نشست تخصصی روز جهانی ورزش در خدمت صلح و توسعه پایدار

دکتر احمدی: بسیاری از مباحث رسانه ای ورزش هیاهو برای هیچ است

۱۳۹۴/۰۲/۰۸ - ۱۶:۰۰:۱۳
کد خبر: ۲۸۱۱۱۱
دکتر احمدی: بسیاری از مباحث رسانه ای ورزش هیاهو برای هیچ است
معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان، رسیدن به عامل دگرگونی در ورزش را زمانی میسر و شدنی دانست که نگاه مدیران، مسئولین و خود ورزشکاران به مقوله ورزش فراتر از یک بازی و حتی کسب مدال و ایجاد هیجان باشد؛ چراکه چنین ورزشی طبعاً نمی تواند به عنوان عامل دگرگونی مطرح و معرفی شود.

به گزارش سرویس ورزشی برنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان دکتر عبدالحمید احمدی مشاور عالی و معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان در نشست تخصصی روز جهانی ورزش در خدمت صلح و توسعه پایدار که در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد، ضمن تبیین جنبه های آشکار و پنهان ورزش در شاکله های جهانی و ملی گفت: ورزش پدیده ای چند وجهی است و همین که شرکت کنندگان در این نشست از چندین وجه به آن پرداخته اند مؤید همین مسئله است.

دکتر احمدی جمله ای از «نلسون ماندلا» را که عنوان کرده ورزش توان آن را دارد که جهان را دگرگون کند، دستاویز صحبت های خود قرار داد و افزود: ورزش هنگامی که به این نقطه عالی و این هدف متعالی خواهد رسید که تغییر را از درون، بطن و متن خود آغاز کند. ما نمی توانیم از این مسئله به راحتی بگذریم که ورزش باید دارای چه خاصیتی باشد که بتواند جهان را دگرگون کند و بی تردید باید برای این سوال جواب مناسبی پیدا کنیم.

مشاورعالی وزیر در خصوص ظرفیت و پتانسیل قدرتمند ورزش،‌خاطرنشان کرد: باید دید و فهمید که پتانسیل تغییر دهنده موجود در پدیده ای به نام ورزش چیست که نلسون ماندلا با نگاه عمیقی که دارد آن را عامل دگرگونی جهان می داند؛ به همین خاطر نباید حتی از کلمه ورزش به راحتی عبور کنیم.

رئیس کمیته ملی تربیت بدنی یونسکو در ایران، گفت: ورزش می تواند جوامع و ملت ها را متحول کند به شرط آن که به تعریف درستی از ورزش و توانایی ها و ظرفیت های آن برسیم. نیازما با تأمل در خصوص خود ورزش است تا قدرت آن را بشناسیم.

دکتر احمدی درباره کیفیت تغییر ورزش تصریح کرد: چه ورزشی می تواند منجر به تغییر جهان شود؟ آیا همین ورزش معمولی که از آن به عنوان بازی هم یاد می شود یا این که ورزش هم باید به یکسری از ویژگی های تغییر آفرین اضافه شود که بتواند منجر به تغییر شود. روزگاری ورزش فقط یک فعالیت فراغتی و نوعی بازی محسوب می شده اما آیا امروز هم همین گونه است؟ یا این که نمی خواهیم منکر جنبه فراغتی ورزش باشیم اما ورزش را زمانی تغییر ساز می دانیم که این رویکرد تغییر از درون و ذات ورزش بروز و ظهور کند و خود ورزش نیز این تغییر را تجربه نماید.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان تأمل به اصل ورزش را مورد تاکید قرار داد و گفت: تاثیر هایی که امروز قابل مشاهده است بسیار قابل تأمل و مطالعه است چون نگاه ما به عنوان دست اندرکاران امر ورزش نسبت به این پدیده یک نگاه آموزشی است پس برآن هستیم که ورزش را با علم بیامیزیم و معتقدم که اگر بحث آموزش به طور دائم در ورزش جاری و ساری باشد می توانیم به تحول آفرین بودن ورزش معتقد باشیم.

دکتر احمدی رسیدن به عامل دگرگونی در ورزش را زمانی میسر و شدنی دانست که نگاه مدیران و مسئولین و خود ورزشکاران به مقوله ورزش فراتر از یک بازی و حتی کسب مدال و ایجاد هیجان باشد چراکه چنین ورزشی طبعاً نمی تواند به عنوان عامل دگرگونی مطرح و معرفی شود. بنده معتقد هستم که همه دست اندرکاران امر ورزش باید افزوده و آورده ای برای ورزش داشته باشند.

رئیس انجمن ورزشی نویسان ایران بحث رسانه های ورزشی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: آیا آن چه که در مطبوعات و رسانه های ورزشی بروز و ظهور پیدا کرده و می کند حکایت هیاهوی بسیار برای هیچ نیست؟ و آیا رسانه های پرشمار ورزش ما دستاورد فعالیتشان در جهت ایجاد تحولات سازنده در جامعه بوده است؟ ما نمی توانیم منکر شویم که به شدت هرچه تمام تر نیازمند ارزیابی خود در حوزه ورزش هستیم و رسانه های ورزشی نیز به این عزم یابی بیش از همه دست اندرکاران نیاز دارند.

مشاور عالی وزیر در پایان صحبت های خود فراهم آوردن بستر ها و زمینه های علمی و فرهنگی در ورزش را مورد تاکید قرار داد و گفت: نقش مربیان و مدیران در ایجاد و افزون جنبه های علمی و فرهنگی به ورزش آنقدر بالا است که اگر این گروه از فعالان ورزش نقش خود را به خوبی ایفا کنند آن گاه می توانیم مطمئن باشیم که ورزش ما به ارزش های فاخری مثل فرهنگ، علم، اخلاق و آموزش پیوسته و قرین شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز