چهره های سال؛ جودو

شاگرد تنبل!

۱۳۹۴/۰۱/۱۱ - ۲۳:۰۴:۰۰
کد خبر: ۲۷۴۵۵۸
شاگرد تنبل!
در سالی که رشته های رزمی کشورمان عملکرد خوبی داشتند اما بازهم جودو ناکام از تاتامی بیرون آمد.

وضعیت نابسامان جودو در ایران برای خیلی ها عادی شده است. عادت کرده ایم وقتی کاروان ایران به مسابقات برون مرزی اعزام می شود کمترین توقع را از تیم جودو داشته باشیم. عادت کرده ایم به این جمله مسوولان فدراسیون و کادرفنی که "قول مدال نمی دهیم".

سالی بسیار ضعیف برای جودو ایران که شاهد ناکامی‌های متوالی در سطح قاره بودیم. به جز چند مسابقه جایزه بزرگ در کشورهایی چون مغولستان، ترکیه و گرجستان که جودوکاران ایرانی مثل جواد محجوب و امیر قاسمی‌نژاد مدال برنز را به‌دست آوردند، در تورنمنت‌های معتبر هیچ عنوان شاخصی را نداشتیم و به نوعی این ورزش شاگرد تنبل رشته های رزمی در ایران بوده است.

پس از ناکامی در بازی‌های آسیایی اینچئون و همین‌طور کسب مقام ششم در مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا با کسب 1 طلا، 1 نقره و 8 برنز، و همینطور مسابقات بین‌المللی جودو باکو که با ناکامی تیم ملی همراه شد. 5 ورزشکار تیم ملی در این رقابت‌ها بدون کسب حتی یک مدال به کشور بازگشتند و اصلا هم امیدوار کننده نبودند که حتی به موفقیت آنها در آینده امید داشته باشیم.

نتایجی که در حال حاضر شاهد هستیم اصلا با چند سال قبل قابل قیاس نیست. سالهایی که محمود میران، آرش میراسماعیلی، مسعود حاجی‌آخوندزاده و رضا رودکی در آسیا می درخشیدند و حتی پیش بینی می‌ شد با حضور آنها در راس فدراسیون و تیم ملی موفقیت های بزرگی در آینده برای جودو ایران اتفاق بیافتد که کاملا خلاف این موضوع ثابت شد.

تقریبا در تمامی اوزان نفر دوم یا سوم در تیم ملی نداریم و در اردوهای تیم ملی نفرات کمی حضور می یابند که این نشان دهنده عدم پشتوانه سازی در جودو است.

متاسفانه در دوران جدید نیز مانند سال های گذشته کار خاصی در پشتوانه سازی و استعدادیابی برای تیم ملی جودو صورت نگرفته است. افتخاراتی هم که کسب شده ناشی از عملکرد خود ورزشکاران بوده است نه چیز دیگر. البته با حضور مجید زارعیان با تجربه و کاربلد در صدر کادرفنی تیم ملی بزرگسالان پیش بینی می شود که حداقل یک شوک به این ورزش وارد شود و شاهد موفقیت های احتمالی در آینده باشیم.

از سال 73 که در هیروشیما حضور داشتیم همواره در بازی های آسیایی مدال می گرفتیم اما به یکباره این افتخارات تمام شد. اهالی جودو پیش از حضور در اینچئون کسب حداقل یک یا 2 مدال را پیش بینی می کردند اما این که چرا نتیجه ای حاصل نشد موضوعی است که توجهات را به سمت فدراسیون جلب می‌کند. با وجود تدارکات نسبتا مناسب قبل از بازیها و اینکه خود رئیس فدراسیون سابقه خوبی در این رقابت ها دارد و به خوبی با شرایط آن آشناست خیلی عجیب بود که حتی موفق نشدیم یک مدال برنز کسب کنیم.

برای نتیجه گیری خوب باید از تجربیات همه مدال آوران و مربیان دلسوز استفاده شود تا بتوانیم شاهد پیشرفت جودو باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز