تشریح اقدامات حقوقی وزارت ورزش و جوانان در پی تحریف نام «خلیج‌فارس»

۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - ۱۳:۵۱:۳۶
کد خبر: ۱۴۲۶۶۴۵
تشریح اقدامات حقوقی وزارت ورزش و جوانان در پی تحریف نام «خلیج‌فارس»
در پی تحریف واژه خلیج فارس وزارت ورزش و جوانان اقدامات حقوقی ویژه ای را در دست اقدام دارد.

سید هادی قره سید رومیانی، سرپرست معاونت حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار برنا اظهار کرد: در اعتراض به اقدامات و اظهارات مقام بلندپایه ورزشی در یکی از فدراسیون های جهانی مبنی بر استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس به عنوان اقدامی مغایر با قواعد و ضوابط بین المللی، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، مراتب اعتراض شدید و ضرورت پیگیری موضوع در مجامع بین المللی اعلام شد.

وی افزود: اخیراً در جریان برگزاری مسابقات جام کشورهای عربی  به میزبانی عراق، با اقدام و اظهارات برخی افراد مبنی بر  نشر نام جعلی و تحریف شده در فضای مجازی برای خلیج همیشه فارس مواجه بودیم که حساسیت دولت و مردم شریف ایران و اعتراضات شدید کاربران در فضای مجازی را به دنبال  داشته و این اقدام نه تنها مغایر با موازین حقوق بین الملل است بلکه اقدامی غیرحرفه‌ای در رشته ورزشی فوتبال و حتی در نقض آشکار اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، نظیر: بند (3) ماده (2) ، بند (4) ماده (1) ، بند (8) ماده (1) و جزء (3) بند (8) اساسنامه،  مبنی بر: حفظ ارزش های فرهنگی، احترام به حقوق بین المللی شناخته شده، اجتناب از  تبعیض سیاسی علیه کشور عضو، التزام به رعایت اساسنامه، مقررات، تصمیمات و مجموعه مقررات اخلاقی فیفا در فعالیت‌های خود است و این در حالی است که مطابق اساسنامه فیفا مقامات مربوطه نیز  به عنوان یک مقام رسمی تابع الزامات و ضوابط مقرر در اساسنامه هستند.

قره سید رومیانی مطرح کرد: به طور کلی خلیج فارس به عنوان یک پهنه آبی در تمامی متون انگلیسی (Persain gulf) و در تمامی متون عربی،  بحر فارس یا  خلیج فارس از قدیم الایام نامیده شده است که افراد و نهادهای بین المللی در تصمیمات و اقدامات خود نباید دنباله‌روی استعمار و تحریفات کشورهای غربی و عربی باشد، چرا که اقدام به تحریف نام خلیج فارس مغایر با  مستندات تاریخی و حقوقی عدیده‌ای مبنی بر اثبات نام خلیج فارس است. به عنوان نمونه سازمان آب‌نگاری بین‌المللی از نام خلیج ایران یا خلیج فارس استفاده کرده است. همچنین سازمان ملل علاوه بر ذکر نام خلیج فارس در سایت رسمی سازمان ملل متحد، دیوان بین‌المللی دادگستری نیز در قضیه سکوهای نفتی مانند لوایح جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحد امریکا از نام «خلیج فارس» استفاده کرده و شورای امنیت نیز در برخی قطعنامه‌های خود در خصوص جنگ عراق علیه کویت مانند قطعنامه 687 نام خلیج فارس را به کار برده است.

وی گفت: بنا به مراتب فوق، اقدام نهادهای بین المللی مغایر با حق آزادی اطلاعات در حقوق بین‌الملل است که در ماده 19 میثاق مدنی و سیاسی به رسمیت شناخته شده است که به موجب آن، این حق شامل آزادی ارسال و آزادی دریافت اطلاعات می شود. علاوه بر آن، در کنوانسیون 1962 حق تصحیح نیز به رسمیت شناخته شده که بر ضرورت ارسال اطلاعات صحیح از طریق وسایل ارتباط جمعی تاکید کرده است. لذا می‌توان گفت که کشورهای عربی در انتشار نام مجعول از خلیج فارس در رسانه‌های ملی و بین‌المللی تعهدات خود مبنی بر ارسال اطلاعات صحیح را نقض کرده‌اند. بنابراین طبق این کنوانسیون، کشوری که اطلاعات کذبی علیه کشوری دیگری منتشر کند، موظف به تصحیح آن از طریق همان رسانه است.

سرپرست معاونت حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت ورزش و جوانان گفت: مقام عالی وزارت در همان روز اول دستور لازم را به فدراسیون جهت پیگیری موضوع صادر کردند و این معاونت از طریق اداره کل حقوقی، درحال پیگیری موضوع است.

انتهای پیام// 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز