مهین فرهادی‌زاد:

زنان با سختی‌های بیشتری روبرو می‌شوند/ حفاظت از ورزشکاران در دستور کار IOC است

۱۴۰۰/۰۷/۲۷ - ۱۵:۳۹:۳۸
کد خبر: ۱۲۴۹۱۵۵
زنان با سختی‌های بیشتری روبرو می‌شوند/ حفاظت از ورزشکاران در دستور کار IOC است
معاون سابق وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اختلاف میان ورزش زنان و مردان، گفت: در دنیا بارها شاهد تبعیض و ناعدالتی ورزشی بوده‎ایم و زنان در مسیر موفقیت با سختی‌های بیشتری روبرو می‌شوند.

به گزارش برنا، مهین فرهادی‎زاد معاون سابق ورزش بانوان وزیر ورزش و جوانان امروز (سه‎شنبه) در جریان برگزاری وبینار نواب رئیس بانوان هیات‌های استانی که با محوریت عدالت ورزشی برگزار شد، درباره تبعیض‎های موجود در ورزش زنان و فاصله عمیق آن با ورزش مردان، گفت: در تمام دنیا بارها شاهد تبعیض و ناعدالتی ورزشی بوده‎ایم. هم‎چنان تمایل حامیان مالی برای سرمایه‌گذاری در بخش زنان کمتر است. زنان برای یافتن و حفظ جایگاه خود در کسب مدال، پاداش، دریافتی‌ها و … باید بیشتر از مردان تلاش کنند و دشواری‎های بیشتری متحمل شوند. خوش‎بختانه اقداماتی در عرصه‎های ورزشی برای یکسان‎سازی شرایط زنان و مردان انجام شده است که امیدوارم آیندگان از آن بهره‎مند شوند. از همه شما می‎خواهم در راه پیشرفت و توسعه هرگز ناامید نشوید. ثابت‎قدم باشید و برای آن‎چه که موفقیت نامیده می‎شود با ناملایمات بجنگید.

وی با ذکر مثالی درباره بانوان موفق در ورزش، ادامه داد: گلاره ناظمی داور فوتسال را در نظر بگیرید. او با تحمل سختی‎های فراوان حالا در عرصه‎های معتبر بین‎المللی سوت می‎زند و با پشت‌کار خود عرصه‎های مختلف را با موفقیت پشت‎سر می‎گذارد.

او در ادامه با محوریت موضوع حفاظت از ورزشکاران در برابر آزار، اذیت و سوءاستفاده در ورزش، سخنان خود را ادامه داد و بیان داشت: افزایش حمایت از ورزشکاران از طریق اقدامات گسترده برای حفاظت از ورزشکاران درمقابل آزار، اذیت و سوءاستفاده در ورزش یکی از اولویت‎های نهادهای بین‎المللی ورزشی از جمله کمیته بین‌المللی المپیک است. ماموریت IOC در سال‎های اخیر حفاظت از ورزشکاران و قراردادن آن‌ها در قلب جنبش المپیک است. با توجه به آن‌که مربیان افرادی بسیار نزدیک به ورزشکاران هستند که روح و جسم آنان را تحت تاثیر قرار می‎دهند، بنابراین باید شخصیتی مثبت و فرهیخته داشته باشند. ذینفعان ورزش موظفند که اصول کلی برای ورزش ایمن را اتخاذ کنند و خط مشی‎ها و مراحل اجرایی را عملی و بر آنها نظارت کنند. با همه ورزشکاران با احترام رفتار کنند تا آنها از هرگونه خشونت غیر تصادفی در امان باشند.

حساسیت‌های موجود در ورزش بانوان، شناخت مصادیق خشونت علیه ورزشکاران، رعایت عدالت در میان ورزشکاران، راهکارهای جلوگیری از بی‎تفاوتی و بی‎توجهی به ورزشکاران، پیش‎گیری از سوءاستفاده (جسمی و جنسی)، ایجاد فضای آرام برای رشد ورزشکاران، معرفی مامور حفاظت از ورزشکاران، مسیر دشوار ورود زنان به المپیک، عدم وجود عدالت در توزیع منابع و دریافتی‌ها از محورهای صحبت‎های فرهادی‌زاد برای نواب رئیس هیات‎های استانی والیبال بود.

معاون سابق وزیر ورزش و جوانان در پایان به راهکارهای مختلف حفاظت از ورزشکاران اشاره کرد و گفت: بومی‌سازی مصادیق آزار و اذیت و سوءاستفاده ورزشکاران و آگاه‌سازی ورزشکاران، تدوین راهکار مناسب برای هر یک از آسیب‎ها، معرفی افراد امین و باتجربه به ورزشکاران و سازمان‌های ورزشی به عنوان افسران محافظ با هدف نظارت و انتقال موارد احتمالی و اجرای برنامه‎های مستمر آموزشی برای ورزشکاران، مربیان، سرپرستان، سازمان‎های ورزشی از جمله راه‎حل‎هایی است که می‎توان برای جلوگیری از بروز آسیب و حفاظت از ورزشکاران از آن بهره برد.

چهارمین وبینار نواب رئیس هیات‎های استانی امروز (سه‌شنبه) به ریاست دکتر فریبا محمدیان نائب رئیس بانوان و با حضور دکتر مهین فرهادی‌زاد معاون سابق ورزش بانوان وزیر ورزش و جوانان در بستر نرم افزار اسکای‎روم برگزار شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز