بازی‌های المپیک توکیو؛

از اخذ سهمیه در رده بانوان تا حضور هاشمی و داودی در المپیک/ وزنه‌‌ برداران ایران به خلق شگفتی فکر می‌کنند

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۲۳:۰۱:۰۲
کد خبر: ۱۲۰۳۴۵۰
از اخذ سهمیه در رده بانوان تا حضور هاشمی و داودی در المپیک/ وزنه‌‌ برداران ایران به خلق شگفتی فکر می‌کنند
علی هاشمی در وزن 109 کیلوگرم و علی داودی در وزن به اضافه 109 کیلوگرم با کسب بیشترین امتیاز در بین وزنه برداران ایرانی، نمایندگان کشورمان در توکیو خواهند بود.

به گزارش برنا؛ کمتر از یک ماه دیگر بازی های المپیک توکیو برگزار خواهد شد و تیم وزنه برداری ایران با حضور سه نماینده طی روزهای 12 و 13 مرداد ماه در این دوره از رقابت ها به روی تخته خواهد رفت. وزنه برداری ایران که همیشه از رشته های مدال آور کاروان ایران در المپیک به شمار می‌رفت این دوره فقط موفق شد سه سهمیه خود را که دو سهمیه آن در بخش مردان و یک سهمیه در بخش زنان که اتفاقا کاملا غیرمنتظره هم به دست آمد را قطعی کند. نکته مهم دیگر برای وزنه برداری ایران در المپیک توکیو غیبت نامدارترین چهره‌های وزنه برداری در سی و دومین دوره بازی های المپیک خواهد بود. سهراب مرادی رکوردار جهان و کیانوش رستمی دیگر نماینده ایران در وزن 96 کیلوگرم که هر دو مدال طلای المپیک 2016 ریو را هم در کارنامه خود دارند به دلیل کمبود امتیاز امکان پرواز به توکیو را از دست دادند تا به این ترتیب وزنه برداری ایران با چهره های جدید راهی مسابقات شود.

علی هاشمی در وزن 109 کیلوگرم و علی داودی در وزن به اضافه 109 کیلوگرم با کسب بیشترین امتیاز در بین وزنه برداران ایرانی، نمایندگان کشورمان در توکیو خواهند بود. علی هاشمی پر امیدترین وزنه بردار ایران برای قرار گرفتن روی سکوی المپیک بعد از سیمون ماتیروسیان از ارمنستان، اکبر ژوائف از ازبکستان، تیمور نانیئف از روسیه در رتبه چهارم دسته 109 قرار گرفت تا به این صورت و با کسب سهمیه رنکینگ جهانی خود را به توکیو برساند. علی داودی در دسته به اضافه 109 کیلوگرم کشورمان نیز در رده دوم جدول این وزن جای گرفت تا به صورت مستقیم در المپیک توکیو حضور داشته باشد.

علی هاشمی که پیش از این هم تجربه حضور در المپیک را دارد از دید کارشناسان وزنه برداری یکی از شانس‌های مسلم کسب سکو در توکیو به شمار می رود. هاشمی در المپیک ریو هم حاضر بود ولی جایگاهی بهتر از هفتمی را به دست نیاورد. مسابقات جام فجر که در اوایل سال 2020 برگزار شد آخرین رویدادی است که هاشمی در آن شرکت کرده او در این مسابقات موفق شد رکورد 388 کیلوگرم را به نام خود به ثبت برساند. با این اوصاف او مدت زیادی است که در هیچ رویداد مهم بین المللی حاضر نبوده با نگاه به رقبای اصلی او که در بالا نیز به آن اشاره شد شانس زیادی برای گرفتن مدال طلا و نقره ندارد با این اوصاف شاید بتوانیم او را شانس مدال برنز در توکیو بدانیم.

علی داودی که از ابتدا هم یکی از گزینه های اصلی اعزام به توکیو نام برده می شد عنوان قهرمانی جوانان جهان را در کارنامه دارد. بیشترین رکورد مجموع او در مسابقات بین المللی 441 کیلوگرم است. نماینده به اضافه 109 کیلوگرم کشورمان سال گذشته در فینال رقابت های لیگ برتر موفق شد 201 یکضرب، 250 دوضرب و مجموع 451 کیلوگرم را به ثبت برساند تا امید به گرفتن مدال نقره در توکیو را زنده نگه دارد.

علی داودی وزنه بردار جوان ایران شانس گرفتن مدال خوشرنگ المپیک را دارد و اگر بتواند بی نقص در توکیو کار کند در آینده به یکی از پرافتخارترین وزنه برداران ایران تبدیل خواهد شد و می توان روی مدال طلای او در پاریس حساب ویژه ای باز کرد.

پریسا جهانفکریان تنها نماینده وزنه برداری زنان ایران در المپیک توکیو است. جهانفکریان وزنه بردار زنان ایران در دسته 87 کیلوگرم که در رده فوق سنگین به شمار می رود پس از انصراف سه وزنه بردار از تیم ملی زنان ساموا، جواز حضور در المپیک توکیو را از آن خود کرد. هر چند که ابتدا به دلیل مصدومیتی که داشت و این سهمیه هم کاملا غیرمنتظره به ایران رسید اما و اگرهایی برای اعزام او به المپیک وجود داشت اما با اعلام رسمی فدراسیون جهانفکریان سومین نماینده اعزامی ایران در این رشته و یازدهمین ورزشکار زن ایران در بازی های المپیک توکیو خواهد بود. وزنه برداری زنان در ایران رشته ای نوپاست و خیلی نمی‌توان شانس مدال را برای این نماینده در توکیو متصور شد. جهانفکریان پیش از این در رقابت های وزنه برداری قهرمانی آسیا 2019 در مکان نهم جدول رده بندی جای گرفت و اخیرا هم در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرد و در جایگاه بیست‌ و‌ یکم دنیا ایستاد.

وزنه‌برداری مانند کشتی رکورد دار بیشترین حضور در تمامی ادوار المپیک به شمار می رود، وزنه برداری ایران تاکنون در 11 دوره المپیک حضور داشته که این حضور منجر به کسب 19 مدال شده و 8 مدال آن طلا، 6 مدال نقره و 5 برنز شده است. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز