سیدمهدی سیدصالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا:

آبی‌ها می‌توانند به عنوان تیم اول صعود کنند/ مجیدی مقصر مشکلات دفاعی نیست/ استقلال در فاز تهاجمی بی‌نظیر است

۱۴۰۰/۰۲/۰۳ - ۲۳:۳۰:۴۰
کد خبر: ۱۱۶۹۲۷۹
آبی‌ها می‌توانند به عنوان تیم اول صعود کنند/ مجیدی مقصر مشکلات دفاعی نیست/ استقلال در فاز تهاجمی بی‌نظیر است
مهاجم اسبق تیم استقلال گفت: مشکلات دفاع تیمی و فردی استقلال تقصیر سرمربی این تیم نیست.

سیدمهدی سیدصالحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا درباره شرایط استقلال اظهار داشت: استقلال بازی را خوب شروع کرد و از ضعف خط دفاعی الدحیل به خصوص در دفاع چپ و راست استفاده کرد چون پشت آنها خالی بود و به سادگی دور می خوردند. الدحیل روی ضربات ایستگاهی و سانترها هم ضعف داشت و یکی از اتفاقات مهم در بازی های آسیایی این است که مدافعان عربی اعتماد به نفس کاذب دارند و در پرس می توان از ضعف آنها استفاده کرد. با این حال استقلال بازی را خوب شروع کرد و به گل رسید و هدف مجیدی این بود که از ضدحملات استفاده کند اما در سیستم 4-5-1 باید مدافعان سختگیری زیادی داشته باشند و دفاع من تو من را رعایت کنند اما مدافعان استقلال به سادگی اجازه دادند مهاجمان الدحیل استارت بزنند و پشت مدافعان مرکزی قرار بگیرند.

او ادامه داد: استقلال مقابل الاهلی بعد از 3 گل تمرکزش را از دست داد و توپ های زیادی را لو داد اما گل قایدی باعث شد فشار کمتر شود. الاهلی و الشرطه فشار کمتری نسبت به الدحیل آوردند و وقتی فشار بیشتر شد تمرکز خط دفاعی به هم بخورد. استقلال در 2 بازی اول نشان داد در فاز تهاجمی بی نظیر است و قدرت زیادی دارد اما در فاز تدافعی عدم تمرکز در خط دفاعی مشهود بود.

مهاجم اسبق استقلال افزود: تعویض های مجیدی در نیمه دوم خوب بود. وقتی هافبک دفاعی خلاق نباشد تیم در فاز حمله و دفاع به مشکل می خورد و به همین دلیل مجیدی ریگی را با مهدی پور تعویض کرد. مهدی پور و غفوری کارهای ترکیبی انجام دادند و مرکز زمین را در اختیار گرفتند. تفاوت استقلال با الدحیل در نیمه دوم این بود که الدحیل سختگیری بیشتری نسبت به استقلال داشت و اجازه نمی داد بازیکنان این تیم توپ بگیرند و بچرخند و فضا را در اختیار داشته باشند. در این دیدار استقلال می توانست شکست نخورد اما وقتی تیم در فاز حمله قرار می گرفت فاصله زیادی بین خط حمله و خط هافبک با خط دفاع ایجاد می شد و الدحیل هم از این فاصله استفاده کرد و چون استقلال دفاع تیمی و فردی را به خوبی رعایت نکرد در نهایت با شکست از زمین بازی خارج شد.

سیدصالحی درباره درخشش خط حمله استقلال گفت: قبل از بازی های آسیایی گفتم چون تیم های حوزه خلیج فارس باز فوتبال بازی می کنند و می خواهند فوتبال مدرن اروپایی انجام بدهند مهاجمان ایرانی مقابل این تیم ها راحت تر گل می زنند. دقیقا همین اتفاق هم رخ داد و استقلال در فاز تهاجمی بی نظیر بود. در بازی های اخیر هم یکی از دلایل درخشش خط حمله استقلال قرار گرفتن هافبک ها در باکس هجده قدم حریف بود اما یکی از اصول فوتبال مدرن گل نخورن است چون وقتی تیمی گل نخورد می تواند گل بزند. استقلال هم به دفاع تیمی و فردی سازمان یافته نیاز دارد تا به سلامت از این گروه عبور کند. مدافعان سختگیری لازم را ندارند. این عملکرد دفاعی زیبنده استقلال نیست و حتما فرهاد مجیدی برای برطرف کردن این مشکل باید با مدافعان تیمش صحبت کند. او تاکنون تاثیرات مثبتی روی استقلال داشته و الان هم باید از طریق حرف زدن با مدافعانش و نشان دادن فیلم اشتباهات آنها مانع تکرار این اتفاقات شود. البته مجیدی در اشتباهات مدافعان استقلال مقصر نیست چون مدافع بازیساز ندارد.

کارشناس فوتبال ادامه داد: مجیدی تنها کاری که الان می تواند انجام دهد این است که باید به مدافعانش یاد بدهد همدیگر را پوشش دهند و با هم ارتباط کلامی زیادی داشته باشند. از طرف دیگر مجیدی باید از مدافعانش بخواهد دوندگی بیشتری داشته باشند تا فشار کمتری به مدافعان استقلال بیاید. الان دفاع فردی استقلال مشکل دارد و من سختکوشی و سختگیری لازم را بین مدافعان این تیم نمی بینم. الدحیل هم کاملا استقلال را آنالیز کرده بود و می دانست اگر مدافعان تحت فشار قرار بگیرند حتما مرتکب اشتباه می شوند.

سیدصالحی گفت: به نظر من برای مدافعان باتجربه استقلال این همه اشتباه اصلا زیبنده نیست. از طرف دیگر آگاهی محیطی بین مدافعان استقلال وجود ندارد. یعنی آنها محیط اطراف را زیر نظر ندارند و محو بازی حریف می شوند. مجیدی باید از آنها بخواهد ارتباط کلامی بیشتری با هم داشته باشند.استقلال از زمان فکری این مشکلات را داشته و بازیسازی در میان زمین ندارد اما من به این تیم امیدوارم و فرهاد مجیدی می تواند نظم و انسجام به این خط دفاعی بدهد و آبی ها به عنوان سرگروه از این گروه صعود کنند. 5

نظر شما