تاریخچه باشگاه فوتبال استقلال تهران

۱۴۰۱/۰۵/۱۸ - ۱۰:۴۷:۳۳
کد خبر: ۱۳۶۱۴۶۴
تاریخچه باشگاه فوتبال استقلال تهران
با نزدیک شدن به تاریخ تاسیس باشگاه استقلال بد نیست مروری داشته باشیم به تاریخ این باشگاه پرافتخار.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ باشگاه فوتبال استقلال ایران چهارم مهر ۱۳۲۴ در شهر تهران بنیان‌گذاری شد. این تیم تا پیش از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در ابتدا دوچرخه‌سواران و سپس تاج نام داشت. آبی‌پوشان تهرانی با کسب ۳۷ عنوان قهرمانی رسمی در مسابقات استانی، کشوری و قاره‌ای پرافتخارترین باشگاه ایران در زمینه کسب تعداد جام محسوب می‌شوند.

محل برگزاری بازی‌ها و رقبای اصلی استقلال

استقلال بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه آزادی در غرب تهران انجام می‌دهد. این باشگاه در حال حاضر در لیگ برتر ایران و جام حذفی ایران شرکت می‌کند و کهن‌ترین تیم هر دوی این جام‌ها است. رقبای اصلی استقلال در این دو جام، تیم‌های پرسپولیس از تهران و سپاهان از اصفهان هستند. استقلال با ۹ قهرمانی دومین تیم پرافتخار لیگ‌های فوتبال ایران و با هفت قهرمانی پرافتخارترین تیم جام حذفی ایران است.

این باشگاه تا پیش از برگزاری رقابت‌های سراسری فوتبال در ایران در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی و پس از آن در زمان جنگ ایران و عراق در دهه ۱۳۶۰ در جام‌های استان تهران (جام باشگاه‌های تهران و جام حذفی تهران) بازی می‌کرد. رقبای اصلی استقلال در آن جام‌ها در ابتدا تیم‌های شاهین و دارایی و بعدتر تیم‌های پاس و پرسپولیس بودند. این باشگاه با سیزده قهرمانی در جام باشگاه‌های تهران پرافتخارترین تیم این جام و با چهار قهرمانی در جام حذفی تهران دومین تیم پرافتخار این جام محسوب می‌شود. یک قهرمانی در سوپرجام تهران ۱۳۷۳ دیگر قهرمانی استانی این باشگاه است؛ استقلال در مجموع با هجده قهرمانی، پرافتخارترین تیم جام‌های استان تهران است.

تاریخچه استقلال در آسیا

استقلال با دو قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا (مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا ۱۹۷۰ و جام باشگاه‌های آسیا ۹۱–۱۹۹۰) و دو نایب‌قهرمانی (جام باشگاه‌های آسیا ۹۲–۱۹۹۱ و جام باشگاه‌های آسیا ۹۹–۱۹۹۸) و دو مقام سومی (مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا ۱۹۷۱ و جام باشگاه‌های آسیا ۰۲–۲۰۰۱) پرافتخارترین باشگاه فوتبال ایران در رقابت‌های آسیایی و سومین باشگاه پرافتخار قاره آسیا است.

استقلال از پرطرفدارترین تیم‌های ایران است و در رقابت‌های لیگ برتر ایران و لیگ قهرمانان آسیا بازی‌های خانگی این تیم معمولاً در میان بازی‌های پر تماشاگر فصل هستند و در فصول اخیر این مسابقات استقلال بارها رکورد میانگین بیشترین تماشاگران بازی‌های خانگی را به خود اختصاص داده‌است.

موسسین و مدیران باشگاه استقلال

پرویز خسروانی از مؤسسان نخستین باشگاه و مالک آن تا پیش از انقلاب بود و بعد از انقلاب در حالی که در ابتدا سعی بر مصادره یا انحلال این باشگاه توسط گروه‌های سیاسی مختلف بود، در نهایت با تلاش عنایت‌الله آتشی نماینده سازمان تربیت بدنی دولت وقت در امور مربوط به سازمان ورزشی و فرهنگی تاج و تعدادی از بازیکنان پیشین و آن زمان استقلال به ویژه منصور پورحیدری، این باشگاه با تغییر نام و نشان‌واره از انحلال نجات یافت و به صورت رسمی تحت مالکیت سازمان تربیت بدنی درآمد؛ هرچند که در این راه تمامی دارایی‌های خود را از دست داد. با انحلال سازمان تربیت بدنی در ۱۳۸۹ و تأسیس وزارت ورزش و جوانان، مالکیت این باشگاه نیز به این وزارت‌خانه رسید. برند باشگاه استقلال نیز در ۱۳۹۲ و در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران به عنوان یکی از ۱۰۰ برند برتر ایران شناخته شد.

ستاره‌های لوگوی استقلال

استقلال از ابتدای فصل ۸۷–۱۳۸۶ دو ستاره طلایی رنگ به نشانه دو قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا به لوگویش اضافه کرد. این امر از همان ابتدا محل بحث و درگیری میان هوادران این تیم و سایر تیم‌ها بود و در رسانه‌ها نیز در مورد این دو ستاره نحوه نمایش‌شان بر روی لوگوی استقلال بحث‌های فراوانی درگرفت. در حال حاضر سازمان لیگ فوتبال ایران و کنفدراسیون فوتبال آسیا از لوگوی ستاره‌دار استقلال برای یاد کردن از این تیم استفاده می‌کنند.

رنگ لباس استقلال

تیم فوتبال دوچرخه‌سواران از ابتدا با لباس آبی رنگ در مسابقات حاضر می‌شد و همچنان هم این تیم (استقلال) آبی می‌پوشد. از میان باشگاه‌های سطح اول ایران، استقلال و تیم‌های همنامش همچون استقلال اهواز و استقلال خوزستان تنها تیم‌هایی هستند که آبی می‌پوشند؛ بدین ترتیب رنگ آبی به یکی از نمادهای این باشگاه تبدیل شده و آبی‌پوشان یکی از لقب‌های باشگاه است.

کسب مقام‌های متعدد از میادین داخلی و آسیایی از استقلال تیمی رویایی و پرافتخار در سطح ایران و آسیا ساخته که باعث شده فوتبال‌دوستان به این باشگاه روی خوش نشان داده و از بدو ورود فوتبال به ایران تا این لحظه، آبی‌پوشان را ستایش کنند و هوادار این تیم باشند.

آدرس دفتر مرکزی باشگاه استقلال تهران:

تهران - سعادت آباد - پل مدیریت - خیابان علامه جنوبی - خیابان 38 غربی- پلاک 68  

تلفن باشگاه استقلال: 88692155  - 88690152

ورزشگاه خانگی استقلال: استادیوم آزادی تهران/ آدرس: تهران - اتوبان کرج - مجموعه ورزشی آزادی تهران

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز