بیشتر روی تمرینات ذهنی تمرکز داریم؛

آلکنو: باید به مربیان جوان فرصت داد/ در طول ۲۵ سال فعالیت کسب هیچ نتیجه‌ای را ضمانت نکردم/ بعد از المپیک مدتی را استراحت می‌کنم

۱۴۰۰/۰۲/۲۸ - ۰۹:۴۸:۳۳
کد خبر: ۱۱۸۰۵۲۶
آلکنو: باید به مربیان جوان فرصت داد/ در طول ۲۵ سال فعالیت کسب هیچ نتیجه‌ای را ضمانت نکردم/ بعد از المپیک مدتی را استراحت می‌کنم
سرمربی تیم ملی والیبال ایران صحبت‌های مهمی را مطرح کرد.

به گزارش برنا، ولادمیر آلکنو، سرمربی تیم ملی والیبال ایران صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: بسیار خوشحالم که گفت‌ و‌ گوی زنده داریم. می‌دانم که در ایران اخبار ورزشی جایگاه ویژه دارد به همین دلیل دوست داشتم این گفت و گو به صورت زنده باشد. من به شما اجازه می‌دهم هر سوالی که دوست دارید چه خوشایند و چه ناخوشایند بپرسید. 

او افزود: من همیشه فکر می‌کردم و فکر می‌کنم مربی که چه قبل از مسابقات و چه در حال مسابقات نتیجه را پیش بینی می‌کند یک شارلاتان است. روزی که از من دعوت شد هدف این بود که روی سکو قرار بگیریم من هم قول دادم برای تحقق این هدف همه تلاشم را به کار خواهم گرفت اما قول 100 درصدی ندادیم. تلاش خواهم کرد با بازیکنانم به این آرزوی بزرگ دست پیدا کنیم. در حال حاضر همه اعضای تیم تلاش می‌کنند به مهم برسند. در طول 25 سال فعالیت کسب هیچ نتیجه‌ای را ضمانت نکردم.

آلکنو عنوان کرد: قبل از شروع کار با تیم‌ ملی ایران با داورزنی و خوش خبر صحبت کردم‌ و قرار شد در همه موارد تصمیمات لازم را خودم بگیریم. الان در سالن آزادی 6 مربی کنار من هستند و همه این عزیزان برای من یک جایگاه دارند. پیمان اکبری رزومه درخشانی دارند اما چرا انتخاب من سمت تندروان رفت به این دلیل است که همیشه در کنار تیم هست و او مربی جوان و بسیار آینده دار است. قطعا روزی هم آقای پیمان اکبری این رزومه را نداشتند و نیاز داشتند که فرصتی به دست بیاورند تا بتوانند به این جایگاهی که الان دارند برسند و چرا ما الان به دیگر مربیان جوان این میدان رزومه سازی را ندهیم.

او گفت: تیم‌ های ملی روسیه و ایران دو تیم متفاوت هستند. در این مدت به جای اینکه بیشتر تمرین فیزیکی انجام دهیم بیشتر  روی روان بازیکنان کار کردم. بازیکنان ایران بسیار تکنیکی هستند و خوب تمرین می‌کنند. امیدوارم بتوانم در این فرصت باقی مانده از نظر ذهنی بازیکنانم را طوری آموزش دهم که بتوانند مقابل تیم‌های بزرگ عملکرد خوبی داشته باشند. این بازیکنان در طول همه این سالها شکل گرفتند بنابراین از نظر فنی فرصت برای تغییر خیلی کم است ولی ما تمرینات خوبی داریم و تکنیکی هم کار می‌کنیم اما به هر جهت بیشتر روی تمرینات ذهنی تمرکز داریم.

آلکنو تصریح کرد: من قبلا با بازیکنان ایرانی کار کردم از جمله سعید معروف، اولین منبع من برای شناخت ایران سعید معروف بود. چند سال گذشته سفری به ایران داشتم ولی در زمان جالبی نبود آن زمان مصادف با زمان رحلت آیت‌ الله خمینی(ره) بود و بازی کنسل شد. پس از آن ما بازی با ایران داشتیم که حتی تیم روسیه را شکست داد. از نظر من ایران تیمی دارد که از هیچ تیمی هراس ندارد. بازیکنی به من گفت اگر روز مسابقه ما از نظر ذهنی آماده باشیم هرگز تن به شکست نمی‌دهیم و واقعا این حرف را قبول دارم. آن زمان فرهنگ و تاریخ ایران شناخت داشتم و الان پس از ورودم شناخت بیشتری پیدا کردم اما کارم در سالن متفاوت است از نظر فرهنگی می‌دانم که چه کاری را باید در ایران انجام بدهم و چه کاری را انجام ندهم اما در سالن کار من فقط فعالیت فنی است. انتخاب اصلی من برای انتخاب تیم ایران حضور در المپیک توکیو بود تا بتوانم نتیجه خوبی را با تیمم بگیرم. مسئله دوم استقبال مسئولین ایران و درک شرایط من توسط این فدراسیون بود اما دلیل اصلی همان حضور در المپیک بود.

او افزود: در رابطه با معروف بگویم که ما در زنیت کازان همکاری خوبی باهم داشتیم. امیدوارم در جام ملت‌ها فرصت خوبی در اختیار داشته باشم تا بتوانم به شناخت بیشتری از بازیکنان و نحوه استفاده از آن‌ها برسم. یکی از نقاط قوت تیم ایران تکنیک و توان جسمانی بازیکنان آن است. ما نه لهستانیم نه روسیه و نه حتی آمریکا بنابراین همانطور که گفتم تلاش خواهیم کرد از نظر ذهنی خودمان را آماده برد مقابل این تیم کنیم. من بسیاری از بازی‌های لیگ ایران را دیدم همکار من توتولو نیز همه این بازی‌ها را به خوبی پیگیری کردند اما در لیگ ایران متاسفانه بیشتر روی سرویس ها کار می شوند در حالی که باید تلاش کنیم بیشتر روی دریافت توپ‌ها کار کنیم. جواد کریمی بدون شک آینده خوبی دارد ولی روزی که وارد اردو شد شرایط خوبی نداشت. اضافه وزن داشت. من فکر می‌کنم این مورد در شان تیم‌ ملی ایران نیست این در حالی است که بازیکنان مسن تر ما موسوی و معروف سرحال تر وارد اردو شدند. کریمی در تمام فصل لیگ بلژیک دائما در نیمکت ذخیره بوده برای من مهم است که یک بازیکن در ترکیب اصلی باشد.

آلکنو خاطرننشان کرد: تقریبا 2 روز گذشته لیست تیم‌ها برای لیگ ملت‌ها ارسال شد و فقط ایتالیا است که با تیم اصلی نمی‌آید. برای جام ملت‌ها اکثرا درخواست‌ها این است که برای جذب اسپانسر و بحث تبلیغات تیم‌ها با ترکیب اصلی بیایند اما در نهایت تصمیم نهایی با خود کشورها و کادرفنی آنهاست که با چه تیمی حضور پیدا کنند. 8 تا از بازی‌های ما در لیگ ملت‌ها در ساعت 8 صبح برگزار می‌شود که اصلا مناسب نیست اما اینکه بخواهیم تایم خود را روی اعتراض روی این مسئله بگذاریم خوب نیست. این یک تبعیض علیه تیم ایران بود اما فرصتی برای اعتراض نداریم. خداحافظی از والیبال در حالی که 40 سال از عمرم را با آن سپری کردم بسیار سخت است. من نمی خواهم خودم را فریب بدهم و دوست ندارم با نصف انرژی خودم کار کنم. حس درونی من به من می‌گوید که فعلا نیاز به یک استراحت دارم. در این مدت کوتاه پیشنهاد زیادی داشتم اما تصمیم این است که بعد از المپیک مدتی را استراحت کنم.

سرمربی تیم ملی والیبال گفت: من نمی دانم قبل از من چه روندی در اردوهای تیم‌ملی بوده ولی بازیکن سالاری در تیم من جایگاهی ندارد و همیشه همه تصمیمات را خودم گرفتم. من متاسفانه این امکان را نداشتم که بازی لیگ ایران را ببینیم ولی در این زمینه مشورت می‌گیریم اما در نهایت تصمیم نهایی با خودم است. من هم مثل شما آرزوهایی دارم و امیدوارم که بتوانم فدراسیون ایران و ملت ایران را به آرزو و اهداف‌اش در المپیک برسانم. بازهم تکرار می‌کنم قول دادن کار یک مربی شارلاتان است و من چنین فردی نیستم. تا قبل از ورود من به ایران آنالیزی از لیگ ایران شده است ولی حالا خودم این کار را انجام خواهم داد و قطعا برای اینده والیبال ایران پیشنهاد و توصیه‌ای را به فدراسیون ایران ارائه خواهم داد. اگر برای ما جام ملت‌ها نتیجه گرایی اهمیت داشت قطعا لیست‌مان این نبود. من با آقای داورزنی خوشبختانه در این خصوص هم عقیده بودم. چون که هدف اصلی حضور و موفقیت در المپیک است. بنابراین این فرصت را در اختیار جوان ترها قرار دادیم تا میدان بزرگی مانند لیگ ملت‌ها  را تجربه کنند.

آلکنو افزود: من این موضوع را به خوبی درک می‌کردم که چون زمان کمی در کنار تیم ایران هستم پس باید رابطه خوبی را با بازیکنانم ایجاد می‌کردم. زبان انگلیسی من چندان خوب نیست تقریبا سه هفته قبل از ورودم به ایران با یک مربی تکواندو آشنا شدم که گفت دوستی دارد که می تواند به من کمک کند. وقتی با او تلفنی صحبت کردم حاضر شد که این همکاری را داشته باشد و بسیار خوشحال شدم. در ایران بسیار شنیدم که من خودم مربی ویژه آوردم این در حالی است که من با مترجمم در فرودگاه مسکو آشنا شدم و حتی او برای این کار هیچ مبلغی را هم از فدراسیون نگرفته است. در مورد رابطه ام با بازیکنانم بهتر است از خودشان بپرسید. همیشه معتقد بودم باید رابطه خوبی داشته باشم البته بیشتر بعد از تمرین و الان مترجم من مهمترین همراه من در کنار تیم است که می‌تواند در حفظ این رابطه کمک کند.

او عنوان کرد: جوان‌هایی که الان در اردو هستند نماینده ای هستند از طیف وسیعی که در لیگ بازی می‌کنند. بازیکنی مانند حضرت پور که جوان است امیدوارم در آینده هم روند بهتری را طی کند و یا جواد کریمی که بسیار بازیکن مستعدی است. صابر کاظمی و بردیا سعادت هم آینده بسیار درخشانی دارند. اگر الان ما به دنبال نتیجه در المپیک هستیم این بازیکنان بزرگ و با تجربه هستند که می‌توانند این نتیجه را برای ما کسب کنند. دلهره برای بازی اول را از هیچ بازیکنی نمی‌توان گرفت به ویژه که قبل از آن هم هیچ بازی تدارکاتی نداشته باشد. از نظر ذهنی و فکری از روز ما روی این مسئله کار می کنیم. ولی باز هم تکرار می‌کنم فرقی ندارد بازی اول مقابل چه تیمی است در هر صورت دلهره وجود خواهد داشت که حتی ممکن است روی نتیجه هم اثر بگذارد.

آلکنو گفت: مربی‌های حاضر در تیم به من مراجعه می‌کنند و با همه آنها صحبت می‌کنم. هرچه در چنته دارم در اختیارشان می‌گذارم‌. آموزش و تربیت مربیان الان در کنار تیم انجام می‌شود. ما در تلاشیم سهمیه تیم را بالا ببریم تا مربیان بیشتری را همراه خود به المپیک ببریم. ما به تیم روسیه هم مانند یک رقیب نگاه می‌کنیم و قطعا تلاش خواهیم کرد به پیروزی برسیم‌. شرایط ویروس کرونا متاسفانه تمام تیم‌ها را درگیر کرده و تاثیر خود را روی تیم ما هم گذاشت اما به هر حال به تمرینات ادامه خواهیم داد تا روز پنج‌شنبه و بعد یک استراحت دو روزه خواهیم داشت تا آماده سفر به ایتالیا شویم. آوازه غذای ایرانی را قبلا شنیده بودم و آقای خوش خبر خوب به من می رسند اما 10 روز قبل از حضور در ایران تصمیم گرفتم رژیم بگیریم‌ از آنجایی که ایرانی‌ها بسیار خوش چهره و خوش اندام هستند دلم می‌خواست مانند ایرانی هم در مسابقات حاضر شوم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز