یادداشت روز؛ لزوم آسیب‌ شناسی مهاجرت در ورزش

۱۴۰۱/۰۴/۰۴ - ۰۱:۲۲:۲۰
کد خبر: ۱۳۴۳۲۴۵
یادداشت روز؛ لزوم آسیب‌ شناسی مهاجرت در ورزش
یکی از موضوعات مورد واکاوی در فوتبال ایران بحث مهاجرت بازیکنان است که شاید اگر سال‌ها قبل در کنار پرداختن به فرار مغزهای نخبه‌ها و متخصصان علمی به امر مهاجرت ورزشکاران به صورت اختصاصی پرداخته می‌شد، امروز تدابیر پیشگیرانه داشته و با این وضعیت روبرو نمی‌شدیم.

دکتر ساناز اشکان؛ فوق دکتری روانشناسی ورزشی

مهاجرت در ورزش و به صورت اختصاصی در فوتبال که جزو رشته‌های ورزشی پرطرفدار در بین جوانان و نوجوانان بوده و هر بازیکنی الگوی صدها جوان این مملکت است به صورت حاد نیاز به آسیب شناسی دارد و این موضوع بایستی به عنوان فشارسنج روانی اجتماعی سیاسی و اقتصادی مدت‌ها پیش مورد بررسی متخصصان حوزه‌های روانشناسی و جامعه شناسی و حقوق ورزشی قرار می‌گرفت.

مهاجرت از جنبه گردش نخبه می‌تواند مثبت باشد اما زمانی که حرف از تابعیت در کشور بیگانه مطرح می‌شود جنبه منفی پیدا کرده و به نوعی جنگ نرمی را علیه کشور با مسمومیت اذهان عمومی با افکار منفی و القائات منفی بر علیه کشور مواجه می‌سازد. مساله‌ای که به سرعت بین جوانان خصم و عصبیت نهفته به وجود آورده و روش مواجه فوتبالیست الگوبرداری می‌شود.

توجیه سایر رشته های ورزشی همیشه این بوده که در امر مدیریتی کشور به فوتبال بهای ویژه داده و به سایر رشته ها بی‌اعتنایی می‌شود اما حال که با افزایش مهاجرت بازیکنان فوتبال مواجه شده‌ایم بایستی کالبدشناسی دقیقی انجام دهیم. هر بازیکن فوتبال عضو جامعه خانواده، همسالان، فضای مجازی، فضای سیاسی و فضای ورزشی است که هر کدام فشارهای روانی مختص به خود را دارد.

اولین بعد روانی مورد نیاز برای بررسی هر بازیکن مسئله  امنیت است. امنیت روانی حاصل شده یا ناحاصل در امر اقتصاد، ناامنی شغلی، رفتاری، امنیت حمایتی از طرف فدراسیون و امنیت خانوادگی و این قبیل مسائل. اگر امنیت دچار اختلال شود دمل ناشی از عصبانیت نهفته در ورزشکار با رفتارهای پرخاشگرانه و یا رفتارهای عیر اخلاقی و در نهایت در برخی ها با مهاجرت سرباز می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده در علل گرایش به تابعیت کشور بیگانه علاوه بر دسترسی به فرصت‌های شغلی بهتر و امکانات رفاهی بالاتر دلایل دیگری همچون بی برنامگی فدراسیون فوتبال، نفوذ افراد سیاسی ناکارآمد در فوتبال، عدم حمایت از نخبه ها و قهرمان‌های سابق که نمود آینده سایرین هستند به چشم می‌خورد.

در جمع‌بندی می‌توان گفت سو مدیریت در فدراسیون فوتبال که هیچ انسجامی در مسئولین آن به چشم نمی‌خورد و حمایتی از  فوتبالیست‌های شاغل در آن به  عمل نمی آید ناامید کننده است. بحث بیمه و عدم محیط نشاطآور و نگرش درست و رفتار استاندارد و سالم مربی با بازیکن، ناامیدی را به بازیکن نسبت به دورنمای آینده ورزشی در کشور القا می‌کند.

لذا در کنار پرداختن به بحث فراهم سازی تجهیزات و زیرساخت‌های درست ورزشی و بیمه، بعد روانی تک تک بازیکنان بایستی توسط روانشناس انالیز و انگیزهای شخصی آن‌ها شناسایی شده تا در مواقع بحرانی بتوان پیشگیری به عمل آورد. همچنین پرداختن به آموزش حقوق ورزشی به بازیکنان، دوره‌های مهارت ورزی در امر ازدواج و خانواده هر یک از بازیکنان  و گرفتن تعهد و اختصاص مستمری 10 ساله برای قهرمانان فوتبال نگرش به آینده فعالیتی بازیکن را تغییر خواهد داد‌.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز