بازی‌های المپیک توکیو؛

ملی‌پوشان تیراندازی و تیروکمان به دنبال خلق شگفتی

۱۴۰۰/۰۴/۲۴ - ۰۵:۲۴:۳۳
کد خبر: ۱۲۰۶۹۰۵
ملی‌پوشان تیراندازی و تیروکمان به دنبال خلق شگفتی
ملی‌پوشان تیراندازی و تیروکمان در توکیو به دنبال خلق شگفتی خواهند بود.

به گزارش برنا؛ تیراندازی رشته ورزشی تاکید شده در اسلام و آموزه‌های دینی ما به زودی همراه کاروان کشورمان برای حضور در سی و دومین دوره مسابقات المپیک راهی توکیوی ژاپن محل برگزاری بازیها خواهد شد. تیراندازی را باید از جمله رشته‌هایی برشمرد که از همان ابتدای حضور ایران در بازیهای المپیک به عنوان یکی از رشته های ورزش کشور در این مسابقات مهم حضور داشته است. تیراندازی ایران در المپیک پیش رو نیز 6 نماینده دارد. ورزشکارانی که در طول چند سال اخیر با وجود مشکلات و محدودیت های کرونایی موفق شدند سهمیه حضور در این رویداد تاریخی را به دست بیاورند. نجمه خدمتی، فاطمه کرم‌زاده، آرمینا صادقیان و مهیار صداقت در ماده تفنگ، جواد فروغی و هانیه رستمیان در تپانچه ملی‌پوشان شرکت کننده در بازی های توکیو هستند.

در مجموع ۳۵۶ تیرانداز از ۱۰۰ کشور در المپیک توکیو شرکت می‌کنند که بیشترین شرکت کننده زنان مربوط به ماده ۱۰ متر تپانچه بادی با ۵۳ شرکت‌کننده و ۱۰ متر تفنگ بادی با ۴۹ شرکت کننده است. در بخش مردان نیز ۴۷ شرکت کننده در تفنگ بادی و ۳۹ شرکت‌کننده در تفنگ سه وضعیت بیشترین ورزشکار را دارند.

01620605

ماده‌هایی که تیراندازان کشورمان در آن شرکت می کنند به شرح زیر است:

تفنگ بادی ۱۰ متر مردان: مهیار صداقت

تفنگ سه وضعیت مردان: مهیار صداقت

تفنگ بادی ۱۰ متر زنان: فاطمه کرم زاده و آرمینا صادقیان

تفنگ سه وضعیت زنان: فاطمه کرم زاده و نجمه خدمتی

تپاچه بادی ۱۰ متر مردان: جواد فروغی

تپانچه بادی ۱۰ متر و ۲۵ متر زنان: هانیه رستمیان

تیراندازی ایران تاکنون در 9 دوره از بازی‌های المپیک حضور داشته است از همان المپیک ۱۹۴۸ لندن و نخستین حضور رسمی کاروان ایران، تیراندازها نیز در ترکیب اعزامی حاضر بودند. تیم ملی تیراندازی ایران در نخستین تجربه المپیک خود با سه نماینده در بازیهای 1948 لندن شرکت کرد مسابقاتی هیچ مدالی را برای تیم ایران به همراه نداشت. پس از آن تیر اندازی در دور بعدی مسابقات المپیک غایب بود و در سال 1960 رم غلامحسین مبصر به عنوان تنها نماینده کشورمان در بازیها حاضر شد ولی بازهم هیچ موفقیتی عاید ورزش تیراندازی ایران نشد. المپیک 1964 توکیو نیز ایران با چهار نماینده راهی مسابقات شد ولی بازهم تیراندازان کشورمان نتیجه قابل دفاعی را به دست نیاورند. المپیک 1976 مونترال، بازیهای 1996 آتلانتا، 2000 سیدنی، 2004 آتن دیگر دوره هایی است که ایران با نمایندگان خود در بازیهای المپیک حاضر بوده اما مانند دوره های قبلی از کسب نتیجه مطلوب بازماندند. المپیک 2016 ریو نیز تیراندازی کشورمان با 5 ورزشکار در مسابقات بخش تفنگ و تپانچه در مسابقات حاضر شد. الهه احمدی، در ماده تفنگ بادی ۱۰ متر در دور مقدماتی سوم شد و به فینال این ماده راه یافت و در فینال با امتیاز ۱۲۲.۵ عنوان ششم دوره قبل خود در المپیک لندن را تکرار کرد.   نجمه خدمتی دیگر نماینده کشورمان در ماده تفنگ بادی ۱۰ متر با ۴۱۵ امتیاز یازدهم شد و به فینال نرسید. وی در ماده تفنگ سه وضعیت موفق شد به فینال راه یافته و در این مرحله با کسب ۴۰۲.۳ امتیاز در رده هشتم المیک قرار بگیرد. پوریا نوروزیان، تنها نماینده مرد تیراندازی ایران در رشته تفنگ ۱۰ متر بادی نیز با ۶۲۲ امتیاز و جای گیری در رتبه ۲۲ از رسیدن به مرحله فینال بازماند. او در دیگر مسابقه خود در ماده تفنگ سه وضعیت مردان با کسب ۱۱۶۸ امتیاز و ایستادن در رده ۲۶ از حضور در فینال بازماند. گلنوش سبقت الهی، در ماده تپانچه بادی و در دو مرحله دقت و سرعت مسابقه داد که در نهایت در این دو بخش به ترتیب در جایگاه دوازدهم و پانزدهم ایستاد. در نهایت با در نظر گرفتن مجموع نتایج سبقت اللهی با امتیاز ٥٧٢ در رده بندی بیست و هشتم قرار گرفت. مهلقا جام بزرگ سومین زن تیراندازی ایران هم در ششمین روز مسابقات در ماده تفنگ سه وضعیت مسابقه داد. او با کسب ۵۷۴ امتیاز به فینال بازیها نرسید و در رده ۲۷ جای گرفت.

نجمه-خدمتی-پنج

با نگاه به این آمار متاسفانه باید گفت در ایران تا به امروز ورزشکاری در رشته تیراندازی موفق به کسب مدال در المپیک نشده اما نکته مهم دیگر این است که برای المپیک توکیو تیراندازان ایران موفق شدند رکورد تعداد سهمیه را بشکنند و این دوره همانطور که ابتدای مطلب عنوان شد با 6 نماینده راهی مسابقات خواهند شد. ورزشکارانی که آماده تر از قبل در تلاش اند برای نخستین بار در المپیک تاریخ ساز شوند.

لازم به ذکر است هانیه رستمیان بانوی تیرانداز المپیکی ایران در کنار صمد نیکخواه بهرامی ورزشکار با سابقه تیم ملی بسکتبال ایران، عهده‌دار پرچمداری کاروان ایران در بازی‌های المپیک توکیو هستند.

637210454545945328

تیر و کمان دیگر رشته المپیکی که می‌توان از آن هم به عنوان یک هنر و رشته ورزشی مقدس نام برد. ورزش و هنری که تاریخچه باستانی دارد و جزو رشته های پرمدال در بازیهای المپیک به حساب می آید. المپیک 2008 پکن اولین تجربه کمانداران ایران در بازیهای المپیک بود. دو ورزشکار ایران حجت الله واعظی و نجمه آبتین در این دوره از مسابقات به ترتیب در جایگاه 63 و 64 قرار گرفتند. در المپیک 2012 لندن زهرا دهقان و میلاد وزیری به عنوان نمایندگان کماندار ایران راهی مسابقات شدند. المپیک لندن می توانست با نخستین مدال تیروکمان ایران همراه باشد اما نبود مربی در کنار این ورزشکاران نتیجه ‌ای جز قرار گرفتن میلاد وزیری در جایگاه 32  و زهرا  دهقان در رده 55 به همراه نداشت. المپیک 2016 ریو سومین دوره ای که تیر و کمان کشورمان با یک نماینده متفاوت در مسابقات شرکت کرد. زهرا نعمتی، بانوی کمانداری که سهمیه المپیک و پاراالمپیک را کسب کرده بود و پرچمدار ایران نیز بود. نعمتی در ماده ریکرو زنان، در مرحله تعیین رنکینگ در رده چهل ونهم ایستاد. او در مرحله حذفی و در جدول یک سی و دوم برابر نماینده روسیه با امتیاز ۱۰۱ برابر ۱۱۰ مغلوب شد تا وداع زودهنگامی با المپیک داشته باشد.

تیروکمان کشورمان حالا تنها با یک نماینده در بازیهای المپیک توکیو حاضر خواهد شد. میلاد وزیری که پیش از این هم تجربه المپیک را دارد تنها نماینده اعزامی ایران به مسابقات است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز