گزارش روز؛

ایجاد فرصت مناسب برای تیم ملی هندبال/ میزبانی ایران را باید به فال نیک گرفت

۱۴۰۰/۰۱/۲۶ - ۲۳:۰۱:۰۲
کد خبر: ۱۱۶۵۵۴۲
ایجاد فرصت مناسب برای تیم ملی هندبال/ میزبانی ایران را باید به فال نیک گرفت
با اعلام کنفدراسیون هندبال آسیا، فدراسیون هندبال ایران به صورت رسمی میزبان مهمترین و معتبرترین مسابقات هندبال قاره آسیا شد.

به گزارش برنا؛ در چند ماه اخیر فدراسیون هندبال ایران با ارسال نامه‌ای به کنفدراسیون فدراسیون هندبال آسیا آمادگی خود را جهت میزبانی بیستمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا رسماً اعلام کرد و با توجه به اهمیت این مسابقات و صعود چهار تیم برتر این رقابت‌ها به مسابقات جهانی 2023 سوئد و لهستان، مسئولین فدراسیون ایران رایزنی‌های فشرده خود را جهت اخذ میزبانی مهمترین و معتبرترین مسابقات هندبال آسیا ادامه دادند. پس از تماس‌ها و پیگیری‌های مسئولین فدراسیون هندبال ایران با مقامات آسیایی، 17 فروردین، کنفدراسیون هندبال آسیا با ارسال نامه‌ای به طور رسمی ایران را به عنوان میزبان بیستمین دوره رقابت‌های هندبال قهرمانی مردان آسیا و انتخابی مسابقات جهانی 2023 سوئد- لهستان معرفی کرد. براساس برنامه اعلام شده این رقابت‌ها در ژانویه 2022 (دیماه 1400) برگزار خواهد شد.

حسن پروانه، پیشکسوت هندبال درباره کسب میزبانی مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: متاسفانه چندی پیش به دلیل شرایطی که پیش آمد میزبانی مسابقات مهمی چون رقابت های جوانان آسیا از ایران گرفته شد اما اینکه پس از آن باز هم رایزنی و نامه نگاری ها ادامه پیدا کرد و در نهایت میزبانی رویداد مهمتری چون قهرمانی مردان آسیا به ایران داده شود جای خوشحالی دارد. قطعا این اتفاق و حضور تیم های آسیایی می تواند هم از نظر سیاسی، اجتماعی و هم از نظر ورزشی برای کشورمان منشا خیر باشد.

او با اشاره به سالن میزبان این مسابقات توضیح داد: از دیدگاه من بهترین استان برای میزبانی از تیم های آسیایی تهران است چرا که هم از سالن خوبی داریم و از نظر هتل و سایر امکانات مانند رعایت شیوه نامه های بهداشتی و ... وضعیت مطلوب تری را در جریان مسابقات لیگ شاهد بودیم اما اگر طبیعتا بخواهند این میزبانی را به استانی دیگری بدهند باید شیراز در اولویت باشد چون برای میزبانی مسابقات قهرمانی جوانان آسیا خیلی زحمت کشیدند. با این حال شهرهایی مانند تبریز، اصفهان و مشهد هم پتانسیل گرفتن میزبانی را دارند.

پروانه درخصوص انتخاب مربی تیم ملی گفت: با توجه به شرایطی که کرونا به وجود آورده و الان هم که وضعیت کاملا قرمز است، هم دست فدراسیون بسته است و هم دست مربی که بخواهد به ایران بیاید اما تا جایی که اطلاع دارم فدراسیون در حال رایرنی با چند گزینه است تا بتواند مربی خوبی را در اختیار بگیرد. مربی های خارجی با قیمت دلاری که الان در ایران است هزینه زیادی را به فدراسیون متحمل کرده اند بنابراین به نظرم مربی که انتخاب می شود در همه رده های سنی به کار گرفته شود. به هر جهت مربی که ماهیانه 50 هزار دلار یا یورو بخواهد دریافت کند نباید در هتل بیکار بماند.

پروانه خاطرنشان کرد: نظر خودم این است که با این میزبانی می‌توانیم اتفاقات خوبی را برای هندبال رقم بزنیم. به ویژه که 5 میلیارد هم اعتبار مستقیم در بودجه امسال کشور به صورت مجزا از بودجه وزارت ورزش برای هندبال در نظر گرفته شده که می تواند به نفع جامعه هندبال باشد.

علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال نیز درباره میزبانی ایران از مسابقات قهرمانی مردان آسیا گفت: از این اتفاق بسیار خوشحالیم. باید به جامعه هندبال و ورزش کشور تبریک بگویم. مسابقات قهرمانی مردان آسیا جزو رویدادهای مهم و بزرگ در قاره به شمار می رود که امیدوارم این میزبانی منشا خیر و پیشرفت برای هندبال ایران باشد. ما پیش از این هم قرار بود در فروردین 1400 در شیراز میزبان مسابقات قهرمانی جوانان آسیا باشیم که به‌خاطر شرایط کرونایی حاکم بر کشورمان این میزبانی از ما سلب شد. به هر جهت واقعیت این است که متاسفانه این پاندمی کرونا همه مسابقات بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داد و کشور ما هم جدا از این اتفاقات نبود اما خوشحالم با رایزنی‌هایی که صورت گرفت مجددا میزبانی یک رویداد مهمتر به ایران داده شد. همان‌طور که برای گرفتن این میزبانی تلاش کردیم اگر شرایط کرونا اجازه بدهد برای حفظ آن‌هم تمام تلاش‌مان را به کار خواهیم گرفت.

رئیس فدراسیون هندبال در رابطه با انتخاب سرمربی تیم ملی گفت: چند گزینه خارجی را مد نظر داریم و در حال رایزنی هستیم. چندی پیش هم با یک مربی خارجی به توافق رسیدیم اما بعدا از حضور در ایران پشیمان شد. هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم اما قطعا برای هدایت تیم ملی از مربی خارجی استفاده خواهیم کرد.

ایرج رضایی، مربی هندبال نیز در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: باید قبول کرد گرفتن این میزبانی‌ها کار راحتی نیست اما در کنارش حفظ آن هم اهمیت بیشتری دارد. متاسفانه شرایط کرونا طوری شده است که نمی‌توان با قطعیت در مورد برگزاری رویدادی آن هم نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا حرف زد. ایران پیش از این هم میزبانی مسابقات قهرمانی جوانان را گرفته بود که بعد از چندبار تعویق میزبانی به بحرین داده شد در ادامه نیز با توجه به شرایط کرونایی کشورها به کل لغو شد اما حالا میزبانی رویداد جدیدتر و مهم‌تری به کشورمان داده شده مسابقاتی که انتخابی مسابقات جهانی هم به شمار می‌رود. انتظار می‌رود در صورت برگزاری مسابقات بتوانیم از این امتیاز ویژه به خوبی بهره ببریم.

رضایی درمورد انتخاب سرمربی تیم‌ ملی گفت: هندبال ایران لژیونر زیادی دارد. بازیکنانی که در لیگ‌های معتبر خارجی بازی می‌کنند بنابراین باید مربی هدایت این هندبالیست‌ها را بر عهده بگیرد که توانایی بالایی داشته باشد. ایران پتانسیل خوبی در هندبال دارد اما باید یک مربی خارجی طراز اول روی نیمکت تیم‌ ملی بنشیند تا بتواند به رشد هندبال ایران کمک کند.

کارشناس هندبال با اشاره زیرساخت‌های لازم برای گرفتن میزبانی مسابقات توضیح داد: فعلا مشخص نیست قرار است کدام استان میزبان رقابت‌های قهرمانی آسیا باشد اما گویا شیراز و اصفهان اعلام آمادگی کردند. از سالن شیراز اطلاع دقیقی ندارم اما هم استان فارس و هم اصفهان در ورزش هندبال فعالیت خوبی دارند و طبیعتا می‌توانند زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند. امیدوارم تا دی‌ماه کرونا کمتر شود و حتی واکسن این ویروس هم به طور عمده در اختیار عموم قرار بگیرد که بتوانیم از حضور تماشاگران هم بهره ببریم.

سخن آخر

ایران سال قبل امتیاز میزبانی رقابت‌های قهرمانی آسیا در رده نوجوانان را به دلیل شیوع کرونا از دست داده بود و دریافت امتیاز میزبانی رده سنی بزرگسالان بسیار با ارزش تر از رویداد قبلی به شمار می رود. بی شک میزبانی جام ملت های آسیا فرصت خوبی است که با موفقیت در آن شاهد دومین حضور هندبال ایران در رقابت های جهانی باشیم و عملکردی بهتری نیز در آن تورنمنت بسیار مهم از سوی بازیکنان ارائه شود. 4/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز