بررسی عملکرد چهار فصل اخیر استقلال؛

امید به پایان حسرتی ۸ ساله

۱۴۰۰/۰۱/۰۱ - ۲۳:۵۰:۰۵
کد خبر: ۱۱۵۴۴۶۲
امید به پایان حسرتی ۸ ساله
استقلال در سال‌های اخیر در کسب قهرمانی لیگ برتر ناکام بوده و آبی‌ها امیدوارند امسال با فرهاد مجیدی بر قله فوتبال ایران قرار بگیرند.

به گزارش برنا؛ چهار سال اخیر استقلال با عدم ثبات روی نیمکت خود همراه بود. یکی از مهم ترین اتفاقات سال های اخیر آبی پوشان آمدن آندره آ استراماچونی ایتالیایی به این تیم بود که با حاشیه های زیادی همراه شد. در چهار سال اخیر فرهاد مجیدی 3 بار روی نیمکت استقلال نشست و آبی ها امیدوارند سال 1400 سال پایان ناکامی های تیم محبوب شان با سرمربی جوان و محبوب باشد.

در سال های اخیر ورزشگاه های مرغوبکار و کمپ مرحوم ناصر حجازی به نام باشگاه استقلال زده شد و باشگاه همواره در تلاش بوده تا بدهی های خارجی را از جمله وینفرد شفر و پروپئیچ تسویه کند.

در ادامه نگاهی به اتفاقات رخ داده در باشگاه استقلال در چهار سال اخیر می پردازیم.

سال 96-95؛ ناکامی با علی منصور

پیش از شروع لیگ شانزدهم با تصمیم هیات مدیره استقلال، پرویز مظلومی از سمت خود برکنار و علیرضا منصوریان جایگزین او شد. حضور علیرضا منصوریان پس از 8 سال دوری از استقلال، با استقبال هواداران تیم مواجه شد و در اولین جلسه تمرینی تیم در کمپ ناصر حجازی، هزار نفر از او استقبال کردند. منصوریان توانست ستاره‌هایی مثل بختیار رحمانی، آرش افشین و کاوه رضایی را که مدت‌ها زمزمه‌های آبی‌پوش شدن‌شان به گوش می‌رسید به استقلال بیاورد. هم‌چنین بازیکنانی چون وریا غفوری، مجتبی حق‌دو‌ست، میلاد زکی‌پور و علی قربانی که از شاگردان منصوریان در نفت تهران بودند نیز به استقلال پیوستند. مشکل عدم ثبات و نابه‌سامانی‌های مدیریتی در این فصل نیز گریبان‌گیر استقلال بود و رضا افتخاری به عنوان سرپرست موقت استقلال انتخاب شد. استقلال لیگ را خوب شروع نکرد و تا هفته سوم متحمل دو شکست شد. روند نتایج ضعیف این تیم تا هفته ششم و در دربی تهران نیز ادامه داشت. البته تساوی بدون گل مقابل پرسپولیس در آن روزها، نتیجه بدی برای استقلال نبود. با این وجود از همان هفته‌های ابتدایی زمزمه‌های برکناری منصوریان شنیده می‌شد. استقلال نیم‌فصل اول را در رتبه هفتم به پایان رساند. در نیم‌فصل بختیار رحمانی، آرش افشین، محمدامین حاج‌محمدی و میثم مجیدی که نتوانستند در استقلال بدرخشند از این تیم جدا شدند. استقلال در نیم‌فصل با آندرانیک تیموریان و سرور جپاروف قرارداد بست اما در هنگام تلاش برای ثبت آی‌ تی ‌سی برای جپاروف متوجه شدند که از نقل و انتقالات محروم هستند اما استقلال در نیم فصل دوم تیم بهتری شد و در دربی توانست یکی از آماده ترین پرسپولیس های سال های اخیر را با 3 گل شکست دهد. مشکلات مالی و مدیریتی در آن سال کار دست استقلال داد و تیم منصوریان در نهایت توانست با نایب قهرمانی لیگ را به پایان برساند. استقلال در آن سال در مرحله یک چهارم نهایی از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد.

سال 97-96؛ سالی پر از حاشیه

در ابتدای این فصل، علیرضا منصوریان همانند فصل گذشته هدایت این تیم را برعهده داشت اما پس از کسب نتایج ضعیف با این تیم، در پایان هفته هفتم لیگ برتر از سمت خود استعفا داد و وینفرد شفر سرمربی آلمانی جانشین او شد. پیش از منصوب شدن شفر به عنوان سرمربی تیم استقلال، میک مک‌درموت به صورت موقت بر روی نیمکت استقلال نشست. استقلال تحت هدایت شفر توانست در لیگ به مقام سوم برسد و در جام حذفی قهرمان شود. آبی های پایتخت با شفر به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یافتند. شفر باتجربه بالا و با سابقه مربیگری در بوندس‌لیگای آلمان به ایران آمد و توانست تغییرات چشمگیری در نحوه بازی و نتایج این تیم به وجود بیاورد. جپاروف و تیام در آن سال ستاره های استقلال بودند.

سال 98-97؛ باز هم قهرمانی از دست رفت

استقلال فصل جدید را با شفر اما با کوهی از مشکلات مالی آغاز کرد و جپاروف و تیام از این تیم جدا شدند. در آن سال استقلال عملکرد پرانتقادی در فصل نقل و انتقالات داشت و حتی شنیده می شد برخی از نفرات این تیم بدون نظر شفر جذب شده اند. با این وجود آبی ها لیگ را خوب شروع کردند اما نوسان تیم شفر زیاد بود با این حال او مورد حمایت هواداران استقلال قرار داشت. در دربی برگشت آن سال اتفاقات حاشیه ای زیادی رقم خورد و برخی از اطرافیان از دخالت های سید مهدی رحمتی در تیم و حتی تعیین پنالتی زن دربی می گفتند که در نهایت این فشارها و انتقادها باعث شد رحمتی در پایان آن سال استقلال را ترک کند و به شهرخودرو برود. در 5 بازی پایانی لیگ، فرهاد مجیدی هدایت استقلال را برعهده گرفت و در نهایت آبی پوشان همان رده سال گذشته را تکرار کرده و سوم شدند. در لیگ قهرمانان آسیا هم استقلال در مرحله گروهی حذف شد.

سال 99-98؛ استراماچونی کجایی؟

سالی که می توانست یکی از بهترین سال های فوتبالی برای استقلالی ها باشد و آنها بعد از 7 سال حسرت دوباره قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران را تجربه کنند اما جدایی سرمربی ایتالیایی استقلالی ها را آرزو به دل گذاشت. استقلال در آغاز این فصل تغییرات بسیاری به خود دید. سرمربی و کادر مربیگری تیم به طور کامل عوض شدند، 15 بازیکن فصل قبل استقلال از این تیم کنار رفتند و تعدادی از عوامل کادر اجرایی باشگاه نیز از سمت خود استعفا دادند تا پیش از آغاز فصل استقلال شاهد تغییرات فراوانی باشد. بعد از انتظارات فراوان آندره‌آ استراماچونی، مربی ایتالیایی که سابقه کار در تیم‌های سری آ ایتالیا را داشت به عنوان سرمربی استقلال برگزیده شد. استقلال در هفته‌های نخست لیگ برتر چندان خوب نتیجه نگرفت اما در هفته‌های بعدی با جبران نتایج ضعیف توانست به صدر جدول لیگ برسد. سبک بازی هجومی تیم او مورد رضایت هواداران استقلالی بود و مرد ایتالیایی محبوبیت فوق العاده ای بین استقلالی ها به دست آورد. بعد از صدرنشینی در لیگ برتر استراماچونی که از نحوه پرداخت دستمزدش رضایت نداشت از سمت خود استعفا داد و ایران را ترک کرد. به دنبال این اتفاق استقلال وارد چند هفته پرتنش و پرحاشیه شد و این باشگاه در 3 بازی لیگ بدون حضور سرمربی به میدان رفت. حاشیه‌های جدایی استراماچونی آنقدر زیاد بودند که مدیرعامل وقت استقلال، امیرحسین فتحی نیز از سمت خود کنار رفت و در همان زمان که تیم بدون مربی بود سمت مدیرعاملی خالی ماند تا استقلال همزمان بدون مربی و مدیر باشد. در نیمه دی سال 98 فرهاد مجیدی کاپیتان محبوب استقلال به عنوان مربی جدید استقلال برگزیده شد اما هواداران استقلال خواستار بازگشت استرماچومی بودند. خواسته ای که در نهای کار دست استقلال داد. استقلال با مجیدی در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا خوب نتیجه گرفت و تیم توانست به راحتی به مرحله گروهی صعود کند اما ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به دلیل دنیاگیری کرونا ویروس در آسیا به پایان فصل موکول شد. مجیدی در لیگ با استقلال نایب قهرمان شد و در جام حذفی با پیروزی مقابل سپاهان و پرسپولیس در مرحله‌های یک چهارم نهایی و نیمه‌نهایی در نهایت در دیدار فینال و در یک مسابقه جنجالی مغلوب تراکتور شد و علاوه بر از دست دادن عنوان قهرمانی شانس حضور مستقیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا و سوپرجام را از دست داد. مجیدی که حتی پیش از دیدار فینال از سمت خود استعفا داده بود بعد از این مسابقه استقلال را ترک کرد تا استقلال برای دومین بار در طول فصل بدون مربی بماند. مدتی بعد از جدایی مجیدی و بعد از چند روز پرحاشیه و پرتنش که به اعتراض هواداران استقلال در مقابل دفتر این باشگاه و فدراسیون فوتبال نیز انجامید مجید نامجو مطلق به عنوان مربی موقت استقلال برگزیده شد و به این ترتیب استقلال برای دومین فصل پیاپی با یک مربی موقت فصل را به پایان رساند. در روزهای پایانی فصل استقلال در ادامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حاضر و با صعود از گروهش در مرحله یک هشتم نهایی حاضر شد.

سال 1400-99؛ امیدها زنده شد

استقلال این سال را با کوهی از حاشیه ها آغاز کرد. هواداران این تیم خواستار بازگشت استراماچونی بودند اما بازگشت او میسر نبود. در فاصله 2 هفته مانده تا شروع لیگ محمود فکری به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد. استقلال روزبه چشمی و علی کریمی را از دست داده بود و نفرات جدید هم بدون نظر فکری جذب شدند. آبی پوشان در طول نیم فصل اول در نتیجه گیری بی ثبات بودند و با وجود اینکه هفته ها توانستند در صدر بمانند اما با شکست جنجالی مقابل سپاهان در هفته پایانی نیم فصل صدر را از دست دادند و در رتبه سوم قرار گرفتند. بعد از آن شکست حاشیه های اطراف استقلال زیاد شد اما در نهایت با نظر هیات مدیره فکری ابقا شد. هفته بعد استقلال مقابل نفت مسجد سلیمان متوقف شد و فکری با فشار هواداران از سمت خود استعفا کرد. فرهاد مجیدی بعد از 80 هزار کامنتی که در صفحه اش گذاشته شد به استقلال برگشت و حالا آبی ها از قبل امیدوارترند. 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز