پرونده ای برای کشتی ایران در سال ۹۳

روزهای پر فراز و نشیب

۱۳۹۴/۰۱/۱۱ - ۲۳:۰۵:۰۰
کد خبر: ۲۷۴۵۶۰
روزهای پر فراز و نشیب
کشتی در سالی که گذشت روزهای پر فراز و نشیبی داشت.

کشتی گیران در دو رشته آزاد و فرنگی تنها یک مدال طلا کسب کردند با این حال تیم فرنگی بر بام جهان ایستاد و در رشته آزاد هم موفقیت هایی حاصل شد ولی در مجموع به نظر می رسد انتظارات علاقمندان این رشته برآورده نشد.

قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در آسیا اولین موفقیت این رشته در سال 93 بود. آزادکاران کشورمان در این رقابت ها موفق به کسب 6 مدال طلا توسط مسعود اسماعیل‌پور، سیداحمد محمدی، مصطفی حسین‌خانی، رضا افضلی، میثم مصطفی‌جوکار و کمیل قاسمی شدند تا ایران در پایان این مسابقات با 70 امتیاز برای بیست‌ودومین بار بر سکوی قهرمانی آسیا بایستد.

در کشتی فرنگی قهرمانی آسیا، فرنگی‌کاران کشورمان موفق به کسب یک مدال طلا، یک نقره و 3 برنز شدند و ایران در پایان این رقابت‌ها با 53 امتیاز بر سکوی سومی آسیا ایستاد. این نتیجه در حالی حاصل شد که تیم کشورمان سال 92 نایب قهرمان شده بود.

تک مدال طلای ایران را بهنام مهدی‌زاده بدست آورد. یوسف قادریان به مدال نقره دست یافت. سعید عبدولی، علی علیاری و مجتبی کریم‌فر هم صاحب مدال برنز شدند.

محمد بنا بعد از بازگشت از رقابت‌های قهرمانی آسیا دیگر به خانه کشتی نرفت و قید هدایت تیم ملی در جام جهانی کشتی فرنگی را زد. بعد از انتقاداتی که نسبت به عملکرد تیم ملی کشتی فرنگی و کسب عنوان سوم در رقابت‌های قهرمانی آسیا شده بود محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با بیان اینکه شرایط برای ادامه همکاری اش با فدراسیون فراهم نیست، اعلام کناره گیری کرد.

بعد از کناره‌گیری محمد بنا، ایرج اسفند‌یاری‌فر و رسول جزینی، همکاران او در تیم ملی نیز اقدام به ترک اردوی تیم ملی کردند اما این پایان کار نبود و فرنگی‌کاران حاضر در اردو نیز شبانه و به صورت دسته جمعی خانه کشتی را ترک کردند تا کشتی فرنگی در آستانه جام جهانی گرفتار بحرانی جدی شود. چنین اقدامی در آن شرایط حساس که ایران میزبان جام جهانی کشتی فرنگی بود به هیچ عنوان منطقی و قابل قبول به نظر نمی‌رسید و مورد تائید هیچکس نبود.

پس از این ماجرا جلسه فوق‌العاده شورای فنی تیم های ملی کشتی فرنگی برگزار شد و ناصر نوربخش به عنوان مربی ارشد تیم ملی کشتی فرنگی در جام جهانی انتخاب شد.

البته بعد از گذشت چند روز فرنگی‌کاران شاخص تیم ملی از جمله سوریان، نوروزی، عبدولی، اخلاقی، نعمت‌پور و ... هم به اردو بازگشتند تا تیم ملی را در جام جهانی همراهی کنند.

در فینال جام جهانی کشتی فرنگی که با حضور تماشاگران مشتاق در سالن کوچک شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد، تیم ملی کشورمان با نتیجه 6 بر 2 از سد روسیه گذشت تا ضمن کسب عنوان قهرمانی و حفظ جام قهرمانی در خانه، انتقام شکست فینال سال قبل را از این تیم بگیرد.

پس از این رقابت ها احد پازاج، قهرمان سابق آسیا، به عنوان سرمربی جدید تیم ملی کشتی فرنگی انتخاب شد.

متاسفانه در آخرین روز اردیبهشت 93 یکی از بزرگترین کشتی‌گیران تاریخ ایران درگذشت. علیرضا سلیمانی، دارنده مدال طلای کشتی آزاد جهان و پهلوان چندین دوره کشور ملقب به«پهلوان باشی» به دلیل سکته قلبی درگذشت. او نخستین مدال طلای جهانی کشتی ایران پس از انقلاب اسلامی را کسب کرده بود.

همچنین در خردادماه فدراسیون جهانی کشتی «فیلا» اعلام کرد آزمایش نخست و دوم دوپینگ طالب نعمت‌پور، فرنگی‌کار ایران در جام جهانی تهران مثبت بوده است. در آزمایش نخست گرفته شده از وی که در آزمایشگاه وادا در شهر کلن آلمان مورد شناسایی واقع شد، آثاری از ماده ممنوعه استروئید آنابولیک ترن‌بیلون دیده بود. در آزمایش دوم او مواد یافت‌شده در آزمایش قبلی مورد تایید قرار گرفت. نعمت‌پور از حضور در تمام مسابقات کشتی به مدت 2 سال محروم شد.

چهل و پنجمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان رویداد مهمی بود که تیم کشورمان بدون مدال طلا و با 3 نقره و 2 برنز و کسب 46 امتیاز با نایب قهرمانی به کار خود در رقابت‌های جهانی پایان داد. مسعود اسماعیل‌پور، سیداحمد محمدی و کمیل قاسمی 3 مدال نقره را برای ایران به ارمغان آوردند. حسن رحیمی و محمدحسین محمدیان هم کشورمان را صاحب مدال برنز کردند.

این در حالی بود که شاگردان خادم سال 92 در مجارستان قهرمان شده بودند.

در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان که از 22 شهریور ماه به میزبانی تاشکند ازبکستان آغاز شده بود تیم ملی ایران موفق به کسب یک مدال طلا توسط حمید سوریان، یک نقره توسط امید نوروزی و 2 مدال برنز توسط افشین بیابانگرد و قاسم رضایی شد.

تیم ایران که در دوره گذشته این مسابقات به عنوان هشتم رسیده بود، در این دوره با کسب 42 امتیاز به مقام قهرمانی رسید.

پس از میدان جهانی، تیم های کشتی ما در بازی های آسیایی اینچئو حاضر شدند که در پایان رقابت‌های کشتی آزاد، نمایندگان کشورمان موفق به کسب 4 مدال طلا و یک نقره در 7 وزن شدند.

مسعود اسماعیل‌پور، میثم مصطفی‌جوکار، رضا یزدانی و پرویز هادی به مدال طلا دست یافتند و عزت‌الله اکبری به مدال نقره رسید.

در کشتی فرنگی نیز نمایندگان کشورمان موفق به کسب 2 مدال طلا توسط حبیب الله اخلاقی و مهدی علیاری شدند. افشین بیابانگرد، پیام بویری، سعید عبدولی، مجتبی کریم‌فر و بشیر باباجان‌زاده ایران را صاحب 5 مدال برنز کردند.

در روزهای نخستین آخرین ماه پائیز، اولین دوره مسابقات جام باشگاه‌های جهان در کشتی آزاد به میزبانی جویبار برگزار شد که در دیدار فینال این مسابقات، بیمه رازی جویبار با پیروزی 6 بر 2 مقابل تیتان مرکوری آمریکا به قهرمانی رسید. تیم شهرداری و شورای شهر کرج نیز با برتری 7 بر یک مقابل اتحادیه کشتی چین عنوان سوم این رقابت‌ها را به خود اختصاص داد.

در نخستین دوره رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان در کشتی فرنگی نیز که به میزبانی اندیمشک برگزار شد، تیم جراحی پاستور اندیمشک در فینال با نتیجه 6 بر 2 مقابل باشگاه سامورگاشف روسیه به برتری دست یافت و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. در دیدار رده‌بندی نیز استانبول بیوک شهریر ترکیه با برتری مقابل اتحادیه کشتی چین به عنوان سوم این رقابت‌ها دست یافت.

در آخرین روزهای سال 93 هم تیم کشتی فرنگی آذربایجان در فینال جام جهانی کشتی فرنگی با نتیجه 4 بر 4 (امتیاز فنی مثبت بیشتر) از سد تیم روسیه گذشت و عنوان قهرمانی جام جهانی کشتی فرنگی را به خود اختصاص داد. هدایت تیم آذربایجان بر عهده جمشید خیرآبادی، مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران است.

این رقابت ها در تهران برگزار شد و تیم کشورمان نتوانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و به عنوان سوم بسنده کرد تا پرونده کشتی ایران در سال 93 بسته شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز