ایران – آمریکا، نبرد دیپلماتیک در لیگ جهانی

بر بال فرشتگان!

۱۳۹۴/۰۳/۰۹ - ۰۹:۵۳:۰۸
کد خبر: ۲۸۸۸۱۹
بر بال فرشتگان!
لیگ جهانی 2015 والیبال از بامداد فردا برای والیبال ایران آغاز خواهد شد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا بیست‌وششمین لیگ جهانی والیبال از فردا صبح برای ایران آغاز می شود. والیبال ایران که در سال های اخیر توانسته از مرزهای جهانی عبور کند و بدل به یک تیم بین المللی شود، در این دوره از رقابت های جهانی در سخت‌ترین گروه ممکن قرار گرفته است. همگروهی با آمریکا به عنوان قهرمان دوره قبل و همچنین روسیه که قهرمان المپیک و تیمی قدرتمند محسوب می‌شود در کنار لهستانی که قهرمان مسابقات جهانی شد کار شاگردان اسلوبودان کواچ را بسیار مشکل کرده است. با این وجود در سومین حضور ایران در رقابتهای جهانی، همگان از سروقامتان ایرانی انتظار خلق شگفتی و کسب مقامی بهتر از چهارمی درخشان دوره قبل دارند.

نخستین گام برای والیبال ایران از لس آنجلس آغاز می شود؛ جایی که بیشترین تعداد ایرانی را در خود جای داده و همین سبب می شود که سالن فردا در قرق ایرانی ها باشد. حریف اما یک رقیب جدی و درجه یک است. آمریکا مدعی سنتی والیبال که دوره گذشته توانست عنوان قهرمانی را بدست آورد، رقیبی بزرگ و دشوار محسوب می شود. والیبال ایران تاکنون دو دوره حضور در لیگ جهانی والیبال را تجربه کرده که ره‌آورد عنوان‌های نهمی و چهارمی این مسابقات بوده است. حالی که امسال تیم ملی والیبال ایران خودش را برای کسب سهمیه المپیک آماده خواهد کرد، لیگ جهانی و عرض اندام برابر بزرگان این رشته به آمادگی ملی پوشان کمک خواهد کرد.

نبرد برابرآمریکا ورای ویژگی های ورزشی، آمیخته با سیاست نیز هست. برای دو کشوری که بعد از سال ها بواسطه پرونده هسته ای سر میز مذاکره نشسته اند و حالا ورزش و والیبال می تواند وجهه دیگری به این تقابل ببخشد.

سال گذشته تیم ملی والیبال ایران در لس‌آنجلس و در سالن دانشگاه کالفرنیا با تیم آمریکا بازی دوستانه انجام داد و همین امر موجب شد تا حالا ملی‌پوشان ایران با شرایط این شهر و سالن آشنا باشند. آینده‌نگری مسئولان فدراسیون و کادر فنی تیم ملی والیبال ایران موجب شد تا حالا شاگردان بوبان کواچ یک قدم جلوتر باشند.

 

نگاه به رقیب

آمریکا یکی از مدعیان بزرگ و قدرتهای مطرح والیبال دنیا محسوب می شود. آنها سه مدال طلای المپیک را در پرونده کاری خود دارند،  1984 (لس آنجلس)، 1988 (سئول) و 2008 (پکن). طعنه آمیز اینکه یانکی ها در شهری به مصاف ایران خواهند رفت که 31 سال پیش در چنین شهری نخستین مدال طلای المپیک را به دست آوردند. شهری که برای آمریکایی ها ملقب به شهر فرشتگان شده است. نخستین دوره لیگ جهانی والیبال سال 1990 در اوزاکای ژاپن آغاز شد و تیم ملی والیبال آمریکا از آن سال تا کنون در 17 دوره این رقابت‌ها شرکت کرده است که دو مدال طلا در سال‌های 1986 (ریودوژانیرو) و 2014 (فلورانس ایتالیا) از جمله افتخارات این تیم در این رقابت‌ها است.

اندرسون و کلارک (پشت خط زن)، ساندر و پریدی (دریافت کننده)، لی و هلت (سرعتی) کریستین سن (پاسور) از بازیکنان مطرح والیبال آمریکا هستند که در ترکیب 25 نفره این تیم در لیگ جهانی 2015 نیز قرار دارند. لوی بال و تیلور ساندر والیبالیست‌های مشهور آمریکا در لیگ جهانی هستند که به ترتیب در سال های 2008 و 2014 عنوان باارزش‌ترین بازیکن این رقابت‌ها را به دست آوردند.

 

نگاه فنی

ملی‌پوشان والیبال ایران در نخست دیدار خود باید برابر تیمی قرار بگیرند که با بازی ماشینی خود توانست دوره گذشته عنوان قهرمانی را از آن خود کند. سیستم بازی آمریکا قدرتی است و ایران اگر بتواند دریافت‌های اول خوبی داشته باشد، می‌توان به پیروزی مقابل این تیم امیدوار باشد. شاگردان بوبان کواچ تیمی هستند که سابقه پیروزی بر برزیل و ایتالیا و لهستان و سایر تیم‌های بزرگ دنیا و حتی همین آمریکا را دارند و بدون شک توانایی پیروزی مجدد مقابل آمریکا را هم خواهند داشت.

