پرونده ویژه برای عملکرد نفت تهران در لیگ چهاردهم؛

آسمان پایتخت زرد است/ دوست داشتنی های بدشانس

۱۳۹۴/۰۳/۰۱ - ۲۳:۳۵:۳۴
کد خبر: ۲۸۶۹۱۷
آسمان پایتخت زرد است/ دوست داشتنی های بدشانس
تیم فوتبال نفت تهران در پایان فصلی فوق العاده، با بدشانسی تمام قهرمانی را از دست داد و به رتبه سوم قناعت کرد. سومی ای که شاید ارزش یک جام داشت.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، آنها را باید مدعی خاموش لیگ دانست. تیمی که در چند فصل اخیر در یک جهش حیرت انگیز بدل به یک مدعی جدی در لیگ شده. تیمی سازمان یافته که در فصول اخیر تا لبه قهرمانی رفته اما هنوز رستگار نشده است. لیگ چهاردهم به پایان رسید و سپاهان برای پنجمین مرتبه، جام را بالای سر برد. آن ها در رقابتی تنگا تنگ گوی سبقت را از نفت و تراکتورسازی ربودند و فاتح لیگ چهاردهم شدند. نفت تهران تیمی بود که بر خلاف انتظارها بازهم درخشید و با مهره های کم نام و نشانش، بالاتر از تیمهای پرستاره ای چون فولاد و صد البته سرخابی ها به مقام سوم رسید. در این پرونده قصد داریم درباره دوست داشتنی ترین تیم ایران صحبت کنیم.

 

حضور در لیگ برتر

سال 89 بود که نفت تهران برای اولین بار به لیگ برتر صعود کرد. آن ها در اولین فصل حضورشان، در دقیقه 93 و با گل بهمن طهماسبی در لیگ ماندند. سال بعد نفت با حسین فرکی ادامه همکاری داد و در نهایت توانستند به رتبه پنجم نائل شوند. فصل بعد منصور ابراهیم زاده جایگزین فرکی شد و در پایان فصل رتبه ای مشابه سال قبل گرفت. عمر همکاری ابراهیم زاده و نفت یکسال بیش تر دوام نیاورد و بعد از آن هدایت طلایی پوشان تهرانی به یحیی گل محمدی رسید و این مربی با دیسیپلین موفق شد در پایان فصل و در حالی که تا آخرین هفته بخت قهرمانی داشتند؛ به مقام سوم لیگ سیزدهم برسند.

7

لیگ 14:

با عزیمت یحیی از تهران به اصفهان و قبول سرمربیگری ذوب آهن، نفتی ها فرماندهی فنی تیم خود را به علیرضا منصوریان سپردند. سرمربی سابق تیم های پاس همدان و تیم ملی امید سرمربی نفت شد. تجربه ناموفق منصوریان در پاس همدان شک و شبهه ها را درباره موفقیت طلایی پوشان در لیگ چهاردهم بالا برد.

لیگ برای نفتی ها خوب آغاز نشد. آن ها در 7 هفته نخست تنها 2 برد بدست آورند و 2 بار به حریفان خود بازی را واگذار کردند. بعد از آن و در بازی با استقلال بود که، استارت نباختن های نفت آغاز نشد. آن ها نیم فصل اول را با 27 امتیاز به اتمام رساندند.

بعد از پایان نیم فصل اول، بازهم خیلی از کارشناسان بر این عقیده بودند که تیم جوان سرمربی جوان نفت، نمی تواند تا انتهای فصل در کورس قهرمانی باقی بماند. اما اوضاع، طور دیگری پیش رفت و نفت به رکورد 19 بازی بدون شکست دست پیدا کرد. استقلال و پرسپولیس را از پیش رو برداشت و در نهایت در رقابتی نفس گیر و عجیب و غریب، شانس قهرمانی را برای دومین سال پیاپی در روز آخر از دست داد و به رتبه سوم قناعت کرد.

 

لیگ قهرمانان آسیا

نفت برای اولین بار به لیگ قهرمانان آسیا رسید. آن ها در مرحله پلی آف، الجیش را با نتیجه 1-0 شکست دادند و به جدول 32 تیمه مسابقات راه پیدا کردند.

آن ها در گروه دوم با العین، پاختاکور و الشباب عربستان هم گروه شدند و در نهایت موفق شدند با 8 امتیاز به مقام دوم رسید و در اولین حضورش به دور یک هشتم نهایی رسید. آن ها در این مرحله به الاهلی عربستان خوردند و دیدار رفت را با یک گل بردند و در آستانه رسیدن به جمع 8 تیم پایانی، در اولین فصل حضورشان در آسیا قرار گرفتند.

 

جام حذفی

شاگردان منصوریان فقط به درخشش در لیگ برتر قناعت نکردند. آن ها در جام حذفی هم با توجه به اینکه قرعه نسبت خوبی مواجهشان شده بود، توانستند تیمهای استقلال اهواز و شهرداری اردبیل را در دو دور اول از پیش رو بردارند و به مرحله یک چهارم نهایی برسند. زردهای پایتخت نشین در این مرحله موفق شدند بعد از تساوی 1-1 با صنعت ساری در 120 دقیقه، در ضربات پنالتی با نتیجه 5-3 حریف ساروی خود را از پیش رو بردارند و به نیمه نهایی برسند.

آن ها در این مرحله به مشهد رفتند و مقابل پدیده به میدان رفتند و در روز درخشش علیرضا بیرانوند و بعد از تساوی 1-1 در وقت های عادی و اضافه، در ضیافت پنالتی با نتیجه 8-7 به پیروزی برسند و به مسابقه نهایی راه پیدا کنند.

جایی که باید دوشنبه 11 خرداد مقابل دیگر پدیده لیگ امسال یعنی ذوب آهن رویارویی کنند.

 

مدیریت

mansour-ghanbarzadeh-9535

بدون شک یکی از مهم ترین دلایل موفقیت نفت تهران در این سال ها، ثبات مدیریت بوده است. منصور قنبرزاده مدیرعامل حال حاضر نفت تهران، 9 سال است که در این سمت باقی مانده و با این تیم از دسته های پایین تر شروع به کار کرد و حالا تیمش را به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی لیگ برتر و یکی از نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا معرفی کرده است.

حضور افرادی مانند علیپور، شاه کرمی و شهریاری در این مدیریت کم نقص بی تاثیر نبوده است.

مدیریت نفت تهران در این فصل هم توانست علی رغم مشکلات مالی ای که برایشان به وجود آمده بود با درایت به تمام معنا، حواشی را در نطفه خاموش کند و اجازه همه گیر شدن این مشکل را در تیمش ندهد.

 

کادر فنی

9

نفت تهران این فصل هم مانند دوره قبل به یک مربی جوان اعتماد کرد. این بار علیرضا منصوریان سکان هدایت نفت را بر عهده گرفت. انتخابی که در ابتدا تردیدهای زیادی را به وجود آورده بود و خیلی ها گمان می کردند منصوریان به واسطه تجربه نه چندان خوبش در پاس همدان نتواند موفقیت چندانی را در نفت داشته باشد؛ اما مرد با انگیزه و با شخصیت سابق تیم ملی فوتبال کشورمان با تیم جوانش همه نگاه ها را به سمت خود خیره کرد و توانست تیمش را تا آخرین ساعات لیگ برتر در کورس قهرمانی نگه دارد و فقط یک گل می توانست آن ها را به اولین قهرمانیشان در لیگ برتر برساند.

علی منصور علی رغم نداشتن مهره های نامدار در تیمش، در سه جبهه به رقابت پرداخت و در هر سه مورد هم سربلند بیرون آمد. نفت به غیر از لیگ که به مقام سوم دست پیدا کرد؛ فینالیست جام حذفی شد و در دور دوم لیگ قهرمانان آسیا هم حضور پیدا کرد.

 

بازیکنان

naft-aljeish

نفت امسال هم مانند سالیان گذشته فلسفه جوانگرایی خود را ادامه داد و با تکیه بر توانایی بازیکنان جویای نامش به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کرد. البته بودند بازیکنانی چون پادووانی، مبعلی، حمدی نژاد، غلامرضا رضایی و علیرضا عزتی که توانستند به خوبی جوانان تیم را مدیریت کنند و این نتایج فوق العاده را برای پایتخت نشینان به ارمغان بیاورند.

درخشش جوانانی چون امیر ارسلان مطهری، مهدی شیری، وحید امیری، امین حاج محمدی، مرتضی پورعلی گنجی و... نشان داد می توان روی جوانان روغن نباتی هم حساب باز کرد.

 

جمع بندی

بدون شک روندی که نفت در پیش گرفته آن ها را به سمت موفقیت های روز افزون به پیش خواهد برد و کم کم باید به خود بقبولانیم که دیگر تهران فقط سرخابی ندارد و می توان در روزهایی که این دو تیم حال و روز خوبی ندارند؛ روی تیمی دوست داشتنی به نام نفت حساب کرد. تیمی که چراغ پایتخت را با زرد طلایی اش روشن نگه داشت و با نتایج بی نظیرش آبرو داری کرد.

 

********************

مهم ترین ویژگی نفت، برنامه ریزی مدون آن هاست

دینورزاده: نفت، امسال ثمره تلاش چند ساله اش را دید

6

به گزارش سرویس ورزشی برنا، مهدی دینورزاده مربی باسابقه فوتبال کشورمان و اسبق تیم نفت تهران که سه سال در این تیم مربیگری کرد، در گفتگو با برنا درباره عملکرد زردهای تهرانی در لیگ چهاردهم صحبت کرد که خواندش خالی از لطف نیست.

وی ابتدا نظر خود را درباره علت موفقیت نفت در این چند سال اخیر تشریح کرد: نفت در این چند ساله به واسطه مدیریت باثباتش عملکرد خوبی داشت است. آن ها چه از لحاظ مدیریتی  و چه از نظر فنی هر سال پخته تر و کامل تر می شوند.

دینورزاده در ادامه صحبت های خود را به لیگ چهاردهم بسط داد و گفت: امسال هم نفت با جمع کردن بازیکنان و کادر فنی با انگیزه و جوان نمایش منحصر به فردی داشت و ثمره چند سال تلاش خود را دشت کرد.

مدافع سابق تیم های پاس و شاهین تهران درباره دوران مربیگری خود در نفت هم توضیح داد: بنده حدفاصل سال های 86 تا 89 در نفت تهران به عنوان سرمربی فعالیت می کردم. مهم ترین ویژگی نفت، برنامه ریزی مدون آن هاست. من به یاد دارم آن ها می خواستند طی 5 سال به سهمیه آسیایی برسند و دیدید که به این مهم هم پیش از موعد مقرر رسیدند. آن زمان آقای علیپور در راس مدیریت تیم قرار داشت و کمک هایش همواره یاری ده تیم ما بود.

او در پاسخ به این سوال که آیا حق نفت نبود که عنوان قهرمانی لیگ چهاردهم را از آن خود کند؛ گفت: به هر حال هفته آخر لیگ آبستن حوادث بسیاری شد. هر سه تیم نفت، سپاهان و تراکتورسازی شایسته قهرمانی داشتند اما قرعه به نام سپاهان در آمد و به نظر من هر سه تیم به نوعی شایسته کسب عنوان قهرمانی بودند.

مربی خوشنام و باسابقه کشورمان دیدگاه خود را درباره علیرضا منصوریان در این فصل بیان کرد: علیرضا منصوریان بازیکن بسیار خوبی بود. وی در کار مربیگری هم علی رغم تجربه نه چندان جالب در پاس همدان، بد کار نکرده است. منصوریان بعد از پاس، پا پس نکشید و با انگیزه و علاقه مثال زدنیش کیفیت مربیگری خود را بالا برد و در نهایت هم به بهترین جای ممکن رفت. منصوریان با انتخاب نفت راه پیشرفت خود را هموار کرد؛ چرا که ساختار نفت جوان است و آن ها از انتخاب های خود به نحو احسنت حمایت می کنند.

دینورزاده در پایان در مورد تیمهای پایه نفت اظهار داشت: نفت توجه بسیار زیادی روی تیم های پایه خود دارد و برای آن ها هزینه می کند. مسئولین این تیم در سنین پایه افراد علاقمندی هستند.

شما اگر توجه کنید هر ساله دو یا سه بازیکن از تیمهای پایه به تیم اصلی و بزرگسالان فرستاده می شود.

*****************

نحوه مدیریت نفت باید در کشور نهادینه شود

منصور ابراهیم زاده: نفتی ها در جای جای ایران استعداد یاب دارند

mansour-ebrahimzadeh-2322

به گزارش سرویس ورزشی برنا، منصور ابراهیم زاده مربی موفق و سابق نفت تهران در گفتگو با برنا درباره عملکرد این تیم در لیگ چهاردهم صحبت کرد

وی صحبت هایش درباره نفت تهران را این گونه آغاز کرد و گفت: نفت کاملا یک مسیر از پیش تعیین شده را طی کرد. آن ها همان زمان که در لیگ یک بودند برنامه داشتند. تفکرات آن ها بر این اساس بود که در فصل 95- 94 بتوانند سهمیه آسیا را کسب کنند اما این اتفاق دو فصل زودتر رخ داد و این حاصل مدیریت باثبات آن ها بود. علیرغم نداشتن بودجه چشمگیر، نفت به خوبی مدیریت شده است. آرامش خاصی در این تیم وجود دارد که همه مربیان را آماده کار کردن می کند. امسال هم از این قاعده مستثنی نبود، به اضافه این که این فصل نفت نیز آب دیده تر شده بود. در کنار آن ارتباط خوبی که بین کادر فنی این تیم از علیرضا منصوریان، محمد خرمگاه، آقای لارستانی و همچنین آقای ایرانیان وجود داشت بر این نتیجه خوب صحه گذاشت.

ابراهیم زاده در ادامه به تعریف و تمجید از مدیریت نفت پرداخت و اظهار داشت: تا زمانی که من در نفت کار می کردم، آقایان علیپور، شهریاری، شاه کرمی و قنبرزاده زحمات زیادی در بحث مدیریتی انجام می دادند. آن ها همواره کنار تیم بودند و به جذب بازیکنان جوان نگاه مثبتی داشته و همیشه از تصمیمات کادر فنی حمایت می کردند .

مربی سابق نفت تهران در ارتباط با عملکرد این فصل طلایی پوشان تهرانی صحبت کرد: نفت در مجموع عملکرد خیلی خوبی در این فصل داشت. جدایی پورعلی گنجی در نیم فصل دوم کمی روی نتایج نفت تاثیر گذاشت. اما در مجموع باور بازیکنان و کادر فنی نفت به پیروزی باعث می شد بارها و بارها بازی های باخته را با برد عوض کنند. آن ها با حضور بازیکنانی چون پادووانی، مبعلی، غلامرضا رضایی و وحید حمدی نژاد از لحاظ تجربی هم در سطح خوبی قرار داشتند.

دیگر نکته بارز نفت، استفاده فوق العاده شان از ضربات ایستگاهی و کرنرها بود. جایی که با استفاده از قدرت بالای مبعلی روی توپ های ارسالی و داشتن بازیکنان سرزن، به دفعات دروازه حریفان خود را باز کردند. البته خود علیرضا بیرانوند هم روی شروع مجددها بی نظیر کار کرد و چند بار پایه ریز گل های نفت در این فصل شد.

ابراهیم زاده در ارتباط با بحث جوانگرایی تیم نفت در این سال ها تاکید کرد: نفت مجموعه بسیار قوی ای داشت. مجموعه ای که درک فوتبالی بالایی داشتند. آن ها همچنین در جای جای ایران نماینده هایی داشتند که استعدادیابی می کردند و از طرفی از انتخاب های سرمربی تیم که بازیکنان جوان را می خواست، کامل حمایت می کردند.

مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران علت جدایی خود از نفت را اینگونه بیان کرد: شخصا علاقه به جدایی از نفت نداشتم. بنده بعد از پایان فصل به کربلا رفتم و آن زمان بود که بحث حضورم در پرسپولیس پیش آمد و افرادی حرف هایی را زدند که باشگاه نفت تصور کرد، من قصد ماندن ندارم و به این دلیل به سراغ مربی جدید رفت و با یحیی گل محمدی به توافق رسید.

وی درباره عملکرد علی منصوریان در این فصل و اعتماد مدیران نفت به این مربی جوان، تصریح کرد: در ابتدا باید بگویم که علی منصوریان توانایی های بالایی دارد. اما شرایط کار کردن در یک سری جاها خیلی مهم است. علی منصوریان در پاس شرایط خوبی نداشت چون تحت فشار بود اما در نفت اصلا این صحبت ها مطرح نیست. مثالی از خودم برای شما می آورم. بنده در پایان نیم فصل اولی که در نفت حضور داشتم به رتبه یازدهم رسیدیم. اما با اعتماد مدیران باشگاه، در انتهای لیگ پنجم شدیم. این اتفاق برای حسین فرکی هم در نفت افتاد. این گونه مدیریت باید در فوتبال و ورزش کشورمان نهادینه شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز