فریدون معینی در گفت‌وگو با برنا

ماجرای بیانیه‌ نویسی عواقب خوبی برای فوتبال ایران ندارد/ با آموزش باید مشکلات را برطرف کرد

۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۲۳:۱۰:۲۰
کد خبر: ۱۳۲۲۹۹۷
کارشناس فوتبال بر این باور است که اقداماتی مثل انتشار بیانیه‌ها در فوتبال ایران می‌تواند آثار مخربی را به همراه داشته باشد.

فریدون معینی، پیشکسوت فوتبال، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا، با اشاره به داستان بیانیه نویسی‌های اخیر و تاثیر آن در فضای کلی فوتبال اظهار داشت: این موضوع تاثیرات زیادی را به همراه دارد و فضای فوتبال ایران را تغییر داده و این تغییر در مسیر مخرب و ناسالم است و نه در رشد و ارتقا فوتبال، به گونه ای که ادامه این ماجرا می تواند لطمات جبران ناپذیری را به فوتبال وارد کرده و ما را از مسیر مثبت و مناسب دور کند.

وی در ادامه تاکید کرد: مدیران و مربیان تیم ها باید به یاد داشته باشند که در این زمینه می بایست حرفه ای تر عمل کنند و اسیر امواج مخرب ماجراها نشوند. ادامه این روند نکته ای بازدارنده برای پیشرفت فوتبال ماست و باید خیلی سریع به این مسئله ورود کرد و در پی حل و فصل آن برآمد.

معینی در خصوص نقش و سهم داوری‌ها و اشتباهات آنها در اوج‌گیری این بیانیه نویسی‌های اعتراض گونه افزود: به نظرم کمیته داوران با حل مشکلات و معضلات داوری می تواند در کاهش این بیانیه نویسی های معترضانه نقش بسزایی را ایفا کند. یکی از این راهکارها تجهیز فوتبال ما به تکنولوژی VAR است که می تواند کمک بزرگی برای اعتراض هایی که به داوری ها می شود، داشته باشد.

معینی در خصوص موضوعاتی خارج از بحث داوری‌ها در این بیانیه‌های بعضا شدید اللحن به خبرنگار برنا گفت: مهمترین مسئله این است که مدیران و مربیان تیم ها باید نسبت به موضوع آگاهی داشته باشند که نباید انرژی خود را صرف ورود به مسائل غیرفنی کرده و از مسیر اصلی خود در فوتبال خارج شوند. شما مربیان بزرگی مثل کلوپ، گواردیولا، مانچینی و.... را ببینید که اصلا با موضوعاتی این چنینی کاری ندارند. این گونه مسائل در کلاس های آموزش مربیگری به همه مربیان آموزش داده شده اما متاسفانه در فوتبال ما کمتر مربی است که این گونه آموزش ها را عملی کند، در صورتی که درگیری با مسائل حاشیه ای این چنینی می تواند توانایی و تمرکز را تحت تاثیر قرار داده و آرامش را در طی هفته و حتی زمان بازی از مربیان بگیرد و صدمات جبران ناپذیری را برای آنها داشته باشد.

کارشناس فوتبال با اشاره به نقش رسانه‌ها در کاهش معضلات خاطرنشان کرد: رسانه ها که بار سنگینی را در انتشار اخبار و اطلاعات در فوتبال به دوش می کشند، می توانند در این موضوع نقش تعیین کننده ای را ایفا کنند. یکی از این اقدامات تمرکز و برجسته کردن اتفاقات مثبت و کاهش اشاره به نکات منفی این چنینی است و فضای فوتبال را به سمت و سویی ببرند که حواشی و ورود به این گونه مسائل کاهش پیدا کرده و کم کم از بین برود چرا که خیلی اوقات توجه بیش از حد به مسائل منفی ناخواسته باعث ترویج آن می شود.

معینی اشاره‌ای به بحث آموزشی در این زمینه داشت و گفت: بحث آموزش در این زمینه می تواند تاثیرات زیادی داشته باشد. در فوتبال دنیا اساس برطرف کردن مشکلاتی از این قبیل ثابت شده است حل این گونه معضلات با آموزش مدیران و مربیان سرعت بیشتری به خود می گیرد و باید با استفاده از این خط مشی به برطرف کردن مشکلات کمک کنیم. فوتبال ورزشی مهیج است که کنترل هیجانات مهم است. آنچلوتی جمله مهمی دارد که می تواند در کنترل برخی هیجانات کاذب به مربیان ما کمک کند. کارلتو می گوید: من اگر ببازم زیاد ناراحت نمی شوم و اگر هم برنده شوم، زیاد خوشحال نمی شوم! این جمله نشان می دهد مربی در سطح او چطور توانسته هیجانات خود را کنترل کرده و بدون توجه به هیجانات کاذب به کارش در بالاترین سطح ادامه دهد. امیدوارم مدیران و مربیان هم بتوانند به سطحی برسند که با کنترل هیجانات کاذب خود فضا را برای ایجاد آرامش مهیا سازند.

انتهای پیام//

نظر شما