دربی ۹۵؛

پرسپولیس- استقلال؛ دوئل دربی نبازها

۱۴۰۰/۰۲/۲۳ - ۲۳:۰۱:۰۲
کد خبر: ۱۱۷۸۲۹۴
پرسپولیس- استقلال؛ دوئل دربی نبازها
دربی 95 دربی نبازها است. مربیانی روی نیمکت دو تیم حضور دارند که تاکنون باخت در دربی پایتخت را تجربه نکرده‌اند.

به گزارش برنا؛ دربی 95 هم از راه رسید. استقلال و پرسپولیس بعد از گذراندن بازی های پرفشار در لیگ قهرمانان آسیا به لیگ برتر ایران برگشتند تا جدال های خود را از سر بگیرند. هر 2 تیم محبوب پایتخت قبل از دربی به مصاف تیم های اصفهانی رفتند. پرسپولیس در اصفهان در حالی که تا دقایق پایانی از سپاهان پیش بود، با گل دقیقه 88 رقیب، 2 امتیاز حساس را از دست داد. 2 امتیازی که می توانست پرسپولیس را با سپاهان هم امتیاز کند اما قرمزهای پایتخت در نهایت این برد ارزشمند را از دست دادند و نتوانستند با دست پر از اصفهان به تهران برگردند.

در تهران هم استقلالی که توانسته بود به سلامت از گروه مرگ عبور کند و به عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله بعدی شود، شکست غیرمنتظره ای را مقابل ذوب آهن متحمل شد و تیم های اصفهانی اجازه ندادند استقلال و پرسپولیس با برد به دربی پای بگذارند.

البته در سالیان گذشته تجربه نشان داده بازی های قبل دربی و شرایط تیم ها در جدول هیچ تاثیری روی این بازی حساس ندارد. کما اینکه در دربی رفت هم پرسپولیس بعد از شکست در فینال لیگ قهرمانان آسیا و 3 تساوی پی در پی قبل از دیدار با استقلال به نظر می رسید از نظر روحی و روانی شرایط خوبی ندارد و از فرم ایده آل خود فاصله گرفته اما شاگردان یحیی گل محمدی در دیدار رفت سرتر از تیم محمود فکری بودند و در نهایت استقلال در دقایق پایانی با گل استثنایی مهدی قایدی توانست از شکست فرار کند.

کفه ترازو به نفع قرمزها سنگین است

در دربی 95 هم به نظر می رسد شرایط پرسپولیس بهتر از استقلال است. پرسپولیس با یک تساوی ارزشمند مقابل تیم صدرنشین جدول پا به دربی می گذارد و استقلال با شکستی که این تیم را در روزهای اخیر دچار چالش کرده است.

حالا قرمزهای پایتخت بعد از دیدار جنجالی با سپاهان به استقلال رسیده اند. استقلالی که بعد از حضور فرهاد مجیدی شرایط بهتری پیدا کرده و با صعود از گروه مرگ در لیگ قهرمانان آسیا توانسته خودش را به مرحله یک هشتم نهایی برساند. پرسپولیس هم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا عملکرد فوق العاده ای داشت و با 15 امتیاز توانست از گروهش صعود کند.

تیم پرسپولیس در دیدار با سپاهان تلفات داد. سیامک نعمتی، امید عالیشاه و محمدحسین کنعانی زادگان مصدومان پرسپولیس در دیدار با سپاهان بودند که هنوز وضعیت آنها برای رسیدن یا نرسیدن به دربی 95 مشخص نیست اما به احتمال فراوان مشکل خاصی ندارند و کادر پزشکی هرطور که شده آنها را به دیدار با استقلال می رسانند.

پرسپولیس این شانس را دارد که با برد مقابل استقلال فاصله اش را با سپاهان کمتر کند و بیشتر از قبل به قهرمانی امیدوار شود. در آن سوی میدان هم استقلالی قرار دارد که اگرچه در آسیا تیمی ترسناک و خطرناک در فاز حمله نشان داد اما هنوز ضعف های خط دفاعی  که از ابتدای فصل هم مشهود بود در استقلال وجود دارد و به نظر می رسد فرهاد مجیدی بیشتر از آنکه روی خط دفاعی تیمش کار کند حواسش به فاز تهاجمی استقلال است. مجیدی به خوبی می داند که خط حمله خطرناک پرسپولیس با حضور نفراتی مثل مغانلو، ترابی و آل کثیر می تواند برای دفاع استقلال دردسرساز شود و به همین دلیل باید بیشتر از هر وقت دیگری مدافعان تیمش را توجیه کند تا مبادا اشتباه کنند چون اولین اشتباه مقابل مهاجمان سرحال پرسپولیس می تواند به یک گل منجر شود.

در آن سوی میدان هم گل محمدی و شاگردانش می دانند اگر به مهدی قایدی، ارسلان مطهری و شیخ دیاباته فرصت بدهند، روز سختی پیش روی آنها خواهد بود. مثلث خطرناک استقلال در آسیا هم نشان داد توانایی عبور از هر خط دفاعی را دارد و در صورتی که فرشید اسماعیلی هم به این بازی برسد، کار پرسپولیسی ها دشوارتر از قبل خواهد شد.

دربی نبازها!

نکته مهم این دربی، سرمربیانی هستند که روی نیمکت دو تیم حضور دارند که در دربی ها نباخته اند. یحیی گل محمدی و فرهاد مجیدی تاکنون در دربی شکست نخورده اند. البته اگر شکست پرسپولیس در ضربات پنالتی جام حذفی را به حساب نیاوریم می توانیم بگوییم که هر دو سرمربی تاکنون در دربی ها شکست ناپذیر بوده اند و البته بردی هم نداشته اند.

بیشتر پیش‌ بینی‌ ها بر تساوی در دربی جمعه است اما یک برد با اختلاف یک گل برای هر کدام از دو تیم، محتمل‌ترین اتفاق ممکن است. هر دو تیم نشان داده‌اند که توان بازیابی روحی بعد از خوردن گل اول را دارند. مخصوصا بازیکنان پرسپولیس آن قدر دربی بازی کرده اند که با خوردن گل اول از هم نپاشند. به همین دلیل احتمال برد یکی از دو تیم با اختلاف بیش از یک گل بسیار کم است. جریان دربی‌ها به نحوی پیش می‌رود که تیمی که گل اول را دریافت می‌کند، بی‌امان برای جبران گل خورده تلاش خواهد کرد و این موضوع موجب عقب راندن حریف می‌شود. از طرفی نیاز دو تیم به برد، باعث از بین رفتن برخی احتیاط‌ها و تمایل بیشتر برای گلزنی می‌شود.

در نهایت باید منتظر بمانیم و ببینیم دربی 95 که سومین دربی بدون حضور تماشاگران است چه از آب در می آید و استقلال و پرسپولیس برای هواداران خود چه سورپرایزی خواهند داشت. 4/5

نظر شما
پرونده ویژه