دیدار دبیرکل و‌ نائب رئیس کمیته ملی المپیک افغانستان با مسئولین فدراسیون بسکتبال؛

طباطبایی: می‌توانیم اردوهای مشترکی در بخش جوانان و نوجوانان با افغانستان داشته باشیم/ یونس: به بسکتبال ایران افتخار می‌کنیم

۱۴۰۰/۰۳/۱۲ - ۱۳:۵۰:۱۰
کد خبر: ۱۱۸۷۸۲۳
طباطبایی: می‌توانیم اردوهای مشترکی در بخش جوانان و نوجوانان با افغانستان داشته باشیم/ یونس: به بسکتبال ایران افتخار می‌کنیم
نائب رییس و دبیر کل کمیته ملی المپیک افغانستان صبح امروز با حضور در فدراسیون بسکتبال با مسئولین این فدراسیون دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش برنا، محمد یونس و محمد هاشم کریمی دبیرکل و نایب رئیس کمیته ملی المپیک افغانستان، عبدی افتخاری عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، رامین طباطبایی رئیس فدراسیون، فریده شجاعی نایب رئیس بانوان، محمدرضا صالحیان سرپرست دبیری، مسعود قاسمی مدیر تیم‌های ملی و جمعی از مسئولین فدراسیون بسکتبال در این دیدار حضور داشتند.

پس از بازدید مسئولین کمیته ملی المپیک افغانستان از بخش های مختلف فدراسیون بسکتبال، دکتر طباطبایی، رئیس فدراسیون بسکتبال ضمن خیر مقدم اظهار داشت: خوشبختانه استراتژی فدراسیون بسکتبال ایران لیگ محور و مسابقه محور بوده و تمام دنیا نیز چنین رویکردی دارند، چون مسابقات بین ورزشکاران ایجاد انگیزه می‌کند به همین دلیل ما شرایط را به شکلی برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم تعداد مسابقات را در سراسر کشور افزایش دهیم و همه استان‌ها را درگیر کنیم. زمانی که من مسئولیت فدراسیون بسکتبال را بر عهده گرفتم، فقط هفت تیم در لیگ برتر حضور داشتند، اما سال گذشته تعداد تیم‌های شرکت‌کننده به عدد ۱۶ تیم رسید. اکثر این تیم‌ها مستقل هستند و ما سعی کردیم باشگاه‌های مستقل را حمایت کنیم تا بتوانند ورزش بسکتبال را توسعه دهند.

وی افزود: ما می‌توانیم براساس نیازهای فدراسیون بسکتبال افغانستان کلینیک‌های داوری و مربیگری که نیازی به مجوز رسمی از فیبا ندارند برگزار کنیم. ما آمادگی داریم تا برای برگزاری دوره‌های مربیگری از مدرسین ایرانی مورد تایید فیبا استفاده کنیم، چون ما هم زبان هستیم و راحت‌تر می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم. در بخش داوری هم به همین شکل، می‌توانیم از مدرسین ایرانی استفاده کنیم. بازخورد من از فعالیت‌های فدراسیون بسکتبال افغانستان این بود که بیشتر علاقمند به فعالیت در بخش نوجوانان و جوانان هستند، در بخش کمپ تیم‌های ملی هم می‌توانیم در برگزاری اردوهای مشترک باتوجه به زمانبندی‌ها فعالیت‌های مشترکی داشته باشیم. همچنین می‌توانیم دیدارهای مشترکی بین تیم‌های پایه بسکتبال ایران و افغانستان برگزار کنیم.

فریده شجاعی، نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال گفت: پس از این که مدتی با نماینده بسکتبال افغانستان مذاکراتی داشتیم و قرار شد تا ما بسکتبالیست‌های افغان مقیم ایران را شناسایی کنیم. براساس نامه‌ای که فدراسیون به هیات‌های استانی سراسر کشور ارسال کرد، این کار در حال انجام است، به زودی تیم خوبی را در این بخش معرفی خواهیم کرد. امیدوارم بتوانیم تعاملات خوبی داشته باشیم. بسکتبال دختران ایران در منطقه رشد بسیار خوبی داشته و می‌توانیم از نظر فنی به بازیکنان افغانستان کمک کنیم. بانوان ما در بخش‌های داوری، مربیگری و بازی سطح بالایی دارند و علاقمندیم تا این تعاملات انجام شود. پیشنهاد می‌کنم یک تیم از افغانستانیهای مقیم ایران در لیگ ما حضور داشته باشد، چون ما مسابقات پرباری داریم و این موضوع می‌تواند به بسکتبال هر دو کشور کمک کند.

همچنین عبدی افتخاری، عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک عنوان کرد: جناب آقای دکتر طباطبایی که سالیان سال در دو بخش طب و ورزش دارای سابقه بالایی است و دوران ورزشی او در بسکتبال دوران بسیار روشنی است و پس از آن همیشه فعالیت‌های ارزنده‌ای در کنار فدارسیون داشته است. از زمانی که طباطبایی کار در فدراسیون بسکتبال آغاز کرده، الحمدالله نگرش‌های تازه‌ای همراه با دلسوزی، تلاش و جدیت به وجود آمده و همچنین باوجود تیم خوب کاری که انتخاب کرده، بسکتبال کشور ما روند قابل توجه‌ای پیدا کرده است.

در ادامه محمد یونس دبیر کل کمیته ملی المپیک افغانستان اذعان داشت: به همان اندازه که بسکتبال جمهوری اسلامی ایران برای شما افتخار است، برای ما نیز به همین شکل باعث افتخار است. حضور تیم ملی ایران در بازی‌های المپیک باعث می‌شود که ما به عنوان یک کشور همسایه به شما افتخار کنیم، زیرا رقابت‌ها بیشتر خواهد شد. ورزش یک بعد رقابت دارد و یک بعد مهم آن تفریح است که میلیون‌ها انسان را در برمی‌گیرد. فعالیت‌ها و تیمداری شما قابل تقدیر است.

یونس ادامه داد: فدراسیون ایران در بخش بانوان موفق عمل کرده است و من از دستاوردهای ایران تقدیر می‌کنم. قرار است یک دوره آموزشی مربیگری داشته باشیم که اگر مدرسین ایرانی رسمی فیبا علاقه داشته باشند، خوشحال می‌شویم همکاری کنیم ما می‌توانیم مربیان خود را به ایران اعزام کنیم تا در این فضا کلا‌س‌های مربیگری را پشت سر بگذارند.

دبیر کل کمیته ملی المپیک افغانستان بیان کرد: مسئولین ورزش افغانستان می‌خواهند با همسایگان خود به خصوص ایران، روابط نزدیکی داشته باشند، دلیل عمده آن این است که مشترکات بسیاری با هم داریم. از رئیس محترم کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای صالحی امیری و دبیر کل کمیته تشکر می‌کنم که زمینه را فراهم ساختند تا ما به ایران بیاییم و یک سفر بسیار آموزشی همراه با استحکام برادری داشته باشیم. بار اولیست که من به ایران می‌آیم و این سفر در طول بیش از 15 سال فعالیت‌های ورزشی من، بهترین سفر محسوب می‌شود. از مهمان‌نوازی شما بسیار تشکر می‌کنم، شما کشور بسیار زیبایی دارید.

نظر شما