مسعود رضاییان در گفت‌وگو با برنا

بازگشت مربیان خارجی هم فرصت است هم تهدید/ مدیران زیادی فریب دلال‌ها را خوردند

۱۴۰۱/۰۴/۰۶ - ۲۳:۳۰:۴۰
کد خبر: ۱۳۴۴۲۷۸
بازگشت مربیان خارجی هم فرصت است هم تهدید/ مدیران زیادی فریب دلال‌ها را خوردند
مدیرعامل پیشین باشگاه فولاد صحبت‌های ویژه‌ای را درباره ورود دوباره مربیان خارجی به چرخه مربیگری در فوتبال ایران مطرح کرد.

مسعود رضاییان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا با اشاره به ورود دوباره مربیان خارجی به چرخه مربیگری در لیگ برتر اظهار داشت: در سال های اخیر در فوتبال ایران شاهد بودیم که خیلی از باشگاه ها در پرداخت حق و حقوق مربیان و بازیکنان خارجی بدقولی هایی را انجام داده اند که در نهایت با توجه به سخت گیری فیفا و سادگی و سهولت قراردادهای خارجی ها به نظر بنده بازگشت مربیان خارجی به فوتبال ایران بیشتر تهدیدی برای ما محسوب می شود تا فرصت. حدود 70-60 درصد از باشگاه های ما ردیف بودجه قابل قبولی را در اختیار ندارند و برای پرداخت مبالغ قرارداد خارجی ها با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و این خطر وجود دارد با ورود دوباره خارجی ها به ویژه در بحث مربیان خارجی، شکایت های ایران در فیفا درباره پرونده مالی مربیان افزایش پیدا کرده و دردسرهای تازه ای برای ما ایجاد شود.

وی در ادامه توضیح در خصوص این مسئله تاکید کرد: همان طور که اشاره کردم با توجه به سخت گیری های فیفا در این زمینه، باید این خطر را جدی گرفت. خطری که نه تنها بار مالی مضاعفی را به باشگاه ها تحمیل می کند بلکه دردسرهایی مانند پنجره بسته نقل و انتقالاتی را نیز ممکن است برای فوتبال ما و باشگاه ها ایجاد سازد.

مدیرعامل با سابقه فوتبال ایران با تاکید بر اینکه ورود خارجی‌ها از دید دیگری می‌تواند فرصتی برای فوتبال ایران باشد، افزود: در برخی مقاطع تاکید و اصرار روی استفاده از مربی و بازیکن داخلی می تواند انحصاری را در این زمینه ایجاد کند و تک بعدی نگری در این مسئله قیمت بازیکنان و مربیان داخلی را بی حد و حصر افزایش داده و نرخ های افسار گسیخته ای را برای نیروهای داخلی اعم از بازیکن و مربی را به وجود می آورد. تاکید می کنم اگر کیفیت فنی خارجی ها در حد بازیکنان داخلی و ایرانی باشد، برداشتن ممنوعیت در ورود خارجی ها می تواند این حس را برای فوتبال ما داشته باشد که ارقام نجومی نیروهای داخلی بیشتر کنترل شده و زمینه را برای ایجاد فضای رقابتی در این ماجرا افزایش دهد، موضوعی که در نهایت به لحاظ فنی و غیر فنی می تواند اتفاق مثبتی برای فوتبال ایران باشد.

106

رضاییان در مورد تاثیر انتخابات آگاهانه در جذب خارجی‌ها در ایجاد فضایی مثبت به خبرنگار برنا گفت: مهمترین مسئله در این پروسه انتخاب آگاهانه و داشتن شناخت در جذب و عقد قراردادهایی که منافع باشگاه ها را نیز در نظر بگیرد، است. متاسفانه در سال های گذشته خیلی از مدیران باشگاه های فوتبال ما در این زمینه دچار اشتباهات زیادی شده اند و در این زمینه از خیلی از مدیر برنامه ها و دلال ها فریب خورده اند. حضور مدیران با مشاورانی که اطلاعات خوبی در بحث عقد قرارداد داشته اند به طوری که مربی خارجی به باشگاهی تحمیل نشود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدیرعامل اسبق فولاد که در زمان مدیریتش در این باشگاه استخدام مربیان خارجی مثل بگوویچ، بوناچیچ و فرانچیچ را در کارنامه دارد، در مورد تجربیات ویژه‌ای که در زمینه کار با مربیان خارجی دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه باید به این مسئله اشاره کنم که در آن دوران، در هیچ محکمه ای در مورد مربیان خارجی بازنده نبودیم و در واقع با پرداخت به موقع حق و حقوق مربیان خارجی مان در این زمینه مشکلی نداشتیم. البته باید به این موضوع اشاره کنم علاوه بر اینکه ما در آن زمان بودجه خوب و قابل قبولی داشتیم، به اندازه بودجه خرید کردیم و روی این موضوع تاکید ویژه داشتیم.

رضاییان درباره تاثیر فنی حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران گفت: امروز نگاه من به این مسئله نسبت به گذشته تغییر کرده است. به نظرم اگر قرار است در فوتبال مان از مربیان خارجی استفاده کنیم بهتر است در تیم های پایه و آکادمی های باشگاه ها از حضور این مربیان بهره ببریم تا اصول اولیه و پایه ای را به نیروهای فوتبال ما آموزش بدهند. در تیم های بزرگ حضور مربی بدنساز و تمرین دهنده خارجی در کنار یک سرمربی ایرانی می تواند کارآیی بیشتری برای ما داشته باشد. سرمربیان خارجی معمولا در سال اول حضورشان در ایران نیازمند شناخت نسبی از فوتبال ما و شرایط آن دارند و نمی توان حضورشان را در مدت کوتاه مورد ارزیابی قرار داد. درست مثل فوتبال که نیمه اول آن را بیشتر تیم ها به ارزیابی از هم می پردازند و در نیمه های دوم برنامه های تاکتیکی و فنی را در زمین پیاده می کنند در مورد حضور مربیان خارجی هم معمولا در سال اول بیشتر تمرکزشان به شناخت محیطی و پیرامونی از فوتبال معطوف می شود و نمی توان در کوتاه مدت در مورد وضعیت آنها نظر داد. 

خبرنگار: سمیه قدیری 

انتهای پیام// 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز