محمدرضا داورزنی:

دیگر نمی‌توانیم از مدل سنتی استفاده کنیم/ باید به‌روز باشیم

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۱۵:۰۶:۵۳
کد خبر: ۱۲۴۸۵۶۸
دیگر نمی‌توانیم از مدل سنتی استفاده کنیم/ باید به‌روز باشیم
رئیس فدارسیون والیبال بر ضرورت به‌روزرسانی دانش فنی ناظران با تغییرات تکنولوژی، یکسان‌ سازی نوع نظارت و چشم‌پوشی نکردن از رفتارهای بحران‌زا تاکید کرد و گفت: داوران، ناظران، منشی‌ها و همه عوامل اجرایی مسابقات باید خود را با دانش روز دنیا همگام کنند، زیرا دیگر نمی‌توانیم از مدل سنتی استفاده کنیم.

به گزارش برنا، جلسه هماهنگی و یکسان‌سازی فنی ناظران مسابقات لیگ‌های باشگاهی ایران در سال 1400 امروز (دوشنبه) با حضور دکتر محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال، نادر انصاری دبیر سازمان لیگ، ناظران و عوامل فنی مسابقات (مردان و زنان) از ساعت 10 صبح در هتل آکادمی ملی المپیک آغاز شد.

محمدرضا داورزنی ضمن تبریک فرارسیدن هفته تربیت بدنی، درخصوص هدف برگزاری این نشست گفت: در قرن جدید نیازمند به‌روزرسانی مجموع عوامل درگیر کار هستیم. تغییرات تکنولوژی باعث می‌شود در انجام کارهای روزمره و زندگی ملزم به کسب مهارت‌‌های جدید باشیم. در حوزه والیبال هم نیاز به استفاده از تکنولوژی جدید است. بنابراین داوران، ناظران، منشی‌ها و همه باید خود را با دانش روز دنیا همگام کنند. ضرورت توانمندسازی از آن‌جا شکل می‌گیرد که بدانیم امروز دیگر نمی‌توانیم از مدل سنتی استفاده کنیم. دوستانی که امر قضاوت و نظارت را برعهده دارند، باید توانایی استفاده از تکنولوژی جدید و برنامه‌های روز داوری را داشته باشند.

*سهل‌انگاری در قضاوت به والیبال ملی ایران ضربه می‌زند

رئیس فدراسیون والیبال با تاکید بر این‌که طرح توانمندسازی برای یکسان‌سازی اقداماتی است که برای برگزاری مسابقات ملزم به انجام آن‌ها هستیم، ادامه داد: وقتی مسابقات در اقصی نقاط کشور در حال برگزاری است، طبیعتا نوع نظارت باید یکسان باشد. نمی‌توان با یک رفتار در یک مسابقه برخورد کرد، اما همان رفتار را در جای دیگری نادیده گرفت. نوع رفتار و برخورد داوران و ناظران موجب تربیت بازیکنان و حتی مربیان می‌شود. بازیکن 17 الی 18 ساله‌ای که در رده سنی نوجوانان بازی می‌کند در جریان برگزاری مسابقات تربیت می‌شود و نوع نگاه و رفتار داوران و ناظران نقش به‌سزایی در بهبود بخشیدن یا به خطر انداختن سطح والیبال کشور دارد.

داورزنی گفت: بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری در نوع قضاوت، به والیبال ملی ایران در داخل و در سطح بین‌المللی آسیب می‌زند. امروز بازیکنان حرفه‌ای دنیا رفتار خود را کنترل می‌کنند و می‌دانند اگر رفتاری خارج از کنترل داشته باشند، درنهایت به تیم ضربه می‌زند.

*رفتار غلط گاهی نتیجه بای را تغییر می‌دهد

رئیس فدراسیون والیبال با بیان این‌که گزارش بسیاری از اتفاقات مسابقات به فدراسیون نمی‌رسد و بعدها فیلم‌های مربوطه منتشر می‌شود، گفت: گاهی در جریان اتفاقات ناشایست، حتی خود ناظران مورد رفتارهای ناپسند قرار می‌گیرند. به دفعات دیده‌ایم که اگر بازیکنی اسم و رسمی دارد، ناظر از رفتار نادرست او چشم‌ پوشی کرده است. اگر نتوانیم رفتار اشتباه بازیکن یا مربی را در جریان بازی‌ها کشوری کنترل کنیم، رفته‌رفته این رفتارها تبدیل به عادت می‌شود و اثرات آن را در مسابقات بین‌المللی خواهیم دید. اگر امروز روی این نکات تذکر می‌دهیم برای این است که نمی‌خواهیم در صحنه مسابقات سطح بالا همچون مسابقات جهانی، المپیک، لیگ ملت‌ها و … شاهد حضور بازیکنی باشیم که نتواند رفتار خود را کنترل کند. اگر بخواهیم والیبال‌مان حرفی برای گفتن در سطح جهان داشته باشد، علاوه بر توان فنی باید در چنین عرصه‌هایی اقدامات جدی داشته باشیم. دوستان باید بدانند که دوستی و رفاقت جای خودش را دارد اما وظیفه‌ای هم دارند. ناظر نمی‌تواند از یک خطا، اشتباه یا رفتاری که منجر به بحران می‌شود، چشم‌پوشی کند. همه ناظران و داوران قابل احترام هستند. امروز دور هم جمع شده‌ایم که شرایط بهتری برای دانش‌افزایی و بهبود رفتارها ایجاد کنیم.

او ادامه داد: در برگزاری مسابقات خانم‌ها و آقایان شاهد مواردی بودیم که برای والیبال خوب نیست. امیدواریم این موارد به مرور کم شود و به صفر برسد تا هم استاندارها را رعایت کنیم و هم با تربیت بازیکنان با اعمال قانون، نظارت و برخورد دقیق‌تری صورت گیرد. بازیکنان و مربیان باید بدانند با رفتارهای خارج از چارچوب حتما برخورد خواهد شد. چراکه یک رفتار غلط گاهی می‌تواند نتیجه یک بازی را تغییر دهد.

*لزوم همگام بودن ناظران و داوران با تکنولوژی روز

داورزنی با اشاره به نیاز تطبیق ناظران و داوران با تکنولوژی روز دنیا، گفت: امروز نرم‌افزارهایی در حوزه داوری طراحی شده و در این عرصه از سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. استفاده از منشی‌های الکترونیک امروز در والیبال امری عادی است. باید نسبت به تکنولوژی جدید، به‌روز باشیم تا بتوانیم از ابزارهای موجود به‌راحتی استفاده کنیم. در سازمان لیگ باید کمک کنیم که مهارت استفاده از تکنولوژی، نرم افزارهای و اپلیکشن‌ها داوری به‌راحتی امکان‌پذیر باشد.

او افزود: در گزارش‌نویسی و ارسال گزارشات باید توانایی استفاده از سیستم‌های جدید را داشته باشیم. دیگر استفاده از سیستم سنتی منسوخ شده و ضرورت دارد در این حوزه کار جدی انجام دهیم. می‌خواهیم مجموعه نظارت در والیبال بهم نزدیک باشد. در بحث یکسان‌سازی به دنبال از بین رفتن چندگانگی در برخورد با رفتارهای خارج از کنترل هستیم. بسیار مهم است که مجموعه ناظران در این موضوع اهتمام جدی داشته باشند. باید بدانیم اثری که روی تربیت یک بازیکن می‌گذاریم، می‌تواند به رشد والیبال ایران کمک کند.

رئیس فدارسیون والیبال با بیان این‌که احتمالا از اواخر آبان‌ماه با مجوز ستاد کرونا امکان حضور تماشاگران در سالن مسابقات فراهم خواهد شد، بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طول مسابقات، با وجود انجام واکسیناسیون تاکید کرد.

سی‎وپنجمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر ایران جام «سردار دل‌ها» از روز یکشنبه دوم آبان‌ماه با حضور 14 تیم آغاز می‌شود. همچنین لیگ برتر زنان از 13 آبان با حضور 10 تیم آغاز خواهد شد.

نظر شما