گزارش روز؛

رویاپردازی بانوان ایران‌زمین برای موفقیت در المپیک توکیو/ آرزوهایی که پایان ندارد

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۰۵:۲۴:۳۳
کد خبر: ۱۱۹۹۴۹۹
رویاپردازی بانوان ایران‌زمین برای موفقیت در المپیک توکیو/ آرزوهایی که پایان ندارد
زنان ورزشکار ایران در همه این سال‌ها برای درخشش در میادین بین‌المللی و به ویژه المپیک که مهم‌ترین آوردگاه ورزشی در جهان به شمار می‌رود با وجود همه کاستی‌ها و گاها تبعیض‌های آشکار تلاش زیادی کردند تا بتوانند بهترین عنوان را به نام خود به ثبت برسانند.

به گزارش برنا؛ از زمان نخستین حضور ایران در بازی‌های تابستانی المپیک تا به امروز بیش از 70 سال می‌گذرد و ایران به زودی با کاروان ورزشی خود که تاکنون 66 سهمیه آن قطعی شده راهی توکیو محل برگزاری مسابقات خواهد شد. کاروانی که بی شک دعای خیر 80 میلیون ایرانی بدرقه راه آنهاست تا با دست پر به میهن بازگردند. در این بین با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی پیشرفت ورزش زنان کشور رشد داشته طوری که در این دوره 10 سهمیه برای زنان به دست آمده است، سهمیه‌های مناسبی که می‌توان آنها را نشانه خوبی برای ورزش ایران دانست. حالا این روزها و در فاصله 22 روز مانده به المپیک درخشش زنان ورزشکار ایرانی بیش از گذشته نمایان شده است.

نجمه خدمتی، آرمینا صادقیان، هانیه رستمیان، فاطمه کرم زاده (تیراندازی)، حمیده عباسعلی، سارا بهمنیار (کاراته)، ناهید کیانی (تکواندو) و نازنین ملایی (قایقرانی)، ثریا قاسمی (بدمینتون)، فرزانه فصیحی (دوومیدانی) 10 نماینده ایران در این دوره از رقابت‌های المپیک هستند که نکته قابل توجه آن سهمیه رشته دوومیدانی از طریق یونیورسالیتی به ایران اختصاص یافته است. ثریا آقایی نیز در اتفاقی بی‌سابقه و پس از گذشت 55 سال از تاسیس فدراسیون بدمینتون افتخاری بزرگ برای خانواده این رشته و ورزش ایران به دست آورد و موفق شد در واپسین روزهای مانده به آغاز المپیک جواز حضور در توکیو را از آن خود کند.

ثریا-آقایی

* المپیک 1964 توکیو اولین المپیکی بود که زنان ایرانی در آن حاضر بودند. در این رقابت‌ها جمیله سوری در رشته ژیمناستیک، نازلی بیات ماکو در پرش ارتفاع، ژولیت گفرکف در پرتاب دیسک و سیمین صفامهر در دو 100 متر و پرش طول به عنوان نماینده‌‌های رشته دوومیدانی حضور داشتند.

* حضور زنان ورزشکار ایرانی در المپیک 1976 مونترال بعد از چند دوره غیبت دوباره تکرار شد. در این دوره ژیلا الماسی، گیتی محبان و مهوش صفایی شمشیربازان راه یافته به این رقابت ها بودند. البته در بخش تیمی این رشته هم گیتی محبان، ژیلا الماسی، مهوش صفایی و مریم آچاک حضور داشتند.

* سال 1996 آتلانتا لیدا فریمان به عنوان اولین تیرانداز المپیکی ایران در رشته تفنگ 10 متر بادی حضور داشت.

* سال 2000 نیز منیژه کاظمی در المپیک سیدنی موفق شد در رشته تپانچه 10 متر بادی حضور پیدا کند.

* المپیک 2004 آتن هم نسیم حسن پور در 10متر تپانچه بادی نماینده ورزشکار زن ایران بود.

* سال 2008، المپیک پکن نیز نجمه آبتین در تیروکمان، هما حسینی در قایقرانی، سارا خوش جمال فکری در وزن منفی 49 تکواندو نمایندگان زنان ایران در المپیک بودند.

* المپیک 2012 لندن سرآغاز حضور پررنگ‌تر زنان ورزشکار ایرانی بود. در این دوره ایران 8 نماینده داشت. الهه احمدی و مه لقا جام بزرگ در تیراندازی، ندا شهسواری تنیس روی میز، سوسن حاجی پور تکواندو، زهرا دهقان تیراندازی با کمان، سولماز عباسی و آرزو حکیمی قایقرانی و لیلا رجبی پرتاب وزنه. المپیک لندن با اینکه هیچ مدالی برای بانوان نداشت اما می‌توان آن را از جمله موفق ترین دوره‌های المپیک برای زنان ورزشکار ایرانی قلمداد کرد.

* لیلا رجبی (پرتاب وزنه)، کیمیا علیزاده (تکواندو)، الهه احمدی، نجمه خدمتی، گلنوش سبقت الهی و مه لقا جام بزرگ (تیراندازی)، ندا شهسواری (تنیس روی میز)، زهرا نعمتی (تیروکمان)، مهسا جاور (قایقرانی) نیز نمایندگان زنان ایران در المپیک 2016 ریو بودند. در این دوره از المپیک کیمیا علیزاده، نماینده تکواندو ایران با کسب مدال برنز برای نخستین بار لقب اولین زن تاریخ ورزش ایران لقب گرفت.

فرزانه-فصیحی-قهرمان-100-متر-مرحله-دوم-دوومیدانی-بانوان-باشگاه-های-کشور

زنان ایرانی تا به امروز در 8 دوره المپیک حضور داشتند که در نهمین دوره خود با 10 ورزشکار راهی توکیو و تقابل با حریفان خواهند شد. حضور در المپیک بی شک آرزوی هر ورزشکاری است. زنان ورزشکار ایران نیز در تمام این سالها برای درخشش در میادین بین المللی و به ویژه المپیک که مهم ترین آوردگاه ورزشی در جهان به شمار می رود با وجود همه کاستی ها و گاها تبعیض های آشکار تلاش زیادی کردندتا بتوانند بهترین عنوان را به نام خود به ثبت برسانند. بدون تردید در این دوره با توجه به تاکیدی که IOC به برابری زنان و مردان در المپیک دارد، نگاه ها به 10 نماینده ایران متفاوت تر از گذاشته خواهد بود. هرچند رسیدن به جایگاه ایده آل همچنان برای زنان ورزشکار ایرانی سخت است اما مسیر طی شده جای بسی خوشحالی است که امید به روزهای بهتر را زنده نگه داشته است. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز