قاب روز

پروفسور به خانه بازمی گردد

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۹:۵۹:۱۵
کد خبر: ۲۷۵۵۷۶
پروفسور به خانه بازمی گردد
به هر حال همه مشتاق بازگشت این مرد دوست داشتنی به ایران هستیم. جایی که به قول خودش خانه دوم او بوده است. آقای پروفسور به ایران خوش آمدی!

سرانجام نهایی شد. اتفاقی که منتظر بودیم زودتر از این ها رخ بدهد بالاخره دیروزبا موفقیت به سرانجام رسید. برانکو ایوانکوویچ با قراردادی یک سال و دو ماهه هدایت پرسپولیس تهران را بر عهده گرفت و جایگزین حمید درخشان شد. اولین تجربه باشگاهی برانکو در ایران از چند روز دیگر آغاز خواهد شد و مرد دوست داشتنی نه چندان دور فوتبال کشورمان بعد از حدود 9 سال با یک آزمون سخت باید دست و پنجه نرم کند.

برانکو ایوانکوویچ

برانکو تمام 12 سال دوران بازیگری حرفه ای خود را در تیم وارتکس واروژ گذراند و در همان جا هم اولین تجربه مربیگریش را پشت سر گذاشت و به مدت 4 فصل و تا سال 95 میلادی این تیم را هدایت کرد.

وی فصل بعد تیمهای سگستا سیساک و ریجکا را سرمربی گری کرد و در نهایت سال 98 به عنوان کمک میروسلاو بلاژویچ راهی جام جهانی شد و بهترین نتیجه تاریخ کرواسی را به نام خود ثبت کردند.

این مرد 61 ساله درفصل 99-2000 ترجیح داد مرد اول نیمکت باشد و در بوندسلیگای دو هدایت هانوفر را در دست گرفت اما در آن جا دوام نیاورد و دوباره به عنوان کمک مربی تیم ملی کرواسی میرکو جوزیچ را برای رسیدن به جام جهانی 2002 کمک کرد اما در میانه راه به دلیل یاری دوست قدیمی اش، چیرو راهی ایران شد و برای اولین بار در سال 2001 به کشورمان آمد و نمک گیر شد.

بعد از شکست مقابل ایرلند جنوبی بلاژ برکنار شد اما برانکو در ایران ماند و پست جدیدی را گرفت. اولین موفقیت بزرگ او در سال 2002 با قهرمانی در بازی های آسیایی بوسان و با تیم زیر 23 سال به دست آمد.

بعد از آن نتیجه درخشان،  برانکو جایگزین همایون شاهرخی شد و به عنوان مرد اول تیم ملی کار را به دست گرفت و ما را برای جام ملت های آسیای 2004 آماده کرد و بهترین نمایش 20 سال اخیر ایران در جام ملت ها را بر جای گذاشت و اگر ناداوری در حق تیمش نمی شد؛ می توانست ستاره چهارم را برای ایران به ارمغان بیاورد اما با کسب مقام سوم به خانه بازگشت. بازگشتی که با استقبال بسیار خوب مردم و رسانه ها همراه شد و محمد دادکان را مجاب کرد تا ماموریت رساندن ایران به جام جهانی را به او بسپرد. و سپرد و نتیجه اش را هم گرفت و ایران در راحت ترین و بی دغدغه ترین صعود خود به این هماورد بزرگ راهی آلمان شد.

نتایج ایران در جام جهانی زیاد قابل قبول نبود و ایران به جز یک نیمه اول بسیار خوب برابر مکزیک و 60 دقیقه متوسط برابر پرتغال نمایش قابل قبولی نداشت و با یک امتیاز در گروه چهارم شد و به کشور بازگشت ولی خبری از سرمربی تیم ملی نبود.

P_Branko_Ivankovic_6

حاشیه های زیادی همراه تیم ملی در این مسابقات بود. حاشیه هایی مانند روی نیمکت نشاندن علی دایی بعد از بازی با مکزیک و اینکه از بیرون به او دستور داده شده بود تا این کار انجام دهد و همین طور شایعه باند بازی در تیم ملی و ضربه محکم علی کریمی به کیف پزشکی گوشه ای از مشکلات عجیب و غریب تیم ملی در جام جهانی بود. شاید یکی از معدود مشکلات مرد با دانش کروات ناتوانی در رام کردن ستاره ها و یاغی های تیمش بود.

برانکو بعد از ایران،  جایگزین جوزپ کوزه در دینامو زاگرب شد و توانست با این تیم به دو قهرمانی در لیگ برتر و دو قهرمانی در جام حذفی این کشور برسد.

وی در تصمیمی عجیب به آسیا برگشت و این بار هدایت شاندونگ چین به او رسید و دوباره اوضاع به کام برانکو بود و وی موفق شد با این تیم در سال دوم همکاری اش به قهرمانی در لیگ این کشور هم برسد تا به افتخار آفرینی هایش ادامه دهد.

تجربه بعدی این تمرین دهنده بالفطره در عربستان و باشگاه ناشناخته الاتفاق بود که باز هم ماحصل آن همکاری، مثبت بود و برانکو الاتفاق را تا پلی آف لیگ قهرمانان آسیا رساند ولی شکست مقابل استقلال آن ها را از رسیدن به مرحله نهایی این مسابقات بازداشت. البته برانکو به دلیل مشکلات مالیاتی به ایران سفر نکرد و تیمش را در آزادی تنها گذاشت.

Branko-Ivankovic-ponovno-trener-Dinama

سرانجام بعد از حدود 10 سال روزهای بد این مرد آرام هم فرار رسید و وی با الاهلی امارات بعد از 10 شکست از کار برکنار شد و دوباره به کرواسی و دینامو بازگشت ولی انگار فوت کوزه گری او اثر سابق را نداشت و دهه دوم قرن 21 برای برانکو بد پیش می رفت. نتایج ضعیف او با دینامو موجب اخراجش از این تیم شد و متعاقب این ناکامی خانه نشین شدنش برای دو سال بود.

تا اینکه بعد از چند ماه حرف و حدیث محمد حسین نژاد فلاح برانکو را به ایران آورد و هدایت تیم نگون بخت پرسپولیس را در به دست او سپرد. تا وی به عنوان چهاردهمین مربی خارجی پرسپولیس برگزیده شود. شاید مهم ترین و حیثیتی ترین ماموریت ایوانکوویچ در پرسپولیس، خواهد بود و اینکه وی بتواند کارنامه بد چند سال اخیرش را به فراموشی بسپرد و همچنین این تیم پرطرفدار را بعد از چند وقت ناکامی به آرامش برساند. کاری که علی دایی و حمید درخشان در رقم زدن آن عاجز بودند.

branko-ivankovic-35282

به هر حال همه مشتاق بازگشت این مرد دوست داشتنی به ایران هستیم. جایی که به قول خودش خانه دوم او بوده است.

/ نوید استادرحیمی /

 

 

نظر شما