محمد فنایی:

استفاده از VAR در همه شهرها ممکن نیست

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۱۲:۴۳:۵۹
کد خبر: ۱۲۰۵۱۱۳
استفاده از VAR در همه شهرها ممکن نیست
داور قدیمی فوتبال ایران گفت: کمیته انضباطی چه زمانی می‌خواهد با قدرت در برابر توهین به مربی‌ها و بازیکنان فوتبال و بی حرمتی نسبت به داوران واکنش نشان دهد؟

به گزارش برنا؛ محمد فنایی در ارتباط تلفنی با برنامه «ورزش بدون ویرایش» به عارضه یابی و ریشه یابی اشتباهات داوری در لیگ فوتبال ایران پرداخت و اظهار کرد: نگاه طرفداران تیم‌ها به داوری بیشتر معطوف به نتیجه است یعنی هرگاه تیم مورد علاقه آنها پیروز می‌شود، داوری را می‌پسندند و هنگامی که تیم محبوبشان شکست بخورد، داوران را ضعیف می‌دانند.

او  افزود: البته نمی‌توان گفت قضاوت‌ها در هفته‌های اخیر دقیق بوده است اما همیشه در هفته‌های پایانی مسابقات لیگ این مشکلات و چالش‌ها وجود دارد و موجب می‌شود تمرکز داوران کاهش پیدا کند.
 
این پیشکسوت دا‌وری از نبود احترام نسبت به داوران انتقاد کرد و گفت: با این که داوران قاضی مسابقه هستند اما حرمتی برای آنها باقی نمانده است و این موضوع برای فوتبال کشور بسیار ناپسند است.
 
از نظر فنایی حتی داوران مطرح در بازی‌های سطح بالایی مانند یورو، مرتکب خطاهای بزرگی می‌شوند. از این رو اشتباهات داوران ایرانی که بدون فناوری‌های نوین کار خود را انجام می‌دهند نباید موجب بی حرمتی به آنان شود.
 
او با ابراز تاسف نسبت به عملکرد کمیته انظباطی گفت: این نهاد چه زمانی می‌خواهد با قدرت نسبت به توهین به مربی‌ها و بازیکنان واکنش نشان دهد. لازم است که لیست افراد خاطی را اعلام، جریمه و در صورت لزوم محروم کنند.
 
داور سابق لیگ ایران درباره تربیت داوران و رعایت استانداردهای بین المللی گفت: اگر به داوران احترام گذاشته شود، جوانان برای حضور در این حرفه تشویق می‌شوند. از سوی دیگر برای تربیت داوران باید سیستم آکادمیک و استعدادیابی در سطح کشور داشته باشیم تا بتوانیم نخبگان این رشته راجمع آوری کنیم.
فنایی، حضور 170داور در لیگ برتر کشور را فاجعه خواند و اظهار کرد: باید استعداد یابی صورت بگیرد تا از میان این تعداد زیاد، افراد خبره انتخاب و به نسبت سن و تجربه در مسابقات به کار گرفته شوند.
 
وی درباره موضوع VAR گفت: پیش از آن که این تکنولوژی وارد کشور شود، ابتدا باید فرهنگ آنها را ایجاد کنیم، سپس مقدمات از نظر نرم افزار و سخت افزار فراهم شود. در واقع تجهیز ورزشگاه‌های کشور به VAR به زیرساخت‌ها و امکاناتی نیاز دارد که در همه شهرهای ایران ممکن نیست.
 
فنایی خاطرنشان کرد: این پروژه به هیچ عنوان در مدت زمان 9ماه شدنی نیست و وعده‌ای که از سوی رئیس فدراسیون مطرح شده بسیار خوشبینانه و دور از واقعیت است. بهتر است به جای وعده‌های نشدنی و بزرگ به مسائل کوچک مانند هدست‌های داوران رسیدگی شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز