برنا بداخلاقی‌ها را بررسی کرد

تکرار تلخ سناریوی تکراری در مستطیل سبز؛ سنگ‌هایی که دوباره سر فوتبال را شکست!

۱۴۰۱/۰۳/۰۱ - ۲۳:۱۰:۲۰
کد خبر: ۱۳۳۱۶۴۶
تکرار تلخ سناریوی تکراری در مستطیل سبز؛ سنگ‌هایی که دوباره سر فوتبال را شکست!
سکانس تکراری که بار دیگر چهره فوتبال ایران را مخدوش کرد این بار در تبریز رخ داد، شهری که در تاریخ به مهمان نوازی و جذب توریست معروف است این بار با چهره‌ای زشت به همه نمایش داده شد تا دوباره سرافکنده شویم از اینکه نتوانسته‌ایم فرهنگ‌مان را با افتخار در معرض دید همگان قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا؛ قرار بود تماشاگران تلویزیونی و حاضران در استادیوم در جریان دیدار تراکتور و پرسپولیس از تماشای یک فوتبال زیبا و مهیج لذت ببرند اما در نهایت تنها عایدی از این دیدار، سنگ و بطری بود و بی احترامی و مصاحبه ها و اظهارنظرهای تندی که دوباره جو و اتمسفر بدی را برای فوتبال ما به وجود آورد.

اتفاقاتی که شیرینی بازگشت هواداران را تلخ کرد

اتفاقات اخیر در تبریز اتفاقات تلخی بود که بار دیگر چهره ورزش ما را مخدوش کرد، باران سنگ و بطری از روی سکوها به سمت مستطیل سبز در حالی باریدن گرفت که قرار بود با حضور پرشور هواداران پس از دو سال سیاه کرونایی رنگ و بوی جذابی را به خود بگیرد اما باز هم تکرار سکانسی تکراری این بار در ورزشگاه یادگار امام (ره) به یادمان آورد که واژه فرهنگی در پیشوند خیلی از باشگاه های ما فقط و فقط خط خطی است که ادعاهای مان را در این زمینه نشان می دهد!

وقتی دمل چرکی دوباره سر باز کرد!

اتفاقاتی که اخیرا در تبریز رخ داد و برگ سیاه دیگری را در فوتبال ایران رقم زد، دمل چرکی را تحریک کرد که سال های سال است ورزش ما به خصوص فوتبال ما با آن روبرو است و متاسفانه کمترین تلاش ها برای پاک کردن این اتفاقات تلخ از چهره فوتبال ایران صورت گرفته تا ورزشی که می تواند پیام آور شادی و نشاط برای قشر بزرگی از مردم باشد به بیراهه کشیده شود.

فرصتی که به تهدید تبدیل شد

در حالی که در دو سال اخیر شیوع ویروس کرونا ورزش را نیز مثل خیلی از تعامل های اجتماعی مان با اخلال روبرو کرده بود، فروکش کردن چشم گیر این بیماری، در نهایت تابلوی ورود ممنوع را از مقابل ورزشگاه ها به خصوص استادیوم های فوتبال برداشت تا امیدوار باشیم با حضور دوباره هواداران و تماشاگران به ورزشگاه ها شادی و نشاط دوباره بخش مهمی از جمعیت کشور را حداقل برای دقایقی کوتاه از چالش ها و مشکلات دور کند اما حالا شاهد هستیم بی اخلاقی ها و بی فرهنگی ها تبدیل به قوز بالا قوز برای جامعه شده است!

مقصر کیست؟!

در این میان باید مشخص شود این ناهنجاری ها در فوتبال ایران از کجا سرچشمه می گیرد و چه عواملی در تشدید این معضل اجتماعی که متاسفانه در سال های اخیر روز به روز بیشتر هم می شود، دخیل است. در این مدت بارها از این بی اخلاقی ها انتقاد شده اما تا به امروز عزمی جزم برای ریشه یابی و حل آن را شاهد نبودیم و هر بار فقط در نقش بیان کننده مشکلات بوده ایم و هیچ گاه کسی به دنبال این نبوده است که این مشکلات را کم کرده و بار بزرگی را از سر ورزش ایران به خصوص فوتبال بردارد.

تکرار یک سکانس تکراری!

در سال های قبل مشابه اتفاقاتی که در تبریز و در جریان دیدار تراکتور و پرسپولیس شاهد آن بودیم، کم رخ نداده است. از پرتاب نارنجک در اصفهان که منجر به از دست رفتن بینایی سرباز احمدی شد تا سنگ پرانی ها در اهواز و دیدار پرسپولیس برابر فولاد و استقلال خوزستان و مواردی مشابه و پرتکرار که هیچ گاه هیچ اهرم فشاری مثل محرومیت ها و جرائم مالی نتوانسته این معضلات را برای همیشه از پیشانی فوتبال ایران پاک کند!

photo_۲۰۲۲-۰۵-۱۹_۲۲-۳۶-۱۴

مدیران باشگاه‌ها چه می‌کنند؟

در وقوع برخی از مشکلات فرهنگی و اجتماعی نباید نقش باشگاه ها و مدیران را نادیده گرفت، مدیرانی که شاید با توجه به نتیجه گرا شدن فوتبال ما در عرصه باشگاهی به نوعی کسب نتیجه لازم را فدای تمام اتفاقات می کنند، نمونه بارز این موضوع را می توان در بازار داغ بیانیه نویسی علیه زمین و زمان از سوی باشگاه ها جستجو کرد، بیانیه هایی که شاید باعث ایجاد هیجانات کاذب و منفی بین مربیان، بازیکنان و حتی تماشاگران و هواداران تیم ها شده و شرایط را برای اعتراض های پرخاش‌جویانه و دور از متانت را گسترش می دهد.

اهرمی به نام کمیته انضباطی

در فضای ملتهب این چنینی عدم برخورد قاطع و کامل نهادهای نظارتی مثل کمیته انضباطی و کمیته اخلاق نیز شاید در گسترش این بی اخلاقی ها بی تاثیر نباشد. در جایی که محرومیت ها و جرائم مالی نمی تواند مانع تکرار معضلات در فوتبال ما باشد باید با راهکارهای بهتر و حتی سخت گیرانه تر وارد عمل شد، به عنوان مثال هواداری که بداند با پرتاب یک سنگ به زمین ممکن است باعث محرومیت و جرائمی نیز کسر امتیاز از تیم مورد علاقه اش شود، شاید در بروز چنین رفتارهایی از خود تجدیدنظر کند و یا حتی اگر بداند ممکن است جرائمی سخت و بدون مماشات برای خودش و تیمش در راه باشد امکان دارد با تامل بیشتری به رفتارهای پرخاشگرانه در استادیوم ها بپزدازد.

برخورد قاطع با اخلالگران

در اتفاقات اخیر تبریز برخورد فوری با برخی از خاطیان می تواند از جمله اتفاقات مثبتی در این زمینه باشد. دادستان مرکز استان آذربایجان شرقی از دستگیری برخی از عوامل اصلی اخلال در نظم بازی تراکتور و پرسپولیس خبر داد.

بابک محبوب ‌علیلو از دستگیری برخی از اخلال کنندگان نظم بازی تراکتور و پرسپولیس خبر داد و اظهار داشت: قبل از شروع و حین بازی، تعدادی از عوامل اصلی تحریک‌کننده و اخلال در نظم بازی دستگیر شده‌اند و موضوع در حال پیگیری است.

وی افزود: دستورهای لازم برای شناسایی دیگر افراد محرک که مرتکب رفتارهای مجرمانه شده‌اند صادر شده ‌و تحت تعقیب کیفری قرار خواهند گرفت.

علیلو اضافه کرد: علل بروز رفتارهای نابهنجار اجتماعی به ویژه از سوی عده‌ای تماشاگر‌نما و همین طور بازیکنان از سوی دستگاه‌های مسئول، رصد و پیگیری و ریشه‌یابی می‌شود؛ قاطبه تماشاگران غیر از معدودی تماشاگرنما انصافاً بدون توجه به حواشی، رفتار مناسب و قابل تحسین داشتند و نظم و انضباط در محل ورزشگاه رعایت شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی بیان کرد: امنیت خط قرمز دستگاه قضایی است. با اخلال کنندگان نظم و امنیت اجتماعی و عمومی با قاطعیت و جدیت و رعایت مقررات قانونی برخورد شده و در این خصوص اغماضی صورت نخواهد گرفت.

22

کورسوی امید در شب تلخ تبریز

در ماجرای تلخی که اخیرا در تبریز شاهد آن بودیم و مشتی از خروارها معضل از معضلات فرهنگی جامعه ورزشی ما محسوب می شد، برخی صحنه ها و حوادث حداقل کورسوی امید را برای وجود راه حل هایی برای کاهش این مشکلات زنده نگه داشت. تلاش های پی گیرانه مهدی کیانی کاپیتان با اخلاق تراکتور برای آرام کردن جو و انتقال آرامش به سکوها و هواداران تبریزی از یک سو، همراه شدن طغرل ساغلام سرمربی خارجی قرمزهای تبریزی با گل محمدی در مسیر منتهی به رختکن برای مصون ماندن سرمربی پرسپولیس از آسیب سنگ پرانی ها و حضور این مربی فهیم در رختکن پرسپولیس و دلجویی از اتفاقات تلخ رخ داده در زمین می تواند کورسوی امید را برای وجود راهکارهایی برای حل این مشکلات دانست.

در شبی که در تبریز خاطرات بد و تلخی برای فوتبال ایران به ثبت رسید رفتار حرفه ای از سوی کاپیتان و سرمربی تراکتور اتفاق مثبتی بود که می تواند برای فوتبال ما تبدیل به یک الگو شود، الگویی که باید در کالبد فوتبال رو به احتضار ما در زمینه اخلاق و حرفه ای گری  دمیده شود. بدون شک تماشای این صحنه ها در شب تلخ تبریز، آموزش مناسبی برای همه بود، برای همه کسانی دوست دارند ورزش و فوتبال ما را به زودی زود عاری از هرگونه معضلات و مشکلات اخلاقی و اجتماعی ببینند و برای روزی لحظه شماری می کنند که ورزش به خصوص فوتبال را بدون تندخویی ها و بی اخلاقی ها ببینند و در چنین فضایی به معنای کامل کلمه از تماشای این ورزش مهیج به طور کامل لذت ببرند.  

 

 

خبرنگار: سمیه قدیری

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز