورزشی برای همه

۱۴۰۰/۰۱/۰۸ - ۲۳:۵۰:۰۵
کد خبر: ۱۱۵۴۰۵۴
ورزش همگانی، ورزشی برای همه
ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی از مسائل مختلفی تأثیر می‌پذیرد و گروه‌های مختلفی را به عنوان ورزشکار و تماشاچی زیر پوشش قرار می‌دهد.

به گزارش برنا؛ رایج ترین تعریف برای ورزش همگانی " ورزش برای همه" است که این اصطلاح نیز در اکثر کشورهای دنیا پذیرفته شده است. ورزش همگانی از جمله رشته‌های پرطرفداری است که در کلیه مکان‌های تفریحی، ورزشی مانند پارک‌ها، ورزشگاه‌ها، ایستگاه‌های ورزشی، سواحل دریا، رودخانه‌ها و غیره می‌تواند به صورت انفرادی و گروهی توسط مربیان کارآزموده و مجرب انجام شود. از آنجایی که ورزش همگانی دارای رشته‌های متنوعی است و در محیط‌های بسته و آزاد قابل انجام است، بنابراین افراد به آسانی می‌توانند در این رشته‌ها به فعالیت بپردازند. لذا این ورزش تاثیر زیادی بر تندرستی، شادابی و سالم سازی افراد دارد.

گفتنی است که موضوع ورزش همگانی به قدری در ادوار گذشته مورد توجه مسئولان قرار گرفته است که برای این نوع ورزش‌ها فدراسیون زیر نظر وزارت ورزش و جوانان راه اندازی شده است، به طوری که این فدراسیون متشکل از 27 انجمن و بیش از 50 کمیته است که هر کدام از این انجمن و کمیته‌ها به شکل تخصصی ورزش های همگانی را دنبال می‌کنند.

در کنار این برآیند آمارها نیز نشان می‌دهد میزان مشارکت ورزشکاران در ورزش‌های همگانی قبل از دولت یازدهم 16 درصد بود و این رقم از سال 92 تاکنون حدود 31 درصد رشد یافته و حتی پیش بینی می شود تا پایان سال این رقم به 37 درصد نیز افزایش پیدا کند.

ورزش همگانی در قالب فعالیت‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم با محوریت وزارت ورزش و جوانان با رشد قابل توجهی در نرخ مشارکت فعال مردم در ورزش همگانی، مشارکت در تدوین برنامه توسعه فعالیت بدنی و فرهنگ ورزش همگانی، جشنواره های نوروزی و پویش های همگانی و ملی همراه بوده است. نرخ مشارکت فعال مردم در ورزش همگانی و میزان رشد آن در ابتدای دولت یازدهم 16 درصد بود که بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران و با اجرای گسترده و سراسری برنامه‌های ورزش همگانی طی سال‌های 92 تا 98 این آمار به 51 درصد افزایش یافته است.

مشارکت در تدوین برنامه توسعه فعالیت بدنی بر اساس الگوی سازمان بهداشت جهانی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش و همچنین مشارکت در تدوین برنامه ترویج فرهنگ ورزش همگانی در شورای فرهنگ عمومی کشور و تصویب و ابلاغ آن توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله اقدامات مثمر ثمر حوزه ورزش همگانی بود. بیش از 60 هزار همایش‌ و جشنواره ورزش همگانی بطور سالیانه با حضور گسترده خانواده‌ها در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور انجام شد. جشنواره‌های «نوروزانه با ورزش» و «تابستانه با ورزش» در سراسر کشور به منظور افزایش سطح نشاط در جامعه با مشارکت بیش از 21 میلیون نفر در سال 1398 برگزار شد.

با آغاز دوران پاندمی کرونا پویش‌های ملی (ورزش درخانه، ورزش تعطیل نیست، قرنطینه با ورزش، ورزش در همسایگی، آوای ورزش، آماده باش و...) با حمایت و همکاری مجموعه وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌های ورزشی و سازمان صدا و سیما، با هدف ترغیب آحاد مردم به انجام فعالیت ورزشی در دوران قرنطینه و مقابله با شیوع ویروس کرونا به مرحله اجرا رسید ‌‌و سازمان بهداشت جهانی از اقدامات وزارت ورزش و جوانان که اقدامات متعهدانه دولت ایران را برای ترویج فعالیت بدنی در سطح ملی و بین‌المللی به اشتراک گذاشته است، تقدیر کرد.

طرح های ملی ورزش همگانی با محوریت اقشار و کانون های جمعیتی بزرگ ویژه کودکان و دانش آموزان، دانشجویان، کارگران، کارمندان، نیروهای مسلح، شهروندان ساکن در مناطق شهری، روستاییان و عشایر، با مشارکت و همکاری نهادها و دستگاههای مرتبط اجرا شد. اجرای طرح ملی شهر فعال در شورای ورزش همگانی کشور و آغاز عملیات اجرایی آن در 15 شهر داوطلب در سال 99 تصویب شد و پیگیری ابلاغیه گنجاندن برنامه ورزش همگانی در بودجه سالیانه شهرداری های سراسر کشور از سوی وزارت کشور و سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور صورت گرفت.

آیین نامه توسعه ورزش همگانی در کلانشهرها و شهرهای بزرگ کشور به هیات وزیران تدوین و‌ ارائه شد. ظرفیت شورای ورزش همگانی کشور و شورای ورزش همگانی استان ها در جهت ایجاد هم افزایی و تعامل فیمابین نهادها و دستگاه های مرتبط با ورزش همگانی و تصویب و اجرای طرح های ملی و استانی در موضوع ورزش همگانی، فعال سازی شد.

افشین ملایی، رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی می‌گوید: بودجه‌ای که در سایر کشورها به توسعه فعالیت بدنی و مبارزه با کم تحرکی اختصاص داده‌اند، ماوراء تصور است، تنها در یکی از ایالت‌های یکی از کشورهای پیشرفته بیش از 4  میلیارد دلار جهت ترغیب جوانان به فعالیت بدنی در نظر گرفته شده است. ورزش همگانی کشور هنوز منتظر تخصیص و اعطای 0.27 صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده برای توزیع در بین نهادهای متولی ورزش همگانی، فدراسیون ورزش‌های همگانی و هیئت‌های استانی است.

ملایی افزود: ما برای تحقق پشتوانه قانونی ورزش‌های همگانی اقدام به تشکیل شورای مشورتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی کردیم و رایزنی‌های جدی با فراکسیون ورزش مجلس و سایر نمایندگان مسئول در حوزه ورزش صورت پذیرفته است. جهت مواجهه فعال با بحران کم تحرکی 37 پروژه ملی را تدوین کرده ایم و هر 37 پروژه مبتنی بر مخاطب با هدف تغییر رفتار کم تحرکی طراحی شده‌اند.

سخن آخر

بدون تردید ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی از مسائل مختلفی تأثیر می پذیرد و گروه های مختلفی را به عنوان ورزشکار و تماشاچی زیر پوشش قرار می دهد. بنابراین امروزه بسیاری از کشورها تلاش کردند با ارائه برنامه های توسعه در جهت گسترش آن قدم بردارند. بنابراین از آنجایی که ورزش همگانی پایه ورزش قهرمانی به حساب می آید، انتظار می رود تا تمامی امکانات و تسهیلات در جهت ایجاد فضای مناسب، نیروی انسانی متخصص و اعتبارات لازم برای رشد ورزش همگانی در کشور فراهم شود. 5

نظر شما