پرونده ورزش ایران در سال ۹۳

ووشو پرمدال، هاکی فراتر از انتظار

۱۳۹۴/۰۱/۰۸ - ۰۰:۳۱:۱۲
کد خبر: ۲۷۴۰۳۲
ووشو پرمدال، هاکی فراتر از انتظار
ووشو روزهای خوبی را در سال 93 رقم زد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا ووشو، هندبال و هاکی رشته هایی هستند که امروز به بررسی عملکرد آنها در سال 1393 می پردازیم. این رشته ها نیز روزهای ابری و آفتابی را تجربه کردند و سبب شدند نگاه های متفاوتی به ورزش ایران شکل بگیرد.

 

عملکرد متفاوت ووشو در اینچئون و جام جهانی

جام جهانی ووشو روزهای خوبی را برای این رشته رزمی پرتحرک رقم زد. ووشو ایران در سال های اخیر با رشد چشمگیری که داشته به یکی از قدرت های مسلم این رشته بدل شده و تهدیدی جدی برای یکه تازی چینی ها محسوب می شود. در رقابت های جام جهانی 2014 هم تیم ایران درخشش قابل توجهی داشت به طوری که توانست با کسب 6 مدال طلا و یک نقره به عنوان نایب قهرمانی دست یابد.این برای اولین بار بود که تیم کشورمان در یک رویداد جهانی صاحب 6 مدال طلا می شد و البته دومین نایب قهرمانی ما در این رقابت ها رقم خورد. جعفر شیرزاد، شهربانو منصوریان، سهیلا منصوریان، حمیدرضا قلی‌پور، حمیدرضا لادور و مصطفی خلعتبری به مدال طلا و مریم هاشمی به مدال نقره هفتمین دوره جام جهانی ووشو در اندونزی رسیده بودند. در این رقابت ها تیم چین با 8 مدال طلا توانست به قهرمانی های خود در این رقابت ها تداوم ببخشد ولی این بار قهرمانی چینی ها اصلا ساده و آسان به دست نیامد و آنها برای قرار گرفتن روی سکوی اول سختی و مرارت بسیاری کشیدند. این اتفاق مهم در حالی رخ داد که کاروان ووشوی ایران در بازی های آسیایی اینچئون عملکرد چندان خوبی نداشت و به کسب یک مدال طلا توسط محسن محمدسیفی، دو مدال نقره توسط الهه منصوریان و حمید‌رضا لادور و یک مدال برنز توسط سجاد عباسی بسنده کرد.

 

هندبال در رتبه 21 جهان!

تیم ملی هندبال ایران در نخستین حضور خود در مسابقات قهرمانی جهان که در دوحه قطر برگزار شد با 5 شکست و ‌2 پیروزی به مقام بیست و یکم جهان رسید. نقص در برنامه‌ریزی و کمبود بازی‌های تدارکاتی، مهم‌ترین نقاط ضعف تیم ملی هندبال بود که ملی‌پوشان بعد از تمام بازی‌ها به آن اشاره کردند و بزرگ‌ترین نقطه قوت شاگردان بروت ماچک، جنگندگی آنها بود. سایت مسابقات هندبال قهرمانی جهان در مطلبی نوشت: تیم ملی هندبال ایران به عنوان یک تیم آسیایی به نمایندگی از جمعیت 78 میلیونی این کشور برای نخستین بار در تاریخ به مسابقات قهرمانی جهان در دوحه راه پیدا کرد اما آنها فقط برای مسابقه دادن و کسب تجربه به قطر نیامده بودند. حضور تیم ملی هندبال ایران در سال‌های اخیر و در میادین بین‌المللی به بازی‌های آسیایی‌‌ 1986 باز‌می‌گردد اما افتخارات این تیم در چند سال گذشته بوده‌ که به 4 مدال رسیده‌اند. مدال نقره بازی‌های غرب آسیا در سال 2005، مدال برنز بازی‌های آسیایی 2006، مدال نقره بازی‌های آسیایی‌2010 و مدال برنز مسابقات قهرمانی مردان ‌آسیا در سال 2014 که در منامه بحرین برگزار شد، آخرین و تنها افتخارات هندبال ایران در قاره کهن هستند. در کشوری که فوتبال حرف اول را می‌زند و کشتی آزاد به عنوان ورزش اول در نظر گرفته می‌شود، هندبال به دنبال پیدا کردن جایگاهی برای خود است. تیم ملی ایران با قبول 5 شکست مقابل تیم تازه‌وارد بوسنی و هرزگووین، مقدونیه، کرواسی، اتریش و تونس دو پیروزی برابر شیلی و عربستان و تفاضل گل 45- به کارش در مسابقات قهرمانی جهان پایان داد.

ماچک بعد از بازی با تونس و در نشست خبری بعد از بازی به شوخی گفت: «تیم‌ملی تونس، بازیکنی مثل جلال‌الدین تائوتی دارد که بازی‌های ملی و گل‌های او از مجموع تمام بازیکنان ما بیشتر است.» ماچک ادامه داد: «من دیوانه نیستم ولی قویا‌ معتقدم اگر تدارکات خوبی داشتیم، پیروزی مقابل بوسنی و تونس، دور از دسترس نبود. بازیکنان من قدرت کافی داشتند اما اعتماد به نفس نداشتند. آنها نمی‌دانستند در لحظات بحرانی چطور بازی را کنترل و اداره کنند.» سرمربی اسلوونیایی تیم‌ ملی در پایان متذکر شد: «من به بازیکنانم افتخار می‌کنم و اعتقاد دارم که اگر تیم ملی بهتر آماده می‌شد، نتایج بهتری می‌گرفت.» گفتنی است تیم هندبال در بازی های آسیایی اینچئون هم به مقام چهارم دست یافت تا نتواند مدال آوری دوره قبل را تکرار کند.

 

هاکی، فراتر از انتظار!

هاکی در سال 1393 روزهای خوبی را پشت سر گذاشت. تیم هاکی سالنی ایران در این سال قهرمان جام بین المللی مسکو شد. از این رقابت ها به عنوان جام جهانی کوچک نام برده می شود. ملی پوشان هاکی موفق شدند در دیدار فینال این مسابقات تیم مینسک بلاروس را با نتیجه 6 بر 3 شکست دهد و قهرمان این دوره از مسابقات شود. تیم ملی هاکی کشورمان با 27  گل زده  مقام  اول این دوره از مسابقات را به خود اختصاص داد. چندی پس از این رقابت ها تیم هاکی ایران به عنوان تنها نماینده قاره آسیا، در مسابقات جام جهانی آلمان (لایپزیک) 2015 حضور یافت و توانست به مقام چهارم دست یابد که افتخار بزرگی برای این رشته محسوب می شود. تیم ملی هاکی ایران در حالی به این موفقیت بزرگ دست یافته بود که در دوره قبل جام جهانی هاکی مقام نهم را به خود اختصاص داد و در این دوره با صعودی 5 پله ای افتخار آفرین شد و چه بسا اگر تدارکات و امکانات بهتری داشت می توانست به عنوان ارزشمندتری دست یابد. این مسابقات از 15 بهمن لغایت 19 بهمن در کشور آلمان شهر لایپزیک برگزار شد و تیم ملی هاکی کشورمان به عنوان تنها نماینده قاره آسیا در این مسابقات با تیم های آلمان، اتریش، چک، استرالیا و سوئد هم گروه بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز