نایب رئیس فدراسیون ورزش های همگانی:

رسانه‌های امروز ذائقه سازی را از یاد برده اند

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۱۰:۴۲:۴۱
کد خبر: ۱۱۸۶۰۰۴
رسانه‌های امروز ذائقه سازی را از یاد برده اند
شجیع عنوان کرد: متاسفانه رسانه‌های ورزشی به سمت مخاطب محوری و جذب طرفدار حرکت کرده‌اند که نتیجه این فرآیند بی توجهی به ذائقه سازی است.

به گزارش برنا؛  رضا شجیع برنامه « ورزش بدون ویرایش » با موضوع روزنامه‌های ورزشی در گرداب شبکه‌های اجتماعی گفت: متاسفانه به دلیل قیمت بالای کاغذ و سیطره شبکه‌های اجتماعی، هر روز از تعداد مخاطبان روزنامه‌های ورزشی کاسته می‌شود و آن‌ها را رو به زوال برده است.

او افزود: اگر رسانه را یک قدرت بدانیم، عرصه شبکه‌های اجتماعی این امکان را ایجاد کرده است که این قدرت بین همه بازیگران این صحنه که مردم هستند توزیع شود. یعنی تا پیش از این، روزنامه‌ها به عنوان بخشی که قدرت را در اختیار داشت شناخته می‌شد اما امروز همه کاربران توانایی تولید و انتشار خبر را دارند و به دلیل آن که در بطن قضایا حضور دارند می‌توانند قضاوت کنند.

نایب رئیس فدراسیون ورزش های همگانی با یادآوری این که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موجب پیچیدگی و سخت شدن کار رسانه‌های رسمی شده‌اند، اظهار کرد: رسانه‌هایی موفق هستند که بر جریان‌های مردمی موجود در شبکه‌های اجتماعی سوار شوند و از آن به نفع خود بهره ببرند.

شجیع با ابراز تاسف از این که رسانه‌ها مانند گذشته ذائقه ساز نیستند، عنوان کرد: آنچه ما امروز شاهد آن هستیم این است که رسانه به دنبال ذائقه مردم حرکت می‌کنند و با استفاده از سوژه‌های موجود خبرسازی می‌کنند. خروجی این فرآیند این است که همه مخاطبان به دنبال اتفاقات و اخباری هستند که مخاطب را در وضعیت خود گرفتارتر می‌کند.

او ادامه داد: مخاطبان رسانه، نیازهایی مانند لذت از بازی، افزایش آگاهی و دانستن مسائل مهم اجتماعی دارند و از سوی دیگر خواسته‌هایی دارند که با امیال مخاطب در ارتباط است و به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازد. حال اگر رسانه‌ای صرفا به دنبال خواسته مخاطب خود باشد سود محور و رسانه‌ای که در پی نیاز مخاطب باشد رسالت محور است که متاسفانه بیشتر این رسانه‌ها دیده نمی‌شوند.

این پژوهشگر حوزه رسانه‌های ورزشی در بخش دیگری از برنامه « ورزش بدون ویرایش » رادیو گفت‌وگو با تاکید بر این که امروزه خبرنگاران برای حفظ مخاطب به مهارت‌های مدرن نیاز دارند، اظهار کرد: ذات روزنامه‌ها تفسیر یک رویداد است اما مخاطب امروز علاقه و حوصله خواندن مطالب طولانی ندارد. خبرنگاران باید روش و مهارت‌های جدید در حوزه فناوری برای خبرسازی مانند ساخت گرافیک و هشتگ گذاری را به کار بگیرند.

شجیع در خاتمه تاکید کرد: ما تا رسیدن به شرایط حرفه‌ای رسانه‌ای راه زیادی داریم چرا که آموزش‌های حرفه‌ای به خبرنگاران داده نمی‌شود. خبرنگاران قدیمی حوزه ورزش بیش از آن که به دنبال خبر باشند، عاشق ورزش بودند و به همین دلیل مشکلات این حوزه را هم تحمل می‌کردند اما نسل جدید تحمل ندارد و پیش بینی می‌کنم در آینده با چالش‌های بیشتری در این حوزه روبرو شویم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز