به معجزه اعتقادی ندارم؛

آلکنو: لیگ ملت‌ها آزمون سختی برای تیم ملی والیبال بود/ قائمی در روزنامه‌ها جوابم را داد

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۱۰:۰۹:۴۱
کد خبر: ۱۲۰۵۴۹۰
آلکنو: لیگ ملت‌ها آزمون سختی برای تیم ملی والیبال بود/ قائمی در روزنامه‌ها جوابم را داد
سرمربی تیم ملی والیبال در نشست خبری توضیحاتی را درخصوص آخرین شرایط تیم ملی مطرح کرد.

به گزارش برنا؛ ولادمیر آلکنو، سرمربی تیم ملی والیبال ایران در ابتدای این نشست گفت: اگر یادتان باشد قبل از شروع مسابقات گفتم امیدوارم این رویداد به بسیاری از سوالات من پاسخ بدهد و باید بگویم که این اتفاق هم رخ داد.

او در ادامه تصریح کرد: لیگ ملت‌ها آزمونی بود برای تیم ما، مسابقات بسیار سختی بود.‌در یک محیط بسیار دشوار ۱۵ بازی فشرده را پشت سر گذاشتیم. این مسابقات جواب آن سوالاتی که برای من مطرح بود را داد. همانطور که گفته بودم جوان‌ها را مورد آزمون قرار دادم و سطح کلی تیم را مورد محک قرار دادم. از نظر نتیجه هم باید بگویم این نتیجه نه مد نظر من بود و نه مد نظر شما ولی نکات مثبت زیادی داشت و آنهم دیده شدن بازیکنان بود. افرادی که در آینده برای ایران می‌توانند مفید باشند.  

آلکنو درمورد نتایج دیدارهای ایران در لیگ ملت ها تاکید کرد: می شد نتایج بهتری به دست آمد مثلا در بازی با صربستان که تیم جوان ما بازی کرد. ما با چتد تعویض می‌توانستیم برنده شویم ولی همانطور که قبلا هم عنوان شده بود این بازی ها قرار بود  بازی های تدارکاتی برای المپیک باشد. می خواستم بازیکنان جوان را تحت فشار و استرس بسنجم تا بتوانم ترکیب مناسب را به دست بیاوریم. هرچند می دانستم که تغییر مداوم ترکیب کار درستی نیست ولی برای رسیدن به جواب باید درست به این کار می‌زدیم. لیگ‌ ملت‌ها طولانی و مر فشار بود برای جلوگیری از مصدومیت مجبور بودیم به این روش بازی کنیم. در رابطه با نتیجه‌ای که مورد پسند ما نیست باید یادآور کنم که تیم دو سال بود بازی نکرده بودند، جوان‌ترها نیز تجربه نداشتند، من به معجزه اعتقاد ندارم. پس باید محک می‌خوردیم.

سرمربی تیم ملی والیبال ادامه داد: به طور رسمی اعلام می‌کنم از روز اول شروع کارم در ایران تمام تصمیمات را از ابتدا تا الان خودم گرفتم. در مورد مسائلی که شک داشتم دو همکار دارم که با آنها مشورت می کردم. هیچکس حتی فدراسیون بر من فشار وارد نکرده است.

او درمورد حواشی ایجاد شده درخصوص قائمی گفت: مربی نیستم که بخواهم فشار را بپذیرم. نمی خواستم در مورد قائمی صحبت کنم اما چون این موضوع پررنگ شده می خواهم شفاف سازی کنم. من بزرگتر از ایشان هستم در رابطه با قائمی و گذشته او صحبت کردند، قائمی یک صدم افتخارات من را کسب نکرده است که بخواهد در مورد من صحبت کند. من با او رودررو صحبت کروم اما او جواب من را در روزنامه داد. من یک ماه در مورد قائمی صحبت کردم حتی با سعید معروف حرف زدم. به کاپیتان گفتم متاسفانه فیاضی به المپیک نمی‌رسد من بسیار دلم می خواست به فرم ایده آل برسند ولی نشد فیاضی بسیار تلاش کرد اما نشد من از او تشکر می‌کنم. به من گفتن  بازیکنی داریم که میتواند در دریافت کمک کند و آن قائمی بود. به من گفته شد ازدواج کردند و حتی مصدومیت جدی داشتند که مانع از ادامه همکاری او با تیم ملی شد. این مساله کلا منتفی شد بعد از لیگ ملت‌ها تیم استراحت داشت و من رفتم روسیه، ۲ روز قبل از حضورم در تهران در روسیه خواندم که این بازیکن به تیم ملی دعوت شده است. مترجم من تماس گرفت و گفت آقای خوش خبر جویا شدند که من موافق یا مخالف این دعوت هستم یا نه پاسخ دادم اگر آماده باشد و یک سر و گردن بالاتر باشد از سایر بازیکنان مشکلی ندارم. درست همین شرایط را برای میرزاجانپور هم در نظر گرفتم. اما بعد از حضورم مقابل همه بازیکنان گفتم شما فقط چند روز فرصت دارید به لیست اضافه شوید چون محدودیت زمان داریم. اما در تمرین اول متوجه شدم قائمی شرایط ایده‌آل را ندارد. من واقعا نخواستم که این بازیکن مورد آزار قرار نگیرد چون تمرینات سخت و فشرده ای داریم او را صدا زدم و صحبت کردم. اگر این موقعیت چند ماه قبل رخ می‌داد حتما فرصت می‌دادم به آمادگی لازم برسد اما این فرصت را نداریم بسیاری از تیم‌های‌حاضر در المپیک مدتهاست که با ۱۲ بازیکن تمرین می‌کنند ولی ما با ۱۸ بازیکن استارت زدیم و این تصمیم من بود. در مورد بدنساز تیم و مترجم یکسری صحبت‌ها شده است.

او ادامه داد: تاکید می کنم تمام کادر فنی را از کسانی تشکیل می‌دهم که توانایی او برای من مهم است. من الان یک کادری دارم که هر یک کار مشخصی را انجام می‌دهند اقای توتولو آنالیز تیم را انجام می دهند. آقای تندروان هم در تمرین و هم آنالیز به من کمک می‌کنند. مربی بدنساز به طور کامل باید آمادگی جسمانی تیم را تضمین کند او از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب از سالن بیرون‌ نمی‌آید‌. مترجمم مانلی در حال حاضر امروز جوابگوی ارتباط من با تیم است. او فقط در کنار بازی ها ترجمه نمی‌کند او همواره با من است، همه جا در کنار من است و فقط تایم اوت‌ها را ترجمه نمی‌کند. اگر امروز روابط خوبی با بازیکنان دارم بخاطر وجود مترجم است. در مورد پزشک تیم‌هم اصلا نباید صحبتی شود. از روزی که آمد درهای تیم ملی به روی همه مربیان باز بود و برخی بدون هیچ چشم داشتی به ما کمک می‌کنند بسیار با تجربه هستند. چیزی که قرار بود یاد بگیرند و تجربه کنند دیدند. تجربه در همین اردوها به دست می آید نه در نیمکت المپیک، هر چند آن هم افتخار بزرگی است اما من برای کسی تبلیغ نمی‌کنم و از افرادی استفاده می‌کنم کخ به تیم و به من کمک کند. باز هم می‌گویم مربی نیستم که کسی بخواهد  به من فشار وارد کند.

آلکنو گفت: تمام تصمیمات را من به تنهایی اتخاذ می کنم. غفور در بازی اول دچار یک مصدومیت از ناحیه کتف شد. بازیها را از دست داد ولی انفرادی کار می‌کرد. حتی به یک جراح ایتالیایی مراجعه کرد پزشک گفت مشکل جدی ندارد. امروز می‌توانم بگویم غفور الان هیچ مشکلی ندارد و با آمادگی کامل به المپیک خواهد رفت. برای انتخاب بازیکنان حاضر در المپیک نیاز به مشورت با کسی ندارم.

سرمربی ایران تصریح کرد: اینکه از برد بدم می آید بزرگترین نکته منفی من است و هیچ وقت یاد نگرفتم با شکست کنار بیایم. برای همین این آخرین المپیک من خواهد بود.‌ این شکستها باعث می‌شود از درون خودم را ازار بدهم و فقط به دنبال پیروزی باشم. متاسفانه دارویی وجود ندارد که این  موضوع را درمان کند. بنابراین تصمیم دارم بعد از المپیک استراحت کنم.

او در ادامه خاطرنشان کرد: من اصولا دوست ندارم در زندگی گام بلند بردارم و یا پیش‌گویی کنم. گروه ما در المپیک یک گروه کاری است. اگر به صورت کلی نگاه کنیم به جز ایتالیا و لهستان که برتری نسبی به ما دارند ما می‌توانیم در مقابل سایر تیم‌ها نمایش خوبی داشته باشیم. اصولا تاکتیک من در زندگی است که قدم به قدم جلو بروم، اگر ما می‌خواهیم در مقابل بازی با ژاپن به فکر بازی دیگر باشیم این اشتباه است. اصولا در ورزش هیچ ضمانتی وجود دارد. دیروز چه کسی می‌توانست پیروزی ایتالیا را در جام قهرمانی اروپا تضمین کند؟ در رابطه با امید رییس فدراسیون هم باید بگویم این آرمان فدراسیون نیست بلکه ارمان همه ما و مردم ایران است. همه امید و ارزو داریم اما نمی‌توانیم کسی را محکوم کنیم. برای اینکه این قضاوت را کنیم، باید به سطح کلی لیگ ایران نگاه و آن را با لیگ تیم های دیگر مقایسه کنیم که امید دارند روی سکو بروند. در لیگ ایران ۶۰ تا ۷۰ درصد بازیکنان، سرویس «موجی» می زنند. در بخش دریافت، بازیکنان لیگ ایران جلوی سرویس های لئون، میخائیلوف و ... قرار نمی گیرند. در دیدار با روسیه در لیگ ملت های والیبال، تا مقطعی برابر پیش می رفتیم. پانکوف که سرویس زدن را شروع کرد، دیگر نتوانستیم کاری کنیم. نه به این خاطر که ما دلمان نمی خواست کاری کنیم بلکه نتوانستیم موضوع سرویس او را حل کنیم. اگر می خواهیم درباره سکوی المپیک صحبت کنیم باید در لیگ خودمان تغییراتی ایجاد کنیم. باور کنید من هم مثل رئیس دلم می خواهد این آرزو تحقق یابد.

آلکنو افزود: به احتمال بسیار زیاد با بازیکن دریافت کننده چهارم که لیبرو است راهی المپیک می شویم. این به این خاطر نیست که می خواهم آزمایشی انجام بدهم. فقط به این خاطر است که این عامل در تیم ایران ضعیف است. در تیم ما به جز میلاد عبادی پور، بقیه بازیکنان از سطح دریافت متوسط برخوردار هستند. اینها کلمات من است که به صورت عامیانه می گویم. اگر بخواهیم باید به آمار و ارقام مراجعه کنیم. هر کدام می توانیم نظر خودمان را داشته باشیم ولی آمار واقع بینانه است. در لیگ ملت ها هر بازیکن حدود ۱۰ بازی داشتند و آمار، نشان دهنده جایگاه کلی آنها است. با سرویس و دریافت متوسط اینکه داعیه قرار گرفتن بین تیم های اول جهان را داشته باشیم، کار سختی است. این مشکل اصلی والیبال ایران است. نشانه کوچک آن را  در تیم ملی والیبال می بینم. مثلا بازیکنی مثل میثم صالحی آینده درخشانی خواهد داشت. او در حمله مشکلی ندارد اما اگر روی دریافت خودش کار نکند، یک بازیکن متوسط خواهد بود. شما دارید مرا تکه تکه می کنید! با قلب دردناک می گویم متاسفم این بازیکن در تیم ما نیست. از فیاضی بسیار سپاسگزارم. رفتار، منش، شخصیت و تلاش بی وقفه این بازیکن و رفتارش نسبت به تیم مثال زدنی است. این بازیکنان در دنیا بسیار نادر هستند. تاسف می خورم او در تیم ملی نیست. نمی توانم رابطه شخصی ام را بالاتر از رابطه تیمی و منفعت تیم قرار بدهم. فیاضی یک ماه بیشتر زمان نیاز داشت. فیاضی تمام سعی و تلاشش را کرد ولی مصدومیتش، به زمان بیشتری نیاز داشت و به فرم ایده آل نرسید. قبل از خداحافظی، چند بار با این بازیکن صحبت کردم ولی متاسفانه، متاسفانه مجبور شدم این تصمیم را بگیرم. یک بار دیگر از او تشکر می کنم. به جوان های تیم گفتم فیاضی مثال بارزی است که می توان از او درس گرفت. او مرا یاد سرگئی تتیوخین می اندازد و از نظر شخصیتی و کار تیمی خیلی به او شباهت دارد.

سرمربی تیم ملی والیبال گفت: گر منظورتان از ساختار، امکانات تیم ملی باشد باید بگویم با قدرت های برتر جهان تفاوتی نداریم. تمام امکانات برای ما فراهم شده است، محل تمرین، مسابقه، اسکان و تغذیه. از این نظر کمبود نداشتیم ولی در مسابقه بازیکنان شرایط را تغییر می دهند نه این امکانات. اگر بازیکنان جوان در شرایط سخت واهمه نداشته باشند، مطمئن باشید نتایج خوبی کسب خواهیم کرد.به همه بازیکنان تیم از روز نخست با کمال احترام برخورد کردم و تا این لحظه هم با احترام کامل صحبت می کنم. اگر می خواهیم منصفانه صحبت کنیم بیایید فیاضی را با بردیا سعادت مقایسه نکنیم. رابطه خاصی با سعادت دارم و به این بازیکن علاقه دارم. این بازیکن، بسیار جوان، برومند، مودب و با سعی و کوشش در تمرینات بود. آینده بسیار، بسیار درخشانی در انتظارش است. برای بازی های المپیک، سعادت یک مقدار بی تجربه و خام است. خداحافظی بازیکنان در شرایط یکسانی بود. این بازیکنان را دعوت و با آنها رودرو صحبت می کردیم. خط زدن بازیکن از سخت ترین لحظات یک مربی است ولی این وظیفه مربی است و باید آن را انجام می دادم. این مراسم خط زدن برای همه یکسان بود.  روزی که به تهران آمدم و فیاضی را در تمرین دیدم، او به زحمت راه می رفت. این بازیکن درد زیادی داشت ولی با زحمت تمرین می کرد. با آگاهی از مصدومیتش می دانم چه حجم تمرین انجام می دهد برای کمک به تیم. در این موردی نیست که اگر با بازیکنی در این سطح از تجربه، در حضور بازیکنان دیگر خداحافظی کردم.

او عنوان کرد: به امیرحسین اسفندیار شانس زیادی داده شد حتی بیشتر از آنچه که استحقاقش را داشت. او جوان بسیار خوب و با اخلاقی است اما بازی در تیم ملی برای بازیکنی که در باشگاه خودش روی نیمکت نشسته بود، یک شانس بود که داده شد. در حال حاضر اسفندیار برای من ماده ای است که می توان روی آن کار کرد. شریفی از نظر نکات والیبالی، برتری بیشتری نسبت به اسفندیار دارد. درباره آماری که گفتید با دستیار خودم توتولو صحبت می کنیم ولی همیشه آمار و ارقام هم بیانگر یکسری نکات ریزی که در بازی وجود دارد، نیست و می تواند یک نظر شخصی هم دخیل باشد. برای همین اسفندیار باید مثل کامپیوتر خودش را از نظر ذهنی ریست کند و باشگاهی را انتخاب کند که در ترکیب اصلی اش بازی کند. او باید از نظر فیزیکی خودش را به فرم ایده آل برساند منظورم اضافه وزن است. در مرحله اول باید ذهنیتش را تغییر بدهد که هدفش چیست ولی از نظر بازی، بازیکنی است که می توان روی او برای آینده کار کرد. مرندی بازیکن باتجربه ای است. یکی از این لیبروها به عنوان بازیکن عادی در زمین خواهد بود. امیدوارم در المپیک شرایطی که در ست چهارم بازی با روسیه رخ داد، تکرار نشود. اگر چنین بازیکنی در دریافت داشتم، در آن مسابقه بهتر عمل می کردیم. طبق قانون جدید فدراسیون جهانی، یک ساعت قبل از بازی امکان تغییر بازیکن را داریم. اگر این تصمیم را گرفته ام به این خاطر است که مرندی می تواند کارش را به صورت تخصصی در پست خود انجام بدهد. لیست تیم ملی تقریبا کامل شده و آماده است. در یک پست کمی شک و تردید دارم. میرزاجانپور بازیکن بسیار خوبی است. در تمام دوران حضورم در ایران روزی نبود که من و مانلی را تحت تاثیر خودش قرار ندهد و درباره عشق به تیم ملی صحبت نکند. او مصدومیت جدی را رفع کرد. اندک بازیکنانی هستند که در مدت زمان کم خودشان را آماده کنند. این قابل احترام است. این همان پستی است که مرا کمی مردد کرده است و تصمیم نهایی خودم را نگرفته ام.

آلکنو تصریح کرد: اگر اتفاقی که من و ملت ایران آرزویش را دارند در المپیک رخ بدهد، این حسی خواهد بود که می گوید انتخاب ایران و سفرم به این کشور بی مورد نبوده است و خوشبخت ترین آدم روی زمین خواهم بود. به هر حال تصمیم خودم را گرفته ام و نمی توانم خودم را فریب نمی دهم. می دانم دنبال چه جوابی هستید ولی تصمیمم را گرفته ام. درباره حضرت پور باید بگویم بازیکن خوبی از نظر فنی و اخلاقی است. نمی دانم چطور به شما توضیح بدهم که ما هفت تمرین دیگر داریم. در ماه اپریل و می، ۲۳ بازیکن در تمرین داشتم. نمی خواستم توانایی تمرین با ۲۳ بازیکن را به رخ بکشم بلکه به این خاطر بود که خدایی ناکرده بعدا نگویند چرا بازیکنی دیده نشد. یکی از اشتباهات بزرگ من این بود که بعد از لیگ ملت ها، تمرینات را با ۱۶ بازیکن شروع کردم. برای همین سعی کردیم فورا تصمیماتی بگیریم که ما را به رخداد بزرگی که در پیش داریم، نزدیک کند بخصوص این از نظر روحی و روانی برای تیم مهم بود. در حال حاضر ۴ مدافع میانی داریم. تصمیم خودم را تا قبل از سفر به ژاپن حتما می گیرم. اینکه چهار مدافع در تمرین هستند، مانع تمرین خوب ما نیست.

او گفت: تمرین به خصوصی برای سرویس وجود ندارد. این به آمادگی روحی - روانی و قابلیت تکنیکی بازیکن برمی گردد. مقدار اشتباهات به وضعیت روحی - روانی بازیکن در شرایط مشخص مربوط می شود. حتی با دوست عزیزم ولاسکو صحبت کردم که ایشان هم گفت تمرین به خصوصی برای بهتر کردن تمرین وجود ندارد. بازیکنان ما می توانند صبح روز بازی و موقع تمرین سرویس خوبی نزنند ولی می توانند همان شب در مواجهه با حریف، آن را با سرویس هایشان متلاشی کنند. برعکس این اتفاق هم ممکن است رخ بدهد و برایمان اتفاق افتاد. تعداد اشتباهات فاجعه بار ما را وادار کرد به این موضوع بیشتر توجه کنیم. میثم و میلاد دو بازیکن خوب ما هستند. اگر درباره عبادی پور صحبت می کنیم، او دریافت خوبی دارد. کاری که از او می خواهیم این است که ثبات بیشتری در دریافت به ما بدهد ولی کسی مسئولیت حمله را از دوش او بر نداشته است. هر بازیکنی نکات مثبت و منفی خودش را دارد. خوبی هر دو بازیکن این است که می توانند در پست 2 بازی کنند. بازیکنی که در کنار پاسور بازی می کند باید دریافت بیشتری انجام بدهد. میثم صالحی از نظر فیزیکی، حجم کاری بیشتری انجام می دهد. بیشتر می خواهیم از او در سرویس و حمله استفاده کنیم. برای بازدهی بیشتر از میثم و میلاد سعی می کنیم سازماندهی دریافت توپ را بهتر انجام بدهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز