افشاردوست: والیبال برای هر آرمان باید استراتژی خاص تعریف کند

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ۱۳:۳۴:۴۶
کد خبر: ۱۲۶۶۶۴۹
افشاردوست: والیبال برای هر آرمان باید استراتژی خاص تعریف کند
کارشناس خبره فدراسیون والیبال با بیان این‌که یکی از خصوصیت آرمان خوب، چالشی بودن آن است، گفت: برای رسیدن به آرمان‌ها نیاز به تلاش و برنامه‌ریزی جدی است و والیبال برای هر آرمان باید استراتژی خاص تعریف کند.

به گزارش برنا، فدراسیون والیبال 30 آبان‌ماه آرمان‌های خود تا پایان سال 2024 را رسانه‌ای کرد که قرار گرفتن در بین چهار تیم برتر المپیک پاریس و قهرمانی مردان جهان روسیه از جمله آنان است.

محمود افشاردوست کارشناس خبره والیبال درباره این آرمان‌ها، افزود: یکسری پیش‌بینی‌ها در آرمان‌های فدراسیون داریم که به لحاظ مدیریتی منطقی است و هرکس به عنوان مدیر یکسری اهداف برای فدراسیون و سازمان خودش در نظر می‌گیرد و برنامه‌ریزی می‌کند تا به این اهداف دست یابد؛ این خیلی مهم و این اهداف کاملا مشخص است.

وی با بیان این‌که حفظ قهرمانی در آسیا یا کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی که در دوره‌های قبل به دست آوردیم، خیلی خوب است، تصریح کرد: در آرمان‌های فدراسیون صحبت از لیگ جهانی نشد و این نشان میدهد که فدراسیون به دنبال کسب نتیجه در لیگ جهانی نیست؛ فدراسیون هدفش را بزرگتر قرار داده و سراغ قهرمانی جهان و جام جهانی رفته است. رسیدن به جمع 4 تیم برتر جهان و رتبه‌های بالای جام جهانی؛ آرمان‌های خوب، چالشی و قابل دسترسی است.

دبیرکل اسبق قدراسیون والیبال با یادآوری این موضوع که خصوصیت هدف خوب، چالشی بودن است تا برای رسیدن به آن، نیاز به تلاش احساس شود، افزود: این آرمان‌ها خیلی خوب است و قطعا فدراسیون برای هرکدام از این آرمان‌ها، نیاز به یک برنامه استراتژیک کوتاه مدت دارد.

وی با مطرح کردن این سئوال‌ها، حفظ قهرمانی آسیا با چه شرایطی؟ با چه شکلی؟ با چه تیمی و چگونه به دست آید؟ گفت: همین سوال‌ها برای بازی‌های آسیایی نیز مطرح است که پاسخ این موارد روی تابلو نمی‌آید، اما ریز برنامه را میتوان به صورت کامل تدوین کرد.

افشاردوست با بیان این‌که رسیدن به جمع چهار تیم مسابقات قهرمانی جهان هدف خیلی خوبی است، گفت: اما باید در برنامه‌ریزی‌های دقیق نحوه رسیدن به این آرمان‌ها را مشخص کرد که به چه شیوه‌ای و چه شکلی انجام خواهد شد.

کارشناس خبره والیبال ادامه داد: از الان میتوان برای آنها برنامه ریزی کرد، اردوهای خارجی و داخلی مشخص شود، البته بعدها اگر تغییری خواست ایجاد شود با توجه به تعامل، موضوع متفاوت است. باید از همین حال مشخص کرد که با چه تیمی در کدام مسابقه شرکت کنیم.

وی به نبود آرمان برای لیگ‌ملت‌ها اشاره کرد و گفت: باید در این مسابقات از بازیکنان جوان‌تر استفاده شود؛ البته اگر قوانین FIVB این اجازه را بدهد؛ چراکه هر تورنمنت‌، آئین‌نامه خاص خود را دارد.

بازیکن و مربی اسبق تیم ملی والیبال در جمع‌بندی مباحث خود گفت: آرمان‌ها، آرمان‌های خوبی هستند؛ قابل دست یافتن البته با توجه به شرایط زیر ساختی والیبال ایران خیلی سخت است. نه اینکه نشدنی باشد، اما می‌طلبد که خیلی جدی برای هر آرمان برنامه‌ریزی کرد تا در نهایت والیبال ایران به این اهداف دست پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: اگر میخواهیم جزو 4 تیم برتر مسابقات قهرمانی جهان روسیه باشیم، پس باید لیگ را به لحاظ تیم‌ها، کیفیت فنی تیم‌ها و زیر ساخت‌ها سامان جدی دهیم و برای این موضوع نیاز داریم که باشگاه‌ها تعامل خوبی با فدراسیون داشته باشند.

دبیرکل اسبق فدراسیون والیبال ادامه داد: تا کنون تعامل باشگاه‌ها با فدراسیون خوب بوده اما بایستی باشگاه‌ها زیر ساخت‌های لازم را فراهم کنند تا تیم‌های خوبی در لیگ داشته باشند. قطعا ماحصل لیگ خوب به تیم ملی خواهد رسید. اگر نتوانیم لیگ را ساماندهی و مدیریت کنیم، آسیب آن به تیم ملی و بعد از آن به این اهداف می‌رسد. این یک واقعیت است.

افشاردوست در پایان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم به رتبه‌های بالای جام جهانی برسیم، باید شرایط فنی تیم ملی را هم مشخص کنیم. این شرایط فنی از کجا نشات میگیرد؟ از لیگ، از تعداد بازیکنانی که به اردو دعوت میشوند، نحوه گزینش تیم الف و ب، از نحوه آماده سازی، از برنامه سازی تمرینی. باید برنامه هر یک از این موارد تدوین شود تا به این آرمان‌ها برسیم.

وی تاکید کرد: هر کدام از این تورنمنت‌ها می‌توانند یک هدف کلی برای فدراسیون باشند، اما در زیر مجموعه این هدف کلی، اهداف دیگری وجود دارد که بایستی برای هرکدام از این‌ها استراتژی و شرایط خاصی سنجیده شود، بنابر این نیاز به برنامه‌ریزی جدی است. بازیکنان ایران را حمایت کنیم تا در تیم‌های مطرح والیبال جهان بازی کنند. اگر توان فنی بازیکنان ایران ظرف 2 الی 3 سال آینده افزایش یابد، در المپیک پاریس می‌توانیم به جمع چهار تیم برتر برسیم.

فهرست آرمان‌های والیبال ایران از سال 2021 تا 2024 بر اساس انتظارات و اولویت‌های تعیین‌شده به شرح ذیل است که مورد نخست در رقابت‌های توکیو محقق شد:

    مدال طلای مسابقات قهرمانی مردان آسیا 2021

    2. مدال طلای بازی‌های آسیایی 2022

    3. صعود به جمع چهار تیم برتر مسابقات قهرمانی جهان 2022 (برای نخستین مرتبه در تاریخ)

    4. مدال طلای مسابقات قهرمانی مردان آسیا 2023

    5. صعود به جمع چهار تیم برتر مسابقات جام جهانی 2023 (برای نخستین مرتبه در تاریخ)

    6. صعود به جمع چهار تیم برتر بازی‌های المپیک 2024 پاریس (برای نخستین مرتبه در تاریخ)

    7. صعود به جمع چهار تیم برتر مسابقات قهرمانی زنان آسیا 2023 (برای نخستین مرتبه در تاریخ)

    8. صعود والیبال ساحلی به بازی‌های المپیک 2024 (برای نخستین مرتبه در تاریخ)

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز