یک سوت و هزاران حرف و حدیث نگران کننده/ قضاوت‌هایی که به رنگ سیاه درآمده است!

۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ۲۳:۱۰:۲۰
کد خبر: ۱۲۷۳۰۸۳
یک سوت و هزاران حرف و حدیث نگران کننده/ قضاوت‌هایی که به رنگ سیاه درآمده است!
در حالی که هنوز به نیم فصل بازی‌های این فصل از لیگ هم نرسیده‌ایم بحرانی ویژه و تا حدودی نگران کننده فوتبال ایران را تحت الشعاع قرار داده است؛ سوت‌هایی که این روزها آوای آن برای هیچ تیمی راضی کننده نیست.

به گزارش برنا؛ اشتباهات داوری جزیی از فوتبال است؛ شاید این جمله را بارها از سوی خیلی از اهالی فوتبال شنیده باشید اما به نظر می رسد حالا دیگر اشتباهات داوری را نتوان جزیی از فوتبال دانست و بهتر است بگوییم اشتباهات داوری آن قدر زیاد، تکراری و بزرگ شده که باید گفت این اشتباهات مشکل فوتبال است نه جزیی از آن!

فصل جدید فوتبال در شرایطی به هفته دهم خود رسیده که تقریبا می توان ادعا کرد هیچ دیداری از آن خالی از اشکالات داوری و اشتباهات آن نبوده است؛ در هفته های ابتدایی شاید این امکان وجود داشت که این اشتباهات را توجیه کرد و امیدوار به حل و کاهش آن بود اما رفته رفته با عبور از هفته های ابتدایی لیگ نه تنها مشکلات و اشتباهات داوران سیاه پوش در مستطیل سبز کمتر نشد بلکه متاسفانه شاهد بودیم در اکثر بازی ها اشتباهات تکرار و کم کم  اشتباهات بزرگ تری را از داوران دیده شده تا صدای اعتراض ها در خصوص نوع قضاوت ها از سوی همه تیم ها بلند شود.

در شروع فصل جاری زمزمه‌هایی در خصوص تجهیز فوتبال ایران به سیستم بین‌المللی VAR بر سر زبان‌ها افتاد تا این امیدواری برای اهالی فوتبال ایران ایجاد شود که باید کمتر نگران اشتباهات داوری باشند اما در حالی که به نظر می رسد فعلا شرایط برای بهره گیری از این سیستم در فوتبال ما وجود ندارد همه امیدوار بودند این نقیصه با قضاوت های کم اشتباه پوشش داده شود اما برخلاف انتظارها این اتفاق رخ نداده تا حالا شاهد معضلی به نام داوری در فوتبال ایران باشند؛ معضلی که ترس از عادی انگاری آن می تواند لطمات جبران ناپذیری را برای فوتبال و باشگاه های ایران در پی داشته باشد.

شاید اولین نشانه‌های مشکلات داوری در فصل جدید فوتبال مردودی چهار داور سرشناس فوتبال در تست بدنی پیش فصل بود که اولین زنگ خطر را برای جامعه داوری و فوتبال ایران به صدا درآورد!

طبیعی است که شیوع  ویروس کرونا باعث شد آموزش داوران به صورت ویژه و کارآمد برای شروع خوب در فصل جدید تحت‌الشعاع قرار بگیرد اما حتی برگزاری کلاس های توجیهی به صورت آنلاین و مجازی نیز برای داوران در فصل جدید به صورت جدی پیگیری نشد تا در بحث آموزش و بروز رسانی دانش داوران هم کم کاری‌هایی صورت گرفته باشد، موضوعی که تاثیرش را در قضاوت های این روزها در لیگ را به صورت کاملا عیان مشاهده می کنیم! اشتباهات داوران در لیگ را اگرچه نمی توان و نباید عمدی دانست اما تکرار اتفاقات برای اکثر تیم ها می تواند فضا را برای این قشر از فوتبال ملتهب ساخته و فشار روانی ناشی از این موضوع مشکلات بیشتری را برای آنها ایجاد کند تا نه تنها مشکلی از این بابت حل نشود بلکه مشکلات دیگری هم به این معضل اضافه شود.

نگاهی گذرا به بازی‌هایی که در 9 هفته این فصل برگزار شده نشان دهنده این است که تقریبا در تمام دیدارها شاهد یک معضل مشترک بوده ایم، معضلی به نام داوری و سوت‌های اشتباهی که بعضا منجر به این شده اند که این اشتباهات ولو غیرتعمدی در نتایج بازی ها تاثیرگذار بوده و حتی سرنوشت تیم برنده و بازنده را در بازی ها تغییر داده، مساله‌ای که تداوم آن حتی می تواند در پایان فصل در سرنوشت تیم ها به خصوص در صدر و پایین جدول اتفاقات عجیب و غریبی را رقم بزند.

شاید در دوره های قبل تنها چند تیم از اشتباهات داوری منتفع یا متضرر می شدند اما حالا مشکل داوری تقریبا برای همه تیم ها دردسرساز شده و کمتر پیش آمده دیداری از این فصل از لیگ بدون مشکلات داوری به پایان رسیده باشد و حتی در برخی از موارد حتی تیم های پیروز نسبت به اشتباهات معترض شده که این مساله می تواند نشانگر همه‌گیری این مشکل در مسابقات امسال باشد.

شاید تا به امروز بارها و بارها از اشتباهات داوری و مشکلاتی که این مساله در فوتبال ایران به وجود آورده است، صحبت های زیادی مطرح شده و کارشناسی های زیادی صورت گرفته باشد اما کمتر پیش آمده است که راهکارهایی برای حل این معضل ارائه شده باشد. برای حل این مساله تنها گفتن از مشکلات کارساز نیست و باید راهکارهایی را برای حل مشکلات داوری ارائه داد اما این روزها در موضوع داوری ها در لیگ برتر با دو طیف موافق و مخالف روبرو هستیم و کسی هنوز راهکار و راه حلی را برای به حداقل رساندن این معضل بزرگ را پیشنهاد نداده است! در این زمینه حتی بعضا اجازه مصاحبه و صحبت داوران هم از سوی مسئولان داده نشده و فرصت دفاع از آنها سلب شده تا فقط همه با صدای بلندشان مشکل را فریاد بزنند و عزمی برای حل این معضلات دیده نشود.

مشکلات داوری و تداوم آن می‌تواند لطمات جبران ناپذیری را برای فوتبال در پی داشته باشد که در نهایت دود حاصل از آن مشکلات را بیشتر خواهد کرد. در حالی که در بخش درآمدی داوران یکی از کم درآمدترین اقشار مرتبط با فوتبال محسوب می شوند، رسیدگی مسئولان به یکی از مشکلات داوران هم می‌تواند زمینه را برای حل حداقل بخشی از معضلات فراهم آورد. قدر مسلم این است ادامه روند فعلی نمی تواند اتفاق خوبی برای فوتبال و جامعه داوری باشد و برای حل این مساله باید زودتر دست به اقدام زد و به هر طریقی کمک کرد تا اشتباهات داوری به شکل فعلی به حداقل برسد.

انتهای پیام// 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز