در گزارشی مشخص شد؛

تأثیر برنامه گرم کردن فیفا ۱۱+ کودکان بر میزان بروز آسیب بازیکنان نونهال فوتبال ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۱۳:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۸۴۴
تأثیر برنامه گرم کردن فیفا ۱۱+ کودکان بر میزان بروز آسیب بازیکنان نونهال فوتبال ایران
اجرای برنامه پیشگیری از آسیب فیفا 11+ کودکان می‌تواند تا 50 درصد از آسیب‌های بازیکنان مدارس فوتبال را کاهش دهد.

به گزارش برنا، فوتبال یکی از پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی در میان کودکان ایرانی است به‌گونه‌ای که هرسال بر تعداد مدارس فوتبال کشور افزوده می‌گردد. شرکت در فعالیت‌های ورزشی مانند فوتبال می‌تواند مزایایی بسیاری برای سلامتی و پر کردن اوقات فراغت کودکان به همراه داشته باشد؛ اما خطر بروز آسیب در حین تمرین و یا مسابقه یکی از مسائلی است که همواره دغدغه والدین و بچه‌ها بوده است. اخیراً فیفا برای پیشگیری از آسیب‌های بازیکنان نونهال فوتبال برنامه‌ای موسوم به فیفا 11+ کودکان را معرفی نموده است.

بر اساس این گزارش، با توجه به خلأ مطالعاتی در زمینه این برنامه، دکتر مصطفی زارعی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در قالب یک طرحی پژوهشی که با حمایت پژوهشگاه تربیت‌بدنی و فدراسیون فوتبال انجام شد به بررسی تأثیر برنامه گرم کردن فیفا 11+ کودکان بر میزان بروز آسیب آنها پرداخت. در این مطالعه نزدیک به 1000 فوتبال آموز از پنج استان کشور شرکت کردند. نتایج این مطالعه که بیش از یک سال به طول انجامید نشان داد اجرای برنامه پیشگیری از آسیب فیفا 11+ کودکان می‌تواند تا 50 درصد از آسیب‌های بازیکنان مدارس فوتبال را کاهش دهد.

در این پژوهش، بازیکنان کمتر از 14 سال عضو مدارس فوتبال 5 استان ایران به‌صورت تصادفی بلوکی به دو گروه مداخله (15 تیم، 443 بازیکن) و کنترل (17 تیم، 519 بازیکن) تقسیم شدند. در طول مدت پژوهش بازیکنان گروه مداخله، برنامه +11 کودکان را حداقل دو بار در هفته اجرا کردند و بازیکنان گروه کنترل نیز گرم کردن متداول خود را دنبال کردند. ساعات تمرین و مسابقه بازیکنان و آسیب‌های بازیکنان در طول پژوهش به‌صورت آینده‌نگر توسط مربیان و کادر پزشکی ثبت شد.

برای سنجش اثر برنامه 11+ کودکان بر آمادگی حرکتی بازیکنان نیز 56 بازیکن فوتبال 10 الی 14 سال به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند، تشکیل می‌دهد. بازیکنان گروه مداخله به مدت 10 هفته برنامه تمرینی گرم کردن فیفا 11+ کودکان را انجام دادند. بازیکنان گروه کنترل نیز برنامه گرم کردن عادی خود را اجرا کردند. یک هفته قبل و بعد از تمرینات؛ هردو گروه در آزمون‌های عملکردی و آمادگی حرکتی شامل دریبل از بین موانع، آزمون‌های ایلینویز، انعطاف‌پذیری، پرش طول، تریپل هاپ، آزمون تعادل Y در سه جهت، سرعت 36 و 18 متر، پلانک، پلانک جانبی شرکت کردند. به‌منظور مقایسه میزان بروز آسیب در دو گروه از روش آماری z پواسون و برای سنجش اثربخشی برنامه بر آمادگی حرکتی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.

نتایج آزمون z پواسون نشان داد بازیکنان گروه مداخله (1/42 آسیب در هر هزار ساعت) به‌طور معنی‌داری کمتر از بازیکنان گروه کنترل (3/69 آسیب در هر هزار ساعت) به آسیب‌های اندام تحتانی دچار شدند. بازیکنان گروه مداخله به‌طور معنی‌داری نتایج بهتری در آزمون‌های سرعت 36 متر، تعادل Y در هر سه جهت و مسافت آزمون تریپل هاپ نسبت به بازیکنان گروه کنترل به دست آوردند اما تفاوت معناداری در مابقی آزمون‌ها دیده نشد. با توجه به اثربخشی برنامه گرم کردن +11 کودکان توصیه می‌گردد از این برنامه تمرینی به‌منظور پیشگیری از آسیب و ارتقا برخی از برگ خریدهای آمادگی حرکتی استفاده گردد.

نتایج این طرح پژوهشی در نشریه Journal of Science and Medicine in Sport با ایمپکت فاکتور 3/84 منتشرشده است.

نظر شما