اعتقاد به کار شبکه‌ای ندارم/ از رسانه ها می خواهم ما را نقد کنند

مهدوی:المپیک هدف ۶ سال آینده ماست / مسئولیت انتخاب سرمربی تیم ملی با کمیته فنی است

۱۳۹۴/۰۱/۳۱ - ۱۵:۴۹:۰۸
کد خبر: ۲۷۹۰۳۹
مهدوی:المپیک هدف ۶ سال آینده ماست / مسئولیت انتخاب سرمربی تیم ملی با کمیته فنی است
رییس فدراسیون هندبال در پاسخ به پرسش خبرنگار برنا گفت: محور فدراسیون توجه به هندبال بانوان است.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، نشست خبری ابوالحسن مهدوی رئیس فدراسیون هندبال برگزار شد. در ابتدای این نشست مهدوی ضمن خیرمقدم به اصحاب رسانه از انها بابت حضور در جلسه تشکر کرد و گفت: قدم اصحاب رسانه برای هندبال خیر است و ما از آن استقبال می‌کنیم. ما بر آنیم که تعامل بیشتری با اصحاب رسانه داشته باشیم. در گام نخست به عنوان یک هندبالی 40 – 50 ساله که در پست‌های مختلف ورزش هندبال متصدی بوده‌ام، ریشه بی‌قانونی و ناکامی را در هندبال عدم وحدت بین اعضای خانواده دانستم به همین جهت تصمیم‌گرفتم در اولین فرصت هم‌اندیشی بزرگ خانواده هندبال را شکل دهیم. به همین جهت یک همایش بزرگ برگزار شد. البته گلایه‌ای از رسانه‌ها دارم که بی‌جا هم نیست زیرا این همایش انعکاس خوبی نداشت. برخی رسانه‌ها هم زحمت پوشش آن را کشیدند و نوشتند که بزرگ‌ترین گردهمایی در ورزش یا رشته‌های غیر فوتبالی شکل گرفته است. نمی‌خواهم حتی لحظه‌ای برای خدمت به جامعه درنگ کنم. از شما رسانه‌ها هم می‌خواهم که قلم به انتقاد بردارید و کارهای ما را نقد کنید. ما کارگروه‌های خوبی در همایش برگزار کردیم و خروجی‌های خوبی گرفتیم. علاقه ندارم که اغراق کنم اما به واقع بستر خوبی را برای پیشرفت این ورزش فراهم کردیم.

وی درباره برنامه‌های تیم ملی هندبال نیز گفت: من اعتقاد به کار شبکه‌ای ندارم و تفکرات فردی را نمی‌شناسم. ما برنامه‌ی سازمان تیم‌های ملی را نوشتیم برنامه‌های کمیته فنی را پیش‌بینی کردیم اعضای کمیته فنی که همه از کارکشته‌های این رشته هستند، درباره برنامه‌های تیم ملی تصمیم‌گیری می‌کنند. احتمالا مربی خارجی هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد. گزینه‌هایی مطرح شده است و کمیته فنی تیم‌های ملی در حال بررسی است. البته یک باشگاه هم پذیرفته تا دستمزد مربی مورد نظر فدراسیون را پرداخت کند.

رییس فدراسیون هندبال در پاسخ به این پرسش که پیش از این نیز نفوذ یک باشگاه در اصفهان یا سبزوار موجب قطبی شدن هندبال شده بود و لطمات زیادی به تیم‌های ملی زد، چه برنامه‌ای برای جلوگیری از تکرار این موضوع دارید گفت: ما برنامه‌هایی را تنظیم کردیم تا هندبال قطبی نشود. 30 بازیکن برجسته هندبال ایران را شناسایی کردیم و اعلام کردیم که هیچ باشگاهی نمی‌تواند بیش از 4 بازیکن ملی‌پوش را در اختیار بگیرد. من خودم سال‌ها در هندبال هستم و در جریان قطبی شدن هندبال بودم اینکه زمانی هندبال در اصفهان قدرت شد به دلیل فعالیت خیلی خوب هیات هندبال اصفهان بود. این طور نبود که چون رییس فدراسیون برای منطقه‌ای خاص است هندبال در آنجا توسعه پیدا کند. همین الان هم در سبزوار تعداد زیادی هندبالیست اصفهانی بازی می‌کنند. ما نمی‌خواهیم و بنا نداریم که هندبال را در اصفهان، سبزوار یا هر جای دیگر تضعیف کنیم بلکه اجازه نخواهیم داد که اشتباهات گذشته تکرار شود. موضوع تامین دستمزد سرمربی جدید تیم ملی توسط یک باشگاه با آنچه در گذشته روی داد تفاوت دارد زیرا در گذشته یک باشگاه سرمربی خودش را به تیم ملی تحمیل کرد حالا شاید کلمه تحمیل هم زیاد مناسب نباشد اما انچه امروز اتفاق می‌افتد متفاوت است زیرا ما برنامه‌هایی را برای تیم ملی تدوین می‌کنیم و خودمان مربی انتخاب می‌کنیم. سرمربی باشگاه با سرمربی تیم ملی قطعا تفاوت خواهد داشت.

مهدوی درباره دلیل کنار گذاشتن بروت ماچک سرمربی تیم ملی هندبال نیز گفت: زمانی که مسئول فدراسیون شدم، ماچک ماهی 40 میلیون تومان دستمزد می‌گرفت و در خانه‌اش استراحت می کرد. به او پیشنهاد دادیم که حداقل به شهرستان‌ها برود و استعدادها را کشف کند اما نپذیرفت و مدعی بود که در قراردادش فقط تمرین تیم ملی قید شده است. قرارداد ماچک بسیار ناقص تنظیم شده بود به همین دلیل تصمیم به قطع همکاری با او گرفتیم البته اگر کمیته فنی صلاح بداند و به این نتیجه برسند که او بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی است بار دیگر با او همکاری خواهیم کرد. ما مسئولیت انتخاب سرمربی را صددرصد به کمیته فنی داده‌ایم.

مهدوی همچنین در ریشه‌یابی علل ضعف هندبال گفت: سطح علمی مربیان هندبال ایران خیلی بالا نیست. من بی تعارف این موضوع را به خود آن‌ها هم گفته‌ام. همین الان هم چند مربی و کارشناس را برای ارزیابی این موضوع اعزام کرده‌ایم تا به کشورهای خارجی بروند و شرایط حضور 30 مربی را در دوره‌های بین‌المللی و ارتقای سطح بسنجند ما قطعا مربیان خود را به دوره‌های بین‌المللی اعزام می‌کنیم تا بتوانیم شاهد ارتقای سطح هندبال ایران باشیم.

ابوالحسن مهدوی درخصوص حاشیه‌های هفته هفدهم رقابت‌های لیگ برتر هندبال باشگاه‌‌های کشور اظهار داشت: متاسفانه روزهای پایانی لیگ 93 هندبال به سال 94 رسیده است؛ این برنامه‌ریزی با برنامه‌های آسیا و اروپا فرق دارد. ما برای سال‌های آینده تصمیم داریم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که لیگ به موقع تمام شود و زمان مناسب برای تیم‌های ملی را در اختیار داشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه لیگ هندبال در سال 93 با حضور 10 تیم قرعه‌کشی، با حضور 11 تیم شروع و در هفته چهارم با حضور 13 تیم برگزار شد. حالا هم که دو تیم انصراف داده‌اند و مسابقات با حضور 11 تیم در حال برگزاری است. این مورد یک اتفاق نادر در ورزش جهان است؛ نمی‌خواهم به مدیران گذشته هندبال جسارت کنم، اما شرایط هندبال در گذشته بسیار بی‌نظم بود. چه کنم که وارث کارهای غیرقانونی و بی‌برنامه شده‌ام؟

رئیس فدراسیون هندبال خاطرنشان کرد: متاسفانه در لیگ برتر فاصله تیم‌ها زیاد است و این موضوع هم از دیگر مشکلات ما محسوب می‌شود. اگر نگاه آماری به لیگ برتر داشته باشیم متوجه می‌شویم که لیگ پویایی نداریم. برنامه‌هایی داریم که بتوانیم برای سال‌های آینده شرایط را تغییر دهیم و لیگ را پویا کنیم.

رئیس فدراسیون هندبال خاطرنشان کرد: تمام انتقادهایی که مطرح می‌شود را قبول دارم و می‌دانم که شرایط مناسب نبود. البته این بی‌نظمی‌ها هم به دلیل اختلاف نظرهایی بود که در هندبال وجود داشت. کتاب قانون هندبال در حال تدوین است و می‌خواهیم چشم‌انداز 8 ساله را ترسیم کنیم. تصمیم داریم فدراسیون را قانونمند کنیم.

مهدوی با اشاره به اتفاقات دیدار تیم‌های سنگ آهن بافق یزد و ثامن الحجج سبزوار در هفته هفدهم رقابت‌های لیگ برتر هندبال باشگاه‌های کشور عنوان کرد: در اواخر بازی چند ترقه به داخل زمین پرتاب شد که صدای مهیب داشت و ممکن بود بازیکنان را مصدوم کند. در ابتدا ناظر بازی تصمیم داشت بازی را متوقف کرده و تماشاگران را از سالن خارج کند تا بازی ادامه پیدا کند، اما اینگونه نشد. سپس تماس‌هایی با ما برقرار کرد و مقرر شد تا بازی تحت تدابیر شدید امنیتی و انتظامی برگزار شود، اما این امر هم محقق نشد.

وی افزود: به هر حال ناظر ما گزارش خود را نوشته است و ما زودتر از همیشه یعنی روز دوشنبه جلسه کمیته انضباطی را برای بررسی این اتفاقات برگزار خواهیم کرد. معمولاً جلسات کمیته انضباطی ما روزهای چهارشنبه برگزار می‌شود.

رییس فدراسیون در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درباره توجه فدراسیون به هندبال بانوان گفت: محور فدراسیون توجه به هندبال بانوان است و با توجه به همدلی موجود در هندبال کار آقایان و بانوان در کنار هم انجام می شود. در حال حاضر خانم نظرعلی که یکی از بهترین مدیران حوزه ورزش در بانوان است مسئولیت تیم هندبال بانوان را برعهده دارد و ما به موفقیت آنها امیدواریم. مدتی پیش تیم بانوان ما در مسابقات آسیایی شرکت کرد و برای اولین بار به مقام ششم دست پیدا کرد. تیم ما در آن مسابقات بسیار جوان بود و مطمئنم با هدایت خانم نظرعلی و درایت مسئولین وزارت ورزش و جوانان در امر بودجه به موفقیت های روزافزون برسیم.

وی درباره هدف‌گذاری فدراسیون گفت: هدف ما کسب بالاترین جایگاه در آسیا و صعود به المپیک است. اگرچه می‌دانید که قطر تیم چند ملیتی را در اختیار دارد اما من شخصا با نگاه به نتایجی که ملی‌پوشان ایران در سال‌های گذشته برابر قطر گرفته‌اند باور دارم که پیروزی بر این تیم در خانه‌اش دور از دسترس نیست. ما هدف‌گذاری کردیم تا 6 سال آینده به المپیک برویم. این بدان معنی نیست که امسال برای صعود به المپیک تلاش نکنیم. اما برای دوره بعدی قطعا در المپیک حضور خواهیم داشت. شنیده‌ها حاکی ا ز این است که کشور قطر هم می‌تواند سرمایه‌گذاری در هندبال را برای دوره‌های بعد کاهش دهد در این صورت قطعا تیم ملی ایران می‌تواند میدان‌دار باشد و در آسیا بدرخشد.

مهدوی درمورد اینکه آیا امسال هندبال ایران المپیکی می‌شود یا خیر، تصریح کرد: سهمیه آسیا برای المپیک یک و نیم است؛ یعنی یک تیم از آسیا مستقیم به المپیک می‌رود و دیگر سهمیه هم باید به مصاف تیم‌های اروپایی برود. همانطور که همه می‌دانند قطر در واقع تیم منتخب جهان است و مسابقات انتخابی المپیک هم در قطر برگزار می‌شود. با تمام این شرایط ما ناامید نیستیم و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا بهترین نتیجه را کسب کنیم.

وی با اشاره به حاشیه‌های هندبال در دوران مدیریت‌های گذشته، گفت: حاشیه های قبلی تاکنون هم تا حد زیادی حل شده است و تلاش می‌کنیم این روند ادامه پیدا کند. اجرا قانون حرف اول را در فدراسیون ما می‌زند و قطعاً همه این شرایط را دوست دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که معیار شما برای دعوت افراد مختلف به همایش هم‌اندیشی چه بود گفت: کمیته فنی و هیات‌های استانی کمک کردند. ما از آن‌ها نظر خواستیم تا بهترین‌ها را به ما معرفی کنند البته برای هر استان سهمیه‌ای در نظر گرفتیم از سوی دیگر کسانی که سابقه کار ملی داشتند و در این لیست استان‌ها نبودند را هم خودمان دعوت کردیم فکر می‌کنم بالای 90 درصد از نیروهای فعال در هندبال در همایش وحدت همدلی و توسعه حضور داشتند. سعی کردیم در بحث‌هایی نظیر استعدادیابی و سازماندهی تیم‌های ملی استفاده کنیم. بنا نداریم که تجربه منفی تکرار شده در برخی رشته‌ها را در هندبال ببینیم. امروز هندبال نیاز به تحول دارد. نه لیگ خوبی داریم و نه برنامه‌ریزی از پیش داشتیم. با بهره‌بردن از نیروهای مجرب به نوعی دنبال یک تحول و دگرگونی عمیق هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز