هیچ فسادی در فدراسیون‌ها برای ما قابل قبول نیست/ بودجه ورزش ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده است

هاشمی: شعار وزارت ورزش و جوانان، ورزش پاک است/ از حق پخش تلویزیونی باید در حوزه قهرمانی استفاده شود

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۱۰:۲۲:۱۱
کد خبر: ۲۹۰۹۴۵
هاشمی: شعار وزارت ورزش و جوانان، ورزش پاک است/ از حق پخش تلویزیونی باید در حوزه قهرمانی استفاده شود
معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان گفت: بودجه ورزش در سال جاری از 527 میلیارد به 698 میلیارد افزایش یافته است.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، نشست خبری مناف هاشمی معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان از ساعت 10:30 در ساختمان مرکزی وزارت ورزش و جوانان آغاز شد.

مناف هاشمی در ابتدای نشست خبری به ارائه توضیحاتی درباره بودجه ورزش پرداخت و پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد. او در این نشست بیا‌ن‌ کرد: بودجه ورزش در سال جاری از 527 میلیارد به 698 میلیارد افزایش یافته است. در کل به صورت میانگین 39 درصد بودجه ورزش افزایش داشته است و 93 درصد تعهدات مالی به فدراسیون‌ها برای سال 93 پرداخت شده است.

هاشمی ادامه داد: در سال 93 شاهد افتتاح 280 پروژه ورزشی بودیم که تلاش می‌کنیم این رقم در سال 94 به عدد 500 برسد. در میان پروژه‌های افتتاح شده در سال 93 تعداد 52 پروژه توسط شرکت توسعه و تجهیز انجام شده که با در نظر گرفتن منابع مالی حدود 180 تا 200 میلیارد تومان برای این 280 پروژه در نظر گرفته شده بود. از این میان از 150 میلیارد تومان اعتباری که باید به وزارت تخصیص داده می‌شد، حدود 90 میلیارد آن پرداخت شد و از 113 میلیاردی که باید به شرکت توسعه و تجهیز داده می‌شد، 90 میلیارد تومان نیز به آن بخش واریز شد که مجموعا چیزی حدود 180 تا 200 میلیارد تومان اعتبارات تخصیص داده شده برای این 280 پروژه بوده است.

وی در ادامه با اشاره به هدف‌گذاری این وزارتخانه در سال 94 گفت: در سال جاری می‌خواهیم 500 پروژه ورزشی را به اتمام برسانیم که با در نظر گرفتن بخش‌های مختلفی چون قانون بودجه، فروش اماکن، اوراق مشارکت، کمک خیرین، حضور بخش خصوصی و... امیدواریم این پروژه‌ها به اتمام برسند. با تجربه‌ای که در سال 93 داشتیم، امیدواریم این اتفاق در سال 94 به خوبی رخ دهد. در مجموع اعتبارات مالی وزارتخانه در سال جاری 39 درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش‌ها شامل 19 درصد بودجه جاری و رسیدن بودجه وزارتخانه از 210 میلیارد تومان به 250 میلیارد تومان، افزایش 46 درصدی بودجه عمرانی و رسیدن آن از 179 میلیارد تومان به 261 میلیارد تومان، همچنین افزایش 63 درصدی بودجه شرکت توسعه و تجهیز و رسیدن بودجه آن از 113 میلیارد تومان به 185 میلیارد تومان می‌شود. در نهایت با در نظر گرفتن میانگین این افزایش‌ها شاهد ارتقای 39 درصدی بودجه سال جاری بوده‌ایم. بودجه ما در سال 93 ، 527 میلیارد تومان بود که در سال 94 به رقم 698 میلیارد تومان رسیده است و با در نظر گرفتن اعتبارات استانی که رقمی در حدود 300 میلیارد تومان است بودجه سال جاری چیزی در حدود 1000 میلیارد تومان خواهد بود.

هاشمی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا سرانه ورزشی هر شهروند در سال جاری را افزایش دهیم خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرانه ورزشی هر نفر در ایران 73 سانتی‌متر است که می‌خواهیم با اتمام این 500 پروژه ورزشی آن را 40 تا 70 سانتی‌متر افزایش دهیم و به رقم یک متر برسانیم. البته باید متذکر شوم که پایان سال مالی 94 در تاریخ 31 تیرماه سال 95 است.

وی در ادامه درباره پرداخت‌های مالی به فدراسیون‌های ورزشی نیز گفت: 93 درصد تعهدات مالی فدراسیون‌های ورزشی برای سال 93 پرداخت شده که با در نظر گرفتن کمک‌هایی که به حوزه استعدادیابی داده شده، در نهایت 95 درصد تخصیص مالی به فدراسیون‌ها داشتیم. در سال 94 امیدواریم که بودجه فدراسیون‌های ورزشی به طور میانگین 20 درصد افزایش داشته باشد که این میانگین شامل 25 درصد افزایش برای فدراسیون‌هایی که برای کسب سهمیه المپیک تلاش می‌کنند و اردوها و مسابقه‌های خارج از کشور دارند، می‌شود. برای دیگر فدراسیون‌هایی که فعالیت ورزشی آن‌ها در سطح کشور انجام می‌شود نیز همان بودجه سال گذشته و یا افزایش 10 درصدی را در نظر گرفته‌ایم. البته کمک‌هایی نیز از سوی کمیته ملی المپیک و ریاست جمهوری صورت می‌پذیرد که به بودجه فدراسیون‌ها اضافه می‌شود.

او همچنین با بیان اینکه در سه ماهه اول سال یک چهارم اعتبارات تخصیص یافته دریافت شده، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود 10 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار به فدراسیون‌ها پرداخت شده که در این میان به 10 فدراسیون کمک‌های ویژه‌ای شده است و به آن‌ها حدود 5 میلیارد تومان از محل سهمیه خودشان پرداخت شده و در مجموع آنکه حدود 15 میلیارد تومان از ابتدای امسال به فدراسیون‌ها تخصیص اعتبار داشته‌ایم. در اواخر خردادماه نیز کمکی از سوی کمیته ملی المپیک به فدراسیون‌های ورزشی پرداخت خواهد شد. همچنین پرداخت دوم ما مربوط به تیرماه خواهد شد که رقمی در حدود 10 تا 15 میلیارد تومان بر اساس اولویت‌بندی به فدراسیون‌های ورزشی پرداخت می‌شود. این پرداخت‌ها باید با هماهنگی معاونت قهرمانی و همگانی باشد و ما نیز سعی داریم هر دو ماه و یا حداکثر سه ماه، پرداخت‌هایی را به فدراسیون‌های ورزشی داشته باشیم.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان در ادامه نشست پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

او در نخستین بخش در مورد حق پخش تلویزیونی ورزش گفت: حق پخش یکی از منابعی است که وزارت ورزش و جوانان باید از آن استفاده کند و در همه جای دنیا نیز یکی از منابع مهم مالی، همین حق پخش محسوب می‌شود. بر اساس قانون، بحث حق پخش در مجلس مطرح شد و در نهایت به شورای نگهبان ابلاغ شد که بحث آن نیز پس از آن به مجمع تشخیص مصلحت رسید اما به صورت قانون در نیامد. مجمع تشخیص مصلحت نظام توصیه‌هایی را به صداوسیما در مورد حق پخش داشت که ما به عنوان قانون به آن نگاه می‌کنیم. بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین وزرای کشور و ورزش و جوانان و نیز رییس صداوسیما در سال 93 انجام شد، حق پخش شاهد افزایش 30 درصدی نسبت به سال 92 بود. این تفاهم‌نامه به صورت قانونی امضا شده و صداوسیما نیز هیچ گاه نگفته که این مبلغ را پرداخت نمی‌کنم بلکه با توجه به محدودیت‌های مالی که صداوسیما اظهار کرده با آن مواجه است، این مسئله با تاخیر مواجه شده است. شخص وزیر ورزش و جوانان نیز در حال پیگیری این امر است و امیدواریم که برای سال 94 نیز بتوانیم این تفاهم‌نامه را به امضا برسانیم.

هاشمی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد شفاف‌سازی مبالغ قرارداد فوتبالیست‌ها اظهار کرد: وزارت ورزش و جوانان همواره به دنبال ورزش پاک در همه ابعاد است. شفاف‌سازی قرارداد بازیکنان فوتبال و کادر فنی تیم‌ها، در سال 93 انجام شد و در سال 94 هم با یک پله ترقی انجام می‌شود. در سال 94 می‌خواهیم باشگاه‌هایی که صورت‌های قراردادهای خود را ندادند نیز به جمع باشگاه‌های سال گذشته اضافه شوند و تمامی موارد شامل مالیات، سقف قرارداد، شفاف‌سازی و... را به ما اعلام کنند. نکته مهم در این زمینه مالیات در نظر گرفته شده است که باید به صورت شفاف، مشخص شود و پرداخت گردد. وزارت ورزش و جوانان نیز با وزارت اقتصاد در این زمینه همراهی خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد پرداخت‌هایی که برای فدراسیون‌های المپیکی صورت خواهد گرفت نیز گفت: کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان یک ستاد مشترک را تشکیل داده‌اند و در آن بحث‌های مختلفی نظیر اردوی ورزشکاران، کسب سهمیه المپیک و مدال‌آوری مورد توجه قرار گرفته است. در فدراسیون‌های رده یک و دو علاوه بر بودجه سال گذشته، شاهد رشد 25 درصدی منابع مالی نیز خواهیم بود. در این میان 10 فدراسیون ویژه ما حدود 50 درصد کل بودجه را به خود تخصیص می‌دهند. برای مثال فدراسیون کشتی که بودجه آن 6 میلیارد و 900 میلیون تومان است،‌ شاهد 25 درصد افزایش اعتبار نیز است و این در حالی است که ما در مجموع برای بودجه امسال فقط 19 درصد در بخش بودجه جاری افزایش اعتبار داشته‌ایم. در مجموع آنکه حدود 90 میلیارد تومان به این فدراسیون‌ها پرداخت خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر این منابع مالی، اعتباراتی از سوی کمیته ملی المپیک و همچنین در بخشی که در قالب اسپانسرینگ در وزارتخانه در نظر گرفته شده که شامل همراهی بخش خصوصی و بانک‌ها و دیگر بخش‌ها است، به فدراسیون‌های ورزشی اعتبار داده می‌شود. در مجموع آنکه هیچ اردو و یا برنامه‌ای که برای کسب سهمیه المپیک از سوی معاونت قهرمانی به ما ابلاغ شده، بدون بودجه نمی‌ماند و مواردی که گاها مطرح می‌شود، شامل برنامه‌هایی است که خارج از چارچوب معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان است.

هاشمی در ادامه نشست در پاسخ به وضعیت مالی پرسپولیس و استقلال و اینکه در سال جاری این دو باشگاه چگونه اداره خواهند شد، گفت: در سال 93 حدود 46 میلیارد به قهرمانان پرداخت داده شد اما هیچ پرداختی به پرسپولیس و استقلال نشده و اصلی ترین پرداخت ها از سوی اسپانسر و بخش خصوصی است.

هاشمی در ادامه در مورد منابع مالی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نیز اظهار کرد: ما تاکنون پرداختی را به باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال نداشتیم و تمامی مبالغ از سوی اسپانسرها داده شده است. با توجه به اینکه چهارمین مزایده این دو باشگاه نیز بدون برنده بود،‌ حتما تدابیر لازم در مورد این دو باشگاه پیش‌بینی خواهد شد. البته ظرف چند روز آینده از سوی دکتر سجادی تدابیر ویژه‌ای که برای این دو باشگاه در نظر گرفته شده اعلام خواهد شد اما در مجموع اصلی‌ترین منبع مالی سرخابی‌ها بخش خصوصی و اسپانسر هستند و اینکه این بخش توسط افراد و یا بانک‌ها و یا بخش‌های دیگر مورد حمایت قرار گیرند مشخص نیست. من به عنوان مسئول مالی وزارت ورزش و جوانان وظیفه قانونی خودم را اعلام کرده‌ام و آن این است که هیچ پرداختی به باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال از سوی وزارت ورزش و جوانان صورت نگرفته است. اگر ریالی بخواهیم به این دو تیم بدهیم، باید مسیر قانونی آن را طی کنیم و این منابع از سوی اعتبارات خاص و منابع پیش‌بینی نشده به این دو باشگاه داده شود.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان گفت: با توجه به مواردی که اعلام کردم هیچ مغایرتی در صحبت‌های من و آقای پوری‌حسینی وجود ندارد و ما کار غیر قانونی در این زمینه انجام نداده‌ایم. البته برخی تصمیمات نیز در سطوح بالاتر ممکن است گرفته شود.

هاشمی در ادامه در پاسخ به سوالی در زمینه مبلغ 5.5 میلیون دلاری که از سوی فیفا قرار است به حساب سفارت ایران در سوئیس پرداخت شود، گفت: من از این 5.5 میلیون دلار به صورت دقیق اطلاعی ندارم و آن را بررسی خواهم کرد اما این پول به حساب وزارت ورزش و جوانان واریز نخواهد شد.

Manaf

وی با اشاره به گزارش کمیسیون اصل 90 و تعداد سفرهای کفاشیان تاکید کرد: من جزو شورای برون مرزی وزارت ورزش هستم و گزارش تمام سفر های فدراسیون و تعداد آنها در اختیار ما قرار دارد. بنابراین هر سفری در فدراسیون های ورزشی با مصوبه این شورا است و اخیرا خواسته ام که گزارشی مکتوب از این سفرها در سال های 91، 92 و 93 به من ارائه دهند.

هاشمی به بحث سفرهای خارجی مطرح شده در گزارش اصل 90 نیز اشاره کرد و گفت: من به عنوان عضو شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان اعلام می‌کنم که هر شخصی هر تعداد سفری که داشته باشد، مصوبات و گزارشات آن در وزارت ورزش و جوانان موجود و به صورت مکتوب قابل دسترسی است. در این میان اگر مرجعی اعلام کند که تعداد سفرهای شخصی بیشتر از آن چیزی است که در وزارت ورزش و جوانان موجود است، تناقض این دو عدد تخلف محسوب می‌شود و باید در مراجع قضایی به آن رسیدگی کرد.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: البته ما با فدراسیون‌های متخلف در این زمینه برخورد جدی خواهیم کرد. برای مثال فدراسیونی که به شورای برون مرزی اعلام کرده 18 نفر را به یک سفر خارجی می‌فرستد اما در نهایت با 20 نفر عازم آن سفر شده قطعا مورد برخورد قرار خواهد گرفت.

او به حسابرسی‌های صورت گرفته در فدراسیون‌های ورزشی اشاره کرد و گفت: حسابرسی در سال‌های 91 و 92 در تمام فدراسیون‌های ورزشی به اتمام رسیده است. خوشبختانه در سال 92 نسبت به سال 91 شاهد یک رشد کیفی در نظم و انضباط بوده‌ایم. در سال 93 نیز می‌خواستیم این حسابرسی را انجام بدهیم که با توجه به تجربه‌های سال 91 و 92 فقط یک حسابرسی صورت خواهد گرفت که این حسابرسی با تایید شدن یک حسابرس از سوی فدراسیون‌ها و وزارت ورزش و جوانان مورد تایید بوده و نتایج کاری آن‌ها ملاک ارزیابی وزارت ورزش و جوانان خواهد بود.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان همچنین در پاسخ مجدد به سوالی در مورد حق پخش تلویزیونی رقابت‌های ورزشی گفت: یکی از پیشنهاداتی که مطرح بود، فعالیت یک شرکت در بحث حق پخش و تبلیغات میدانی است که در نهایت عواید به دست آمده تقسیم خواهد شد. برای سال 94 هنوز هیچ توافقی صورت نپذیرفته است.فراموش نکنیم که حق پخش، حق ورزش است و فوتبال هم جزوی از ورزش به شمار می‌آید اما فوتبال حامیان زیادی دارد ولی فراموش نکنیم که برای مثال در والیبال، کشتی و دیگر رشته‌های پرطرفدار شاهد یک رقابت در پخش تلویزیونی با فوتبال هستیم.

هاشمی در ادامه در پاسخ به سوالی در زمینه پرداخت پاداش به قهرمانان ورزشی و اهدای حواله خودرو به برخی از این قهرمانان و حواشی به وجود آمده گفت: پرداخت پاداش به قهرمانان ورزشی توقعی است که به حق وجود دارد و یکی از این روش‌ها که در دولت قبل انجام شد، پرداخت حواله خودرو بود ولی در دولت تدبیر و امید ما بحث اهدای حواله خودرو به قهرمانان ورزشی را نداشتیم. ما در دو مقطع زمانی که طی دو مراسم صورت گرفت مطالبات سال‌های 91 و 92 را به ورزشکاران دادیم که در نهایت مبلغی حدود 46 میلیارد تومان در سال 93 به قهرمانان پرداخت شد.دولت در چارچوب یک نظام مشخص اعتقاد دارد باید برنامه‌های خود را پیش ببرد. اینکه بخواهیم به صورت موردی از قهرمانان ورزشی تجلیل کنیم در دستور کار ما قرار ندارد. البته در این میان فقط دولت یک و نیم میلیارد تومان خارج از سقف اعتبارات پرداختی به فدراسیون والیبال به خاطر افتخارآفرینی ویژه‌اش داده بود. البته باید این مطلب را بگویم که برخی از پرداخت‌ها می‌تواند خارج از آیین‌نامه‌های مصوب به ورزشکاران پرداخت شود.

او همچنین به تجلیل از مدال‌آوران کشتی و تکواندو نیز اشاره کرد و گفت: در برنامه‌ای که امروز (سه‌شنبه) با حضور دکتر نوبخت برگزار می‌شود، قهرمانان تکواندو مورد تجلیل قرار خواهند گرفت. این قهرمانان توانسته بودند برای دومین بار عنوان نخست جهان را به دست بیاورند. همچنین کشتی‌گیران نیز به زودی در مراسمی مورد تجلیل قرار می‌گیرند و برای قهرمانی تیم واترپلو در رقابت‌های توسعه جهانی نیز یک مراسم تقدیر جداگانه در نظر گرفته‌ایم. در نهایت آنکه در بحث حواله خودرو هیچ مصوبه‌ای از سوی دولت به ما داده نشده است.

او به برنامه ششم توسعه نیز اشاره کرد و گفت: یکی از بهترین کارهایی که در 20 ماهه حضورم در وزارتخانه انجام شده توجه به برنامه ششم بوده است. ما یک کارگروه از کارشناسان و متخصصان ورزش و اقتصاد را تشکیل داده‌ایم تا در این زمینه به صورت ویژه فعالیت داشته باشیم. بر اساس اطلاعات و عملکرد و آسیب شناسی، جایگاه ورزش آنچنان مناسب نبوده است و ما اگر بتوانیم به مجلس شورای اسلامی اثبات کنیم که ورزش از جایگاه خوبی برخوردار است یک گام بسیار مهم برداشته‌ایم. در این زمینه به شکل مناسب از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده نشده است.

هاشمی در ادامه در مورد افتتاح برخی از پروژه‌های ورزشی و اینکه پیش از این قرار شده بود که پروژه جدیدی در دستور کار قرار نگیرد نیز گفت: در سال 93 برخی از پروژه‌های کوچک که زیر یک میلیارد تومان هزینه داشتند، با مجوز کلنگ‌زنی شدند اما سیاست کلی این است که وقتی 4 هزار پروژه نیم تمام داریم هیچ پروژه جدیدی را تعریف و یا آغاز نکنیم.ما تلاش داریم تا سرانه ورزش مردم ایران را افزایش دهیم اما با توجه به قرار گرفتن در شرایط اقتصاد مقاومتی باید موارد مختلف را در نظر بگیریم و در صورت خروج از این شرایط و داشتن منابع مناسب‌تر می‌توانیم پروژه‌های جدید را نیز تعریف کنیم.

هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر توافق با شهرداری تهران برای مسقف کردن استادیوم آزادی گفت: در این زمینه مذاکرات شفاهی با شهرداری داشتیم و توافق مکتوبی صورت نگرفت. مسقف کردن استادیوم آزادی نیاز به بحث کارشناسی دارد و تنها وزارت ورزش و جوانان و شهرداری در آن دخیل نیستند و نهادهای دیگر نیز مطالبه عمومی دارند. مذاکرات در این زمینه ادامه دارد اما آنچه مشخص است وزارت ورزش و جوانان در قالب یک توافق دو طرفه با شهرداری این کار را انجام خواهد داد. به عنوان مثال شهرداری مطالبات و یا درخواست هایی برای ایجاد مجتمع های ایستگاهی مترو یا تعریض معابر در برخی از اماکن ورزشی دارد و ما هم متقابلا درخواست مسقف شدن استادیوم آزادی را داریم.

هاشمی به بحث فاینانسی که در سال‌های اخیر و حضور چینی‌ها نیز مطرح شده بود نیز اشاره کرد و گفت: گرفتن فاینانس کار ساده‌ای نیست و بزرگ‌ترین بحث برای گرفتن کمک‌های خارجی داشتن توجیه اقتصادی است. متاسفانه هنوز حوزه ورزشی مانند برخی دیگر از حوزه‌ها توجیه اقتصادی ندارد. برای مثال بخش‌هایی مانند پالایشگاه‌ها و یا راه‌سازی دارای این توجیه اقتصادی هستند ولی هنوز در ورزش با این مشکل روبه‌رو هستیم.اما با تمام این مشکلات هنوز کار متوقف نیست و ما مذاکرات خود را با طرف چینی دنبال می‌کنیم. 500 میلیون یورو برای این بخش اعتبار مالی در نظر گرفته شده که منتظر تصمیم شورای عالی اقتصاد برای این بخش هستیم. برای این بخش 10 مکان بزرگ ورزشی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

هاشمی در پاسخ به سوالی در زمینه گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در مورد فساد در فوتبال نیز گفت: شعار وزارت، ورزش پاک در تمام حوزه‌هاست و اگر در فوتبال و یا دیگر حوزه‌ها فسادی وجود داشته باشد به هیچ عنوان برای ما نیز قابل تحمل نخواهد بود. در برخی از موضوعات که مستقیما به وزارت ورزش و جوانان ارتباطی ندارد قطعا این وزارتخانه پاسخگو نیست. برای مثال وقتی فسادی در زمینه مالیات در یک فدراسیون ورزشی صورت پذیرفته، وزارت ورزش و جوانان پاسخگو نخواهد بود اما این وزارتخانه همواره نظارت و پیگیری خود را دنبال می‌کند و با این فسادها مقابله جدی خواهد کرد. قطعا در این زمینه هیچ نهادی نمی‌تواند بگوید فسادی در مجموعه‌اش وجود ندارد.اگر مستندات اعلام شده از سوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی مورد تایید قانونی قرار گیرد، ما هم معتقدیم که باید در دادگاه در این زمینه رسیدگی جدی صورت پذیرد. اما اینکه این گزارش 100 درصد درست باشد را اطلاع نداریم و این مطلب به بخش قضایی بازمی‌گردد. از حراست وزارت ورزش و جوانان و بخش بازرسی آن نیز خواسته‌ایم که گزارشات دقیقی را به ما اعلام کنند.

هاشمی در پایان به بحث جوانان نیز اشاره کرد و گفت: کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی بخش جوانان است و ما دو پیشنهاد را اعلام کرده‌ایم که همچنان در حال بررسی قرار دارد. یکی از پیشنهادات مربوط به قانون وزارت ورزش و جوانان و دیگر پیشنهاد مربوط به فعالیت یک سازمان جدا برای بخش جوانان است. 18 دستگاه مختلف باید امور جوانان را انجام دهند که امیدواریم به این بخش توجه ویژه‌تری صورت بپذیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز