حسن رودباریان در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا:

برانکو مهمترین نقش را در موفقیت‌های پرسپولیس دارد/ فوت دو چهره فوتبالی تلخی سال ۹۹ را دوچندان کرد/ کار فنایی عالی است

۱۴۰۰/۰۱/۰۸ - ۰۶:۰۸:۰۹
کد خبر: ۱۱۵۵۲۶۳
برانکو مهمترین نقش را در موفقیت‌های پرسپولیس دارد/ فوت دو چهره فوتبالی تلخی سال ۹۹ را دوچندان کرد/ کار فنایی عالی است
دروازه‌بان اسبق تیم ملی فوتبال ایران تاکید کرد: اصلی‌ترین عامل این موفقیت‌ها در پرسپولیس به حضور برانکو در این تیم برمی‌گردد. برانکو در سال‌هایی که در پرسپولیس حضور داشت شرایط خوبی را در این تیم رقم زد و این تیم با وجود مشکلات و کمبودها و محدودیت‌ها موفق شد با این مربی موفقیت‌های مهم و ادامه‌داری را به دست بیاورد.

به گزارش برنا؛ حسن رودباریان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا به سوالات مختلف پاسخ داد. رودباریان که سالهاست در خارج از کشور به سر می‌برد پس از مدت‌ها گفت‌وگوی ویژه‌ای را درخصوص مسائل فوتبال، کرونا و... داشت که ماحصل آن را می‌توانید در زیر بخوانید:

- مدت‌هاست از ایران و رسانه‌ها دور هستید. در حال حاضر چه فعالیت فوتبالی دارید؟

در چند سال اخیر خارج از ایران در یک آکادمی فوتبال مشغول مربیگری هستم. مدتی قبل در کلاس های مربوط به دوره B مربیگری شرکت کردم که این دوره حدود یک سال طول کشید. پس از پایان آن دوره پس از سپری شدن زمان لازم برای مدرک A ثبت نام کردم که با شیوع ویروس کرونا همزمان شد و برگزاری آن کلاس ها به تعویق افتاد. در حال حاضر هم منتظر دوره جدید آغاز شود تا مدرک جدیدم را بگیرم.

- چقدر با اتفاقات و فضای فعلی فوتبال ایران در ارتباط هستید؟

دورادور پیگیر بازی های لیگ برتر هستم. البته سعی می کنم بازی های پرسپولیس و بازی های مهم لیگ ایران را تماشا کنم و از کم و کیف شرایط تیم ها مطلع شوم.

- فضای کلی فوتبال ایران را چطور می‌بینید؟

به هر حال یکسری مشکلات زیربنایی و ساختاری سال های سال است در فوتبال ما وجود دارد و هنوز هم ادامه دارد و حل نشده. ما از نظر فنی و فوتبال پتاسیل خوبی داریم اما متاسفانه از نظر امکانات و برنامه ریزی در شرایط خوبی قرار نداریم و این موضوع شرایط کلی فوتبال ایران را با رکورد روبرو کرده است و اجازه نداده پیشرفتی را که انتظارش را داریم تحقق پیدا کند.

- در این چندسال پرسپولیس توانسته شرایط خوبی را در نتیجه‌گیری داشته باشد. ارزیابی‌تان از پرسپولیس و موفقیت‌هایش چیست؟

خوشبختانه پرسپولیس در سال های اخیر شرایط خوبی را به لحاظ نتیجه گیری داشته و طی 3 سال اخیر 2 بار تا فینال آسیا رسیده که این موضوع نمی تواند اتفاقی رقم خورده باشد. به اعتقاد من اصلی ترین عامل این موفقیت ها در پرسپولیس به حضور برانکو در این تیم برمی گردد. برانکو در سال هایی که در پرسپولیس حضور داشت شرایط خوبی را در تیم رقم زد و این تیم با وجود مشکلات و کمبودها و محدودیت ها موفق شد با این مربی موفقیت های مهم و ادامه داری را به دست بیاورد. برانکو باور قهرمانی را در تیم ایجاد کرده و در حال حاضر هم می توان رد پای او را در موفقیت های پرسپولیس دید.

- حامد لک در سال اول حضورش در پرسپولیس موفق عمل کرده، در این خصوص چه نظری دارید؟

بعضی از بازیکنان نیاز به زمان دارند تا مسیر خوب و درستی را طی کنند. اصلی ترین عاملی که به ورزشکاران به خصوص فوتبالی ها کمک می کند تا بهترین شرایط را داشته باشند این است که تمام فکر و تمرکزشان را روی تمرین شان معطوف کنند و از جمله دلایل موفقیت حامد در پرسپولیس این است که علاوه بر شرایط بدنی خود، تمرکزش روی  تمرین زیاد است، ضمن این که باید به این موضوع توجه کنیم که داود فنایی به عنوان مربی تخصصی دروازه بانی، کارش را خوب انجام داده است؛ این اتفاق در زمان حضور  علیرضا بیرانوند هم در پرسپولیس رخ داد و الان هم فنایی با لک چنین شرایطی را ایجاد کرده و نباید از تلاش های او برای لک و بیرانوند به سادگی عبور کرد.

- تیم ملی سال‌هاست فراز و نشیب‌هایی را در درون دروازه‌اش می‌بیند، فکر می‌کنید علت نوسان شرایط گلرهای تیم ملی چیست؟

در حال حاضر سطح  فوتبال در دنیا بین تیم های مختلف خیلی به هم نزدیک شده و این موضوع در بین دروازه بان ها نیز به وجود آمده است. شرایط در حال حاضر به گونه ای است که با کوچکترین لغزش، ممکن است جایگاه دروازه بان ها از دست برود. در چنین شرایطی رقابت بالا می رود و رسیدن به درون دروازه تیم ملی  سخت می شود. شاید اصلی ترین دلیل نوسان در درون دروازه تیم ملی ایران نیز همین موضوع باشد.

- فوتبال ایران چند ماهی است تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. در این مورد صحبت می‌کنید؟

متاسفانه کرونا نه تنها در ایران و فوتبالش بلکه در تمام دنیا و در تمام جنبه های زندگی مردم تاثیرات مخربی داشته است. جدا از بحث برگزاری بازی ها، سطح کمی و کیفی آن و مسائل مربوط به شرایط فنی فوتبال، کرونا در سال 99، دو چهره خوب و سرشناس و خوشنام فوتبال ایران را از ما گرفت، اتفاقی که من را هم شوکه و ناراحت کرد. از دست دادن تمام کسانی که بر اثر این بیماری فوت کرده اند تلخ است اما فوت چهره هایی مثل علی انصاریان و مهرداد میناوند که از جمله چهره های با انرژی و مثبت فوتبال ما محسوب می شدند، تلخی و ناراحتی دوچندانی را برای همه ما داشت. برای همه بازماندگان این دو عزیز آرزوی صبر دارم. امیدوارم روح این دو عزیز قرین رحمت و آرامش باشد.

- در سال جدید چه آرزویی دارید؟

امیدوارم همه مردم ایران به آرامش برسند و در سلامت کامل باشند و از نظر اقتصادی به سطحی برسند که بتوانند بدون دغدغه و نگرانی زندگی کنند. آرزوی دیگرم این است که هیچ جنگی در کار نباشد و همه مردم دنیا در صلح و سلامت کامل باشند. 7

نظر شما