 

نگاه آماری

تیم های ملی والیبال ایران و آمریکا در طول تاریخ خود تاکنون 6 بار به مصاف هم رفته اند که در دیدارهای رودرو برتری از آن آمریکایی هاست. سهم والیبال ایران تنها 2 برد بوده است. این دو تیم از آغاز تا اکنون در 6 دیدار رسمی به مصاف یکدیگر رفته اند که نتایج آن به شرح زیر است:

ایران 2 – آمریکا 3 (قهرمانی جهان 1970)

ایران صفر – آمریکا 3 (قهرمانی جهان 2006)

ایران صفر – امریکا 3 (جام جهانی 2011)

ایران 3 – آمریکا 2 (قهرمانان قاره ها 2013)

ایران صفر – آمریکا 3 (لیگ جهانی 2014)

ایران 3 - آمریکا 2 ( قهرمانی جهان 2014)

 

لیگ جهانی با شمایل جدید

لیگ جهانی در فصل جدید خود با اداور پیشین تفاوت های فراوانی دارد. چه از منظر تعداد تیم ها و ترکیب تیم های شرکت کننده و چه از منظر شکل و شمایل برگزاری رقابت ها.

در این فصل، برای اولین بار از 32 تیم استفاده شده است. این درحالی است که در ابتدای آغاز به کار لیگ جهانی در دهه 90، تنها 8 تیم در رقابت ها شرکت می کردند.

در این رقابت ها، تیم های گروه های A تا E هر کدام دو بازی را در خانه خود و دو بازی را در خانه حریف برگزار خواهند کرد، این درحالی است که تیم های گروه های F و G و H تنها دو بازی را برگزار خوهند کرد.

تیم های حاضر در سه سطح رتبه بندی می شوند؛ تیم های گروه های A و B در سطح یک رقابت ها قرار می گیرند. تیم های گروه های C و D و E در سطح دو رقابت ها قرار می گیرند و تیم های گروه های F و G و H در سطح سه رقابت ها قرار دارند.

مرحله نهایی رقابتها در برزیل، با حضور دو تیم برتر گروه های B، A، میزبان رقابت ها (برزیل) و قهرمان تیم های سطح دو رقابت ها برگزار خواهد شد؛ در مجموع شش تیم راهی مرحله نهایی خواهند شد.

با توجه به اینکه برزیل میزبان دور نهایی خواهد بود، از گروه A رقابتها، شامل برزیل، ایتالیا، صربستان و استرالیا سه تیم به مرحله بعد صعود خواهند کرد؛ این درحالی است که در گروه B، از میان تیم های ایران، ایالات متحده، روسیه و لهستان، دو تیم راهی مرحله بعد خواهند شد.

میزبانی مرحله نهایی تیم های سطح دو نیز بر عهده بلغارستان است. برای صعود به مرحله نهایی تیم های سطح دوم، از هر گروه یک تیم صعود خواهد کرد. همچنین از گروه C به دلیل حضور میزبان مرحله نهایی (بلغارستان)، دو تیم صعود خواهند کرد. پس از اینکه تکلیف تیم های صعود کننده مشخص شد، 4 تیم صعود کرده به مرحله نهایی برای سطح دو، به صورت متمرکز در بلغارستان به رقابت خواهند پرداخت. قهرمان این رقابت چهارجانبه، به عنوان نماینده تیم های سطح دو، در مرحله نهایی که در برزیل برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.

میزبانی مرحله نهایی تیمهای سطح سوم نیز بر عهده اسلواکی است. در این سطح نیز مانند سطح دو، تیم های اول گروه های F و G و H همراه با میزبان مرحله نهایی، در اسلواکی به رقابت خواهند پرداخت. این رقابت باعث صعود این تیم ها به مرحله بعد نخواهد شد و تنها در رده بندی تاثیر خواهد داشت. این رده بندی در سطح بندی سال آینده رقابت ها تاثیر خواهد داشت.

در پایان رقابت ها، آخرین تیم از تیم های سطح اول از نظر امتیاز، اگر از نظر ست شماری از تیم قهرمان سطح دو، امتیازات کمتری داشته باشد، به سطح دو سقوط می کند و قهرمان سطح دو، راهی سطح اول خواهد شد. این رده بندی، در سطح بندی سال آینده تیم ها اثر خواهد داشت.

در دسته اول رقابت‌های مرحله گروهی لیگ جهانی والیبال هر تیم چهار بار با سایر تیم‌ها رقابت می‌کند که دو بازی در خانه و دو بازی در خارج از خانه خواهد بود. تیم ملی والیبال ایران طبق برنامه اعلام شده باید ابتدا شش بازی خارج از خانه خود را انجام دهد و سپس شش بازی در تهران برابر حریفان خود برگزار کند.

نظر شما