وضعیت دشوار تیم ملی فوتبال برای رفتن به جام جهانی؛

مسیر صعود ناهموار است!

۱۴۰۰/۰۲/۰۷ - ۲۳:۰۳:۰۶
کد خبر: ۱۱۷۱۴۳۶
مسیر صعود ناهموار است!
برنامه ریزی جدید AFC، نداشتن تدارکات مناسب برای تیم ملی و جدول گروه عواملی هستند که راه تیم ملی برای صعود به جام جهانی را ناهموار کرده اند.

به گزارش برنا؛ تیم ملی ایران حدود یک ماه و نیم دیگر باید مسابقات خود در مرحله مقدماتی جام جهانی را برگزار کند. ایران در شرایطی باید به این مسابقات برود که صعودش به اما و اگر کشیده شده است و برای رسیدن به جام جهانی باید هر 4 بازی خود را با برد پشت سر بگذارد.

تیم ملی ایران در فاصله 12 روز باید با تیم های هنگ کنگ، بحرین، کامبوج و عراق بازی کند که قطعا برای موفقیت در این مدت فشرده نیاز به تدارکات و بدنسازی حرفه ای است که متاسفانه تیم ملی کشورمان از این تدارکات بی بهره بود و همین کار را دشوار می کند. از طرف دیگر نتایج ضعیف تیم ملی در دیدارهای قبلی هم کار را برای ایران دشوار کرده و اسکوچیچ و شاگردانش باید تلاش زیادی برای صعود به خرج دهند.

در ادامه به بررسی مشکلات تیم ملی در آستانه مسابقات مقدماتی جام جهانی می پردازیم.

برنامه ریزی ضعیف AFC

پس از لغو چند باره مسابقات انتخابی جام جهانی در آسیا و از دست رفتن زمان کافی برگزاری این مسابقات به صورت رفت و برگشت، در نهایت کمیته برگزاری مسابقات تصمیم گرفت تیم‌ها به صرت متمرکز در یک کشور به رقابت بپردازند تا در مدت زمان کوتاهی تکلیف این مرحله از مسابقات مشخص شود. در نتیجه تیم ملی ایران در 12 روز و در فواصل زمانی 3 روز یک بار با تیم‌های هنگ کنگ، بحرین، کامبوج و عراق دیدار خواهد کرد تا تکلیف شاگردان دراگان مشخص شود. برنامه‌ریزی مسابقات به این نحو و همین‌طور شرایط بغرنج تیم‌ ملی، کار شاگردان اسکوچیچ را سخت‌تر از هر زمان دیگری خواهد کرد. این برنامه‌ریزی باعث از دست رفتن میزبانی‌های تیم ملی با حضور تماشاگران شده است. با توجه به اینکه ایران در دور رفت در سه دیدار از چهار دیدار خود مهمان بود، در دور برگشت می‌توانست از هنگ‌کنگ، بحرین و عراق با حضور هواداران میزبانی کند و با فشار آن‌ها، رقبا را شکست دهد اما در برنامه ریزی متمرکز، بازی‌ها در یک کشور واحد و بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود و شانس میزبانی ایران از دست رفت.

ضمن اینکه در جدول مسابقات، ایران یک بازی کمتر از تیم‌های دیگر انجام داده است. در نتیجه در ادامه رقابت‌ها تیم ملی مجبور است چهار بار به میدان برود اما رقبای دیگر می توانند در یک هفته از مسابقات به استراحت بپردازند و فقط سه دیدار را برگزار کنند. این در شرایطی است که مسابقات قرار است سه روز یک بار برگزار شود و در زمان بازی ایران و عراق در هفته پایانی، شاگردان اسکوچیچ سه بازی فشرده را پشت سر گذاشته‌اند.

نداشتن تدارکات مناسب

تیم ملی فوتبال ایران از مهرماه تاکنون تنها سه اردوی تدارکاتی و سه بازی دوستانه داشته است. یعنی در مجموع بازیکنان تیم ملی کمتر از یک ماه در اردو و در کنار هم حضور داشته اند و فقط سه بازی دوستانه مقابل بوسنی، ازبکستان و سوریه داشته اند. قطعا برای حضور در تورنمنتی مثل مسابقات مقدماتی جام جهانی و برگزاری بازی ها به صورت فشرده نیاز به آماده سازی حرفه ای و برگزاری اردوها منظم و بازی های تدارکاتی با تیم های قوی هست که متاسفانه تیم ملی فوتبال از آن بی بهره بوده است. علاوه بر کوتاهی فدراسیون برای درنظر گرفتن اردوهای مثمرثمر و بازی های دوستانه برای تیم ملی، برنامه ریزی AFC هم تیم ملی را دچار دردسر کرد.  

در گذشته تیم ملی می‌توانست با بازی با هنگ کنگ و کامبوج در فروردین 99 به هماهنگی بیشتری برسد و همزمان عملکرد عراق و بحرین را زیر نظر داشته باشد، حالا کار سخت‌تر هم می‌شود و اسکوچیچ مجبور است از ترکیب‌های مختلف استفاده کند تا تیم ملی دچار خستگی کمتری شود و در نتیجه ممکن است هماهنگی تیم‌ هم به علت جابه‌جایی‌های زیاد کمتر شود. از طرفی شناخت کمتری هم نسبت به بحرین و عراق به علت زمان کوتاه برای آنالیز آن‌ها خواهد داشت.

میزبانی دشمن قدیمی

علاوه بر همه موارد ذکر شده، AFC  میزبانی گروه ایران را به بحرین داد تا دردسرهای بیشتری برای تیم ملی درست شود. پس از آنکه کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت رقابت‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان را به صورت متمرکز برگزار کند، دیدارهای چهار نماینده ایران را به کشورهای هند، عربستان (دو میزبانی) و امارات داد تا کار تیم‌های کشورمان سخت شود. این در حالی است که نگرانی اصلی در مورد میزبانی از تیم ملی فوتبال ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی بود. انتظار می‌رفت با حضور مهدی تاج به عنوان نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا شرایط برای میزبانی ایران از تیم‌های عراق، بحرین، کامبوج و هنگ کنگ فراهم شود اما این اتفاق هم رخ نداد و کنفدراسیون فوتبال آسیا بحرین را به عنوان میزبان تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی معرفی کرد تا کار شاگردان اسکوچیچ برای صعود به مرحله بعدی سخت‌تر از گذشته شود. اختلافات فوتبال ایران و بحرین و کارشکنی همیشه کشورهای حاشیه خلیج فارس برای فوتبال ایران یکی از اصلی ترین نگرانی های فدراسیون و هواداران است اما در نهایت فقط می توانیم ابراز امیدواری کنیم که تیم ملی با اتکا به ستاره هایش بتواند از خوان سخت این گروه عبور کرده و به جام جهانی برسد. 4

برنامه بازی‌های باقی مانده ایران به این شرح است:

ایران - هنگ کنگ - 3 ژوئن (13 خرداد 1400)

ایران - بحرین - 7 ژوئن (17 خرداد 1400)

کامبوج - ایران - 11 ژوئن (21 خرداد 1400)

ایران - عراق - 15 ژوئن (25 خرداد 1400)

نظر شما