نظامنامه فرهنگی حلقه مفقوده در ورزش ما بود

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۱۵:۵۹:۵۱
کد خبر: ۲۷۲۹۰۶
نظامنامه فرهنگی حلقه مفقوده در ورزش ما بود
رئیس فدراسیون تکواندو گفت: نظارت بر اجرای بخش نامه‌ها موضوع بسیار مهمی است.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، نظام نامه جامع فرهنگی ورزش کشور که دارای 4 فصل، 26 ماده و 8 تبصره است، با هدف ایجاد گفتمان فراگیر فرهنگی و اجرای مطلوب طرح ها و فعالیت های ورزشی تدوین شده و وظایف مشخصی را برای کلیه سازمان ها و نهادهای ورزشی کشور تبیین کرده است به تصویب رسید. محمد پولادگر در این خصوص گفتگویی با خبرنگار برنا انجام داد.

پولادگر درباره تصویب نظامنامه فرهنگی وزارت ورزش و جوانان گفت: جای این اساس‌نامه سال هاست خالی است. در سال های بعد از انقلاب کمتر به مسئله فرهنگ در ورزش توجه کردیم. می توانستیم خیلی از اصول و در واقع چارچوب های فرهنگی و اخلاقی خود را در قالب نظام نامه ها و در قالب قوانین و بخش نامه ها را در کشور جاری و ساری کنیم تا این اتفاقاتی که امروز شاهدش هستیم و این ناهنجاری هایی که امروز به وجود آمده به وجود نیاید.

وی ادامه داد: باید در چارچوب قراردادهایمان چیزی که حتی در کشورهای غیراسلامی هم انجام می دهند را بدون تنش در چارچوب قراردادها و آیین نامه‌ها تنظیم کنیم تا همه مقید به اجرای آن شوند و آن را رعایت کنند. این اتفاقی که الان افتاده باید سال ها پیش می افتد امیدوارم تاثیرش را در جای جای ورزش کشور خیلی زود ببینیم.

رئیس فدراسیون تکواندو درباره تاثیرات این نظامنامه در ورزش اظهار داشت: این یک بحث مفصل است. این که خیلی از ناهنجاری‌هایمان نه فقط در عرصه ورزش بلکه در همه عرصه ها ناشی از بی اخلاقی‌ها است. رعایت نکردن اصول فرهنگی و اخلاقی. دینمان و تمدنمان و پیشینمان یک تمدن و پیشینه اخلاق مدار است. مبنای دین ما اخلاق است. پیامبر اسلام مبنای بعثت خود را احیای مکارم اخلاقی عنوان کردند و مهمترین اتفاقی که خواهد افتاد پایبندی به اصول اخلاقی و فرهنگی است که قطعا تاثیرش را خواهیم دید. موضوعی که باید تا به حال ریشه یابی می شد. قالب مشکلات ما در عرصه های مختلف به واسطه پایبند نبودن به اصول اخلاقی بوده است و قطعا بسیاری از مشکلات با عمل به این نظام نامه برطرف خواهد شد.

پولادگر افزود: قطعا نظام نامه می تواند راهگشا باشد. این که می گویم اگر ریشه یابی کنیم تمام مشکلاتمان حل می شود، ناشی از زیر پا گذاشتن این اصول است. اگر این اصول احیا شوند و اگر همه به رعایت آن ملزم شوند ما دیگر این مشکلاتی که در عرصه های مختلف شاهد هستیم را قطعا نخواهیم داشت. مطمئنا روزهای روشن تری برای ورزش ما اتفاق می افتاد و تاثیرش را در جامعه ما هم خواهد گذاشت. به دلیل اینکه قهرمان‌های ما الگوی رفتاری برای جوانان هستند. وقتی این ها پایبند هستند نه تنها در جامعه ورزشی بلکه در جامعه جوان و ایرانی هم تاثیر خود را به خاطر نقشی که قهرمانان و ورزشکاران ما به عنوان الگوی رفتاری در جامعه ما دارند، خواهد گذاشت.

پولادگر در ادامه درباره نواقص این اساسنامه و الزامات آن گفت: اصلا نمی توانم این حرف را بزنم که این نظام نامه کامل است. کامل غیر از ذات اقدس الهی وجود ندارد. قطعا نقص هایی دارد. بسیاری از این نواقص را می توانیم بعد از اجرایی شدن پیدا کنیم. الان جمعی از کارشناسان و خبرگان این عرصه جمع شدند و این آیین نامه را تنظیم کردند. قطعا در موقع اجرا نواقصش را متوجه خواهیم شد. چیز کاملی قطعا نیست. اجازه دهید بعد از اجرایش متوجه شویم. حتما یک دوره بازبینی و اصلاح را همیشه برای این جور آیین نامه ها در نظر می گیرند که مطمئنا در این مورد نیز صدق خواهد کرد. 

رئیس فدراسیون تکواندو اعتقاد دارد با این اساسنامه می توان به بهبود مدیریت ورزش کمک کرد: ثبات در مدیریت یکی از عوامل موفقیت در عرصه ورزش است. شاید در عرصه های ورزش ثبات هم داشتیم ولی موفقیت دنبالش نبود. ثبات در مدیریت یکی از موضوعاتی است که می تواند به موفقیت کمک کند و رعایت همین اصول و پایبندی همین اصول در کنار هم می تواند موفقیتی که هدف و ایده ما است را تحقق بخشد.

یکی از بندهای این نظام نامه ترویج اخلاق و منش پهلوانی است. آنچه مدتهاست در ورزش ایران خیلی کمرنگ شده و به نوعی از بین رفته است. با توجه به اینکه یکی از بندهای نظامنامه ترویج منش پهلوانی است، با آن می توان به احیا اخلاق و منش پهلوانی در ورزش امید داشت؟ پولادگر در پاسخ به این پرسش گفت: خود نظام نامه چند برگ کاغذ است که چند نفر زیر آن را امضا کرده‌اند. مرحوم تختی بخشنامه داشت یا اینکه جایی در خصوص مرام پهلوانی در ورزش ما سخنرانی می کرد؟ تختی بعضی از اصول پهلوانی را در رفتار و اخلاقش رعایت می کرد و برای همین است که در ذهن ما نقش بسته است. تنها چیزی که می تواند کمک کند این موضوع است که همه ما چه در عرصه مدیریت و چه در عرصه ورزشکاران، مربیان، همگی باید به این نظام نامه عمل کنیم. در واقع رفتار عملی داشته باشیم نه اخلاق نظری. در گفتمان، در حرف و در بخشنامه این ها هیچ کدام کمک نمی کند. اولین اصل مهمی که باید اتفاق بیافتد این است که ما خود عامل شویم و به اساس نامه عمل کنیم.

باشگاه های ورزشی ما با پیشوند "باشگاه فرهنگی ورزشی" ثبت می شوند درحالی که خیلی کم به موضوع فرهنگ در ورزش می پردازند. پولادگر با اشاره به این نکته بیان داشت: به نظر من نظارت بر اجرای بخش نامه ها و نظام نامه ها هر چه هست یک فاکتور خیلی مهم است. اگر یک باشگاهی می نویسد فرهنگی- ورزشی این روال جاری است باید این موضوع تحلیل و بررسی شود و نظارتی باشد که آیا واقعا فعالیت فرهنگی صورت می گیرد یا خیر؟ صرف این که بخشنامه مصوب شورای انقلاب فرهنگی شود راهگشا نیست باید خودمان عاملش شویم. باید دولت و مسوولین ورزشی و دست اندرکاران ورزش نظارت بر اجرایش کنند و به این آیین نامه عمل کنند.

رئیس فدراسیون تکواندو در پایان گفت: این یک حلقه مفقوده در ورزش ما بود و به شخصه امیدوارم که با تحقق این موضوع ما شاهد پایبندی و عمل کردن همه اقشار ورزش به اصول فرهنگی و اخلاقی باشیم.

 
 
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز