یزدانی: بی‌انصافی است اگر بگوییم استقلال بد بازی می‌کند/ باید از انگیزه بازیکنان در دربی استفاده کرد

۱۴۰۰/۰۹/۱۱ - ۲۳:۱۰:۲۰
کد خبر: ۱۲۶۸۷۱۲
یزدانی: بی‌انصافی است اگر بگوییم استقلال بد بازی می‌کند/ باید از انگیزه بازیکنان در دربی استفاده کرد
داریوش یزدانی،‌ پیشکسوت استقلال در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی برنا نظرات خود درباره سبک بازی تیم امسال استقلال را در آستانه دربی بیان کرد.

داریوش یزدانی، پیشکسوت باشگاه استقلال تهران که هم‌اکنون در کشور آمریکا فعالیت حرفه‌ای مربیگری خود را می‌گذراند، درباره روند استقلال در این سال‌ها به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: استقلال در 5 یا 6 سال گذشته در دو مقطع خیلی خوب کار کرده. دوران استراماچونی و دوران شفر. چه بخواهیم قبول کنیم و چه خیر اما عملکرد در بازی‌ها، ‌نتایج و پیشرفت نشان می‌داد چه دوران خوبی برای استقلال بوده. از لحاظ فردی می‌توان به بازیکنی چون قایدی اشاره کرد که سطحش در این سال‌ها به شدت ارتقا بخشیده شد. او در تیم فصل گذشته انگار یک لول بالاتر بود و همه در ذهن‌شان جدایی او و حضورش در یک تیم اروپایی را تصور می‌‌کردند. یا بازیکنی مثل غلامی در زمان استراماچونی یک مدافع با کلاس و با آینده‌ای روشن بود که می‌توانست سال‌‌ها تیم ملی را بیمه کند اما پس از مدتی افت کرد.

او در ادامه گفت: در دورانی که هواداران بازی‌های روز اروپا را می‌بینند و با سبک تیم‌های اروپایی آشنا هستند نمی‌توانم به بهانه اینکه فرهاد مجیدی یا فکری هم‌تیمی و دوستان خوب من بوده‌اند به این مسائل اشاره نکنم. به طور کلی روند در این سال‌‌ها خوب نبوده و نوسان زیاد رویت شده. در بازی مقابل صنعت نفت البته استقلال نمایش بسیار خوب داشت. بحث ضربه آخر اصلا مطرح نیست زیرا یک تک ضربه می‌تواند درست باشد و به گل تبدیل شود یا خیر. بحث فنی است.

پیشکسوت آبی‌پوشان تهرانی افزود: استقلال باید تعادل داشته باشد. در این تیم سه دروازه‌بان درجه یک حضور دارند و این یک مشکل است. در لیگ ما عموما تفکراتی دفاعی وجود دارد. از مربیانی که خودم با آن‌ها کار کرده‌ام چون محمود یاوری و ذوالفقارنسب گرفته تا نسل بعد، عموما تفکراتی دفاعی در لیگ جریان داشته مگر دورانی که برانکو، کرانچار یا استرا در لیگ فعالیت داشتند. به همین دلیل بهتر است به جای سه دروازه‌بان خوب، روی خط هافبک تمرکز می‌شد. در تیم فعلی غفوری بسیار خوب بازی می‌کند اما از او ایراد می‌گیرند زیرا به دلیل عدم توازن،‌ فشار روی او است و بیشتر حملات از سمت راست انجام می‌گیرد.

یزدانی درباره سبک بازی و انتقادات از بازی‌های نه‌چندان تماشاگرپسند تیم گفت: استقلال مجیدی از لحاظ تاکتیکی خوب است اما به دلیل عدم توازن همه تشخیص می‌دهند از چه سمتی حملات این تیم شکل می‌گیرد و بازیخوانی آن کاری ساده است. بی‌انصافی است اگر بگوییم استقلال بد بازی می‌کند اما نقطه قوت استقلال به نقطه ضعف این تیم تبدیل شده. به طور مثال این تیم وینگر خوبی خریداری نکرده. اگر قرار است از ابتدا تا انتها استقلال 352 بازی کند پس نیاز به وینگ بک دارد و در سیستم‌هایی با سه مهاجم هم وینگر اما خریدها در این راستا نبوده است.

او درباره جدایی قایدی گفت: فوتبال امروز ستاره محور نیست. من نظرم این استقلال که قایدی بازیکنی عالی بود اما نباید به آن شکل او را ستاره دانست. زمانی که عابدزاده از تیم ملی رفت چندین سال طول کشید تا جانشین او پیدا شود اما حالا بیرانوند با وجود نمایش‌های خوبش فاصله بسیار زیادی با جانشینان ندارد. پیشرفت تیم باید گروهی باشد و نبود یک بازیکن آن قدر تاثیر ندارد.

یزدانی درباره انتقادات از رضاوند عنوان کرد: او بازیکن بسیار خوبی است اما به دلیل همان عدم توازن،‌ در تاکتیک تیم نمی‌تواند خودی نشان داد. استقلال وقتی توپ را در اختیار دارد باید بازیکنانش به طور همگون در زمین باز شوند اما ناگهان در قسمتی از زمین تعدادی آبی‌پوش تجمع می‌کنند.

وی درباره بازیکنان خارجی استقلال افزود: فرق زیادی بین آن‌ها و بازیکنان داخل نیست. شاید من از فوتبال ایران دور هستم و اشتباه می‌کنم اما سخت است بگویم آن‌ها کیفیت ویژه‌ای دارند. با توجه به مشکلات مالی چه بهتر بود که از داخل بازیکن خریداری می‌شد.

بازیکن اسبق سایپا درباره سطح لیگ گفت: نمی‌توان قاطعانه گفت سطح افت کرده اما همان محتاط بودن و کیفیت ضعیف بازی‌های هجومی باعث شده تا لیگ جذای شاهد نباشیم چون فوتبال نتیجه‌گرا شده. ما مدیرانی مانند مالدینی و زانتی نداریم. مالدینی در زمان تمدید با پیولی گفت ما این کار را به این سرعت انجام دادیم تا نشان دهیم عملکرد و سبک بازی مهم است. شاید امسال قهرمان نشدیم اما به رویاهای بزرگ با او فکر می‌کنیم و سال‌های آینده جام‌های متعدد می‌گیریم. حرف‌های مالدینی نشان از دیدگاه مدیران تیم دارد. در فوتبال داخلی نتیجه‌گرایی باعث عدم زیبایی فوتبال شده و مدیران هم در آن مقصرند. به سرعت مربیان را تغییر می‌دهند و فرصتی برای مربیان به وجود نمی‌آید. نکته مهم‌تر این است نتیجه‌ای هم حاصل نمی‌شود. عدم حضور مربیان خارجی در فوتبال جای خود را دارد اما واقعیت افت کیفیت چیز دیگری است.

یزدانی درباره دربی گفت: اگر مربی استقلال بودم نه با رسانه‌ها صحبت می‌کردم و نه با بازیکنان کار فنی انجام می‌دادم. تنها به آن‌ها می‌گفتم کفش‌های‌تان را آماده کنید و با انرژی و تمام قوا وارد زمین شوید. این بازیکنان می‌دانند بازی در خاطره‌ها ثبت می‌شود و باید از انگیزه‌شان استفاده کرد. این بازی وقتی ویژه می‌شود که کارهای تاکتیکی کاملا انجام شده باشد. چه اردوی پیش فصل و چه تمرینات در طول هفته. وقتی کارهای تاکتیکی تمام و کمال انجام شود دیگر آن قدر تمرکز روی انگیزه هم نیاز نیست. در کل هر دو تیم استقلال و پرسپولیس در این بازی نشان خواهند داد در طول اردوهای پیش فصل و تمرینات چه کرده‌اند.

انتهای پیام// 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز