سرمربیانی که فوتبال ایران را غافلگیر کردند؛

از ژنرال و امپراطور تا سال اولی‌های جذاب!

۱۴۰۰/۰۳/۲۶ - ۰۶:۱۷:۲۷
کد خبر: ۱۱۹۳۳۳۷
از ژنرال و امپراطور تا سال اولی‌های جذاب!
برخی از مربیان لیگ برتری نتایج قبال توجهی گرفتند درحالیکه شاید کمتر کسی موفقیت آنها در لیگ بیستم را پیش‌بینی می‌کرد.

به گزارش برنا؛ فوتبال ایران همواره سورپرایزهای زیادی در دل خود دارد. اینکه فوتبال همیشه غیرقابل پیش بینی است در هیچ فوتبالی به اندازه ایران صدق نمی کند. لیگ امسال ایران هم اتفاقات غیرقابل پیش بینی زیادی داشته از جمله این اتفاقات عملکرد برخی مربیان است که شاید کمتر کسی پیش بینی می کرد تا این اندازه در لیگ بیستم بدرخشند.

از جمله این مربیان باید به امیر قلعه نویی، محرم نویدکیا، یحیی گل محمدی، محمد ربیعی و سیدمهدی رحمتی اشاره کرد که هر کدام بنا به شرایط و موقعیتی که در آن قرار داشتند توانستند نتایج قابل قبولی بگیرند.

در ادامه به بررسی عملکرد این مربیان در لیگ بیستم می پردازیم.

امیر قلعه‌نویی؛ بلندپروازی همیشگی

باشگاه بلندپرواز سیرجانی برای تبدیل شدن به باشگاهی مهم در فوتبال ایران، نمی‌توانست سراغ گزینه‌ای بهتر از امیر قلعه‌نویی برود. مربی متخصص بازی بزرگان، تیم پایین جدولی گل‌گهر را به مدعی جدی سهمیه در لیگ بیستم تبدیل کرده است. میانگین امتیاز گل‌گهر در سال اول حضورش ۱.۱۰ امتیاز از هر بازی بود و با امیر قلعه‌نویی به ۱.۵۲ رسیده است. این یعنی بیشترین رشد نسبت به همه تیم‌های لیگ (۳۸٪). معیاری که موفقیت گل‌گهر را در مسیر تبدیل شدن به یکی از قطب‌های آینده فوتبال ایران اثبات می‌کند. گل‌گهر با پوشیدن شنلی با سایز بزرگ در رویای تبدیل شدن به بزرگ بعدی فوتبال ایران است. آمار نشان می دهد، گل‌گهر یکی از هجومی‌ترین تیم‌های لیگ برتر هم بوده است. بهترین تیم لیگ در تعداد شوت در هر بازی، سومین تیم بر حسب امیدگل و ششمین تیم به‌ لحاظ مالکیت توپ اما گل گهر در حالی این نتایج را با قلعه نویی به دست آورده که قلعه نویی سال گذشته نتایج ضعیفی به همراه سپاهان کسب کرد اما الان با تیم متوسط گل گهر نمره قبولی گرفته است.

یحیی گل‌محمدی؛ میراث‌داری شایسته

برای هواداران پرسپولیس، دوران حضور برانکو بعد از چندسال ناکامی، چیزی شبیه رویاست. با رفتن برانکو به نظر می‌رسید رویای خوش پرسپولیس هم به سر آمده. دوره‌ای کوتاه با کالدرون و بعد از آن یحیی گل‌محمدی. مربی‌ای که در میان تردیدها پرسپولیس‌ را تا سرزمین‌هایی فراتر از رویای قبلی به پرواز درآورد. پرسپولیس با یحیی نتایجی بهتر از دوران حضور برانکو گرفت، چه در لیگ، چه در آسیا و رکوردشکنی‌هایی بیشتر از برانکو داشت. در لیگ بیستم هم پرسپولیس یحیی بهترین تیم لیگ در موقعیت‌سازی و شانس اصلی قهرمانی لیگ است. یحیی با پرسپولیس قهرمان لیگ نوزدهم شد، به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید و در لیگ بیستم هم در فاصله هفت هفته مانده تا پایان لیگ رقابتی میلیمتری با سپاهان دارد. یحیی در حالی چنین نتایج خوبی با پرسپولیس گرفته که شاید کمتر کسی فکر می کرد او میراث‌دار شایسته ای برای برانکو باشد اما یحیی همه معادلات را به هم زد.

محرم نویدکیا؛ شگفتی ساز بزرگ

همینجای فصل، شگفت‌ انگیزترین استارت تاریخ لیگ به نویدکیای سرمربی تعلق دارد. نویدکیا در نخستین تجربه‌ روی نیمکت ۴۸ امتیاز از ۲۳ بازی برای سپاهان کسب کرد، یعنی میانگین امتیاز ۲.۰۹ از هر بازی. بر اساس قانونی نانوشته حد امتیازی ۲ امتیاز از هر بازی در فوتبال ایران برای قهرمانی کافی است. بر این اساس نویدکیا در لیگ بیستم سپاهانی ساخته که ردای قهرمانی اندازه‌اش است. این اتفاق بعد از ۶ سال ناکامی سپاهان در قهرمانی، برای دلباختگان سپاهان یادگار روزهای پرافتخار گذشته است. افتخاراتی که با پاس‌های طلایی نویدکیا به‌دست می‌آمد و افتخاری که حالا با ایده‌های طلایی محرم در دسترس‌تر از همیشه است. با بازی‌های تماشایی و پرگل، سپاهان تا پایان هفته بیست و سوم با تفاصل گل نسبت به پرسپولیس در صدر جدول است.

سیدمهدی رحمتی؛ بی‌تجربه‌ای امیدوار

سیدمهدی رحمتی مثل محرم نویدکیا نخستین تجربه سرمربیگری خود آن هم بدون مدرک را در لیگ بیستم پشت سر گذاشت. رحمتی برخلاف نویدکیا تیمی بی ستاره و پر از مشکلات مدیریتی و مالی را برعهده گرفت. رحمتی درحالی سرمربی شهرخودرو شد که این تیم بازیکنان موثر خود از محمد قاضی، محمدرضا خلعتبری، میلاد سرلک و محمدحسین مرادمند را از دست داد و باشگاه هم در فصل نقل و انتقالات نتوانست بازیکن بزرگی جذب کند. کار رحمتی در مشهد وقتی دشوارتر شد که این تیم با مشکلات مالی و مدیریتی مواجه شد و در مقاطعی از فصل خود آقای سرمربی مجبور بود هزینه های رفت و آمد تیم را تقبل کند. با این حال پدیده در حال حاضر در جدول با تیم باتجربه و پر ستاره ای مثل فولاد خوزستان تنها 3 امتیاز فاصله دارد که بی شک یکی از دلایل مهم نتایج خوب تیم مشهدی را باید در کاریزمای سرمربی تیم جستجو کرد. در واقع رحمتی با وجود بی تجربگی و مشکلات عدیده مالی توانسته نتایج خوبی با تیم جوان و کم تجربه اش بگیرد.

محمد ربیعی؛ شگفتی‌ساز لیگ یکی

مربی جوان مس رفسنجان تیم کرمانی را به لیگ برتر آورد و به همراه این تیم نتایج خوبی گرفت. تیم جوان ربیعی در ابتدای فصل هم نتایج خوبی با مس گرفت و شگفتی ساز بزرگی بود. البته در طول نیم فصل دوم این تیم با کمی افت مواجه شد اما همین حالا هم در رده نهم لیگ برتر قرار دارد و ربیعی به عنوان یک مربی جوان و کم سابقه توانسته نتایج خوبی در نخستین حضورش در لیگ برتر بگیرد. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز