بررسی عملکرد طلایی‌پوشان در لیگ بیستم؛

سپاهانی که هرچه دوید نرسید!

۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۰۴:۰۷:۰۹
کد خبر: ۱۲۱۴۴۷۵
سپاهانی که هرچه دوید نرسید!
نایب قهرمانی در لیگ برای تیم سپاهان و محرمی که نخستین تجربه سرمربیگری‌اش را پشت‌سر می‌گذارد نتیجه فوق العاده‌ای است.

به گزارش برنا؛ شاید خوش بین ترین هوادار سپاهان هم در ابتدای فصل و زمانی که محرم نویدکیا به عنوان سرمربی سپاهان انتخاب شد، فکرش را هم نمی کرد که تیمش تا آخرین هفته لیگ برتر در کورس قهرمانی باشد. مجموعه سپاهان بعد از دو فصل ناکامی با امیر قلعه نویی، دو تغییر مهم در ابتدای فصل ایجاد کرد. اول اینکه محمدرضا ساکت که قهرمانی های سپاهان در لیگ برتر با او به دست آمده و اصفهانی ها خاطره خوشی از دوران مدیریت او دارند. دوم هم انتخاب محرم نویدکیا به عنوان سرمربی که شاید در نگاه اول چندان منطقی به نظر نمی رسید چون نویدکیا نه تنها هیچ تجربه ای در مربیگری نداشت بلکه مثل سیدمهدی رحمتی حتی دوره مربیگری هم پشت سر نگذاشت اما ساکت به او اعتماد کرد و حتی در مقطعی از فصل هم که سپاهان نتایج خوبی نگرفت، پشت سرمربی جوان تیمش ایستاد. نویدکیا که به خوبی می دانست بی تجربگی در مربیگری می تواند برایش دردسرساز باشد دستیار باتجربه ای مثل مرزبان را انتخاب کرد و به گواه اکثر کارشناسان بهترین تصمیم را گرفت.

سپاهان در لیگ بیستم روزهای پرفراز و نشیبی را سپری کرد. آنطور که خودشان می گویند هدف گذاری شان برای لیگ کسب 65 امتیاز بوده است. طلایی پوشان زاینده رود در پایان لیگ به هدفشان رسیدند اما این امتیاز آنها را به قهرمانی نرساند چون رقیبی به نام پرسپولیس داشتند که بدون فراز و نشیب لیگ را طی کرد تا به رتبه اول برسد.

حکایت لیگ بیستم برای زردهای اصفهانی حکایت دویدن و نرسیدن بود. تیمی ساختارمند و تاکتیکی که بیشترین گل را زد اما از شانس بدش رقیبی داشت که دچار افت نمی‌شود. اگر سپاهان یکی دو فصل در 6-5 سال اخیر، روی یک نوار ثابت قرار داشته آن طرف پرسپولیس در این سال‌ها میانه‌ای با لغزش نداشته و یک بار هم که در لیگ نوزدهم به رقبایش فرصت داد آنها قدرش را ندانستند و در آخر با اختلاف امتیاز زیاد آن لیگ را فتح کرد.

شاید سپاهانی‌ها حالا حسرت از دست دادن امتیاز مقابل تیم‌های پایین جدول را می‌خورند و پیش خود محاسبه می‌کنند که چگونه می‌توانستند آن 2 امتیاز فاصله را خیلی قبل‌ تر از آنکه به امید بردن پیکان مقابل پرسپولیس بنشینند با بردن نفت مسجد سلیمان و یا ماشین سازی تبریز جبران کنند. سپاهان در نیم فصل اول در حالی که می توانست فاصله اش را با سایر مدعیان بیشتر کند، امتیازهای حساسی را از دست داد تا نتواند در پایان لیگ بالاتر از پرسپولیس قرار بگیرد.

اما نایب قهرمانی در لیگ برای سپاهان و محرمی که نخستین تجربه سرمربیگری اش را پشت سر می گذارد نتیجه فوق العاده ای است. نمایش فوق‌العاده سپاهان در لیگ بیستم سرآغازی بر شروع ماجراجویی آنها در فوتبال خواهد بود. کادر فنی تیم برای سال اول، عملکرد فوق‌العاده ای داشت و برای تداوم روند خوب فنی می‌توان روی تجربه و دانش آنها حساب باز کرد.

سپاهانی ها اگرچه تا روز آخر جنگیدند و نرسیدند اما اتفاقات فوق العاده ای برای این تیم افتاد. سپاهان پس از مدت‌ها دوباره دارای یک سازمان مدیریتی و فنی اصولی شده و این خود مهمترین عاملی است که می‌توان آنها را از همین الان یکی از مدعیان فتح لیگ بیست و یکم دانست. محرم نویدکیا به خوبی قادر بوده که تیمش را به ساختاری مناسب از نظر فنی برساند و از آن طرف با آگاهی از نقاط ضعف تیمش و با دست پری که مدیران برای خرید بازیکن دارند قادر خواهد بود بازیکنان مناسب را جذب کند. هرچند جدایی چند بازیکن کلیدی این تیم مثل احسان حاج صفی، پیام نیازمند و محمد محبی  قطعی هم شده اما مهم آن است که نویدکیا در قامت سرمربی همچون دوران بازی خوش ‌فکرانه عمل می‌کند و بنابراین بعید نیست که بتواند پس از سال‌ ها، سپاهانی مثل روزهای اوجش بسازد. 4

نظر شما