جام ستارگان با حضور ستاره های ورزش، سینما و موسیقی برگزار می شود

اسکندری: در المپیک توکیو مدال می گیریم/ سایپا و استقلال برای حضور در لیگ اعلام آمادگی کرده اند

۱۳۹۴/۰۳/۲۳ - ۱۳:۲۷:۲۰
کد خبر: ۲۹۱۸۹۴
اسکندری: در المپیک توکیو مدال می گیریم/ سایپا و استقلال برای حضور در لیگ اعلام آمادگی کرده اند
کنفرانس مطبوعاتی فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس در کمیته ملی المپیک برگزار شد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا برگزاری رقابت های اسنوکر قهرمانی آسیا در کیش و موفقیت اسنوکربازان ایران در این رقابت ها سبب شد تا فدراسیون بیلیارد و بولینگ در نشستی مطبوعاتی درباره این رقابت ها و سایر مسائل پیرامونی این فدراسیون صحبت کند.

هاشم اسکندری رئیس این فدراسیون در ابتدای سخنانش اظهار داشت: 4 سال پیش میزبانی مسابقات اسنوکر قهرمانی آسیا را برعهده داشتیم. در سال 2014 در کنفدراسیون آسیا در امارات برای میزبانی اعلام آمادگی کردیم و در نهایت در رقابت با کشورهایی چون امارات، سریلانکا، پاکستان و سنگاپور با ارتباط خوبی که داشتیم، موفق شدیم تا میزبانی را کسب کنیم. ما در ابتدا شهرهای مختلف را مدنظر داشتیم که با توجه به مسئله ترافیک، ورود و خروج تیم‌ها و مساله اسکان هتل‌های خوبی که کیش داشت این شهر را معرفی کردیم.

وی در ادامه افزود: مکاتباتی را با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک داشتیم و با حمایت‌هایی که حتی اندک از سوی آنها داشتیم، یک میزبانی خوب را برای این مسابقات بر عهده گرفتیم. همچنین جلساتی با مسئولان عمران و ورزش کیش برگزار کردیم. به‌علاوه نشست‌هایی را با اسپانسرها برگزار کردیم ولی به دلیل شرایط اقتصادی کشور و عدم آشنایی با بیلیارد موفق به جذب اسپانسر نشدیم. برای مسابقات با اسپانسرهای زیادی صحبت کردیم اما نتوانستیم به نتیجه نهایی برسیم که فکر می‌کنم مشکلات اقتصادی و البته کم‌رنگ بودن بیلیارد موجب شد اسپانسرها استقبال خوبی نداشته باشند. ما این مسابقات را با کمترین هزینه و نیروی انسانی برگزار کردیم. این در حالیست که بیلیارد در اغلی کشورها جایگاه ویژه ای دارد. در انگلیس و چین بعد از فوتبال رشته بیلیارد پربیننده‌ترین رشته ورزشی است و بنا به گفته رئیس فدراسیون چین این کشور حدود 28 میلیون ورزشکار در رشته اسنوکر دارد.

رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد درباره کیفیت و کمیت رقابت ها اظهار داشت: در این دوره با اینکه تعداد کشورها کم بود اما کشورهایی مانند پاکستان، هند و هنگ کنگ که از برترین آسیا و جهان هستند حضور داشتند. کشوری مثل پاکستان رنک اول جهانی را در اختیار دارد. در مسابقات انفرادی و تیمی نمایندگان ایران اول و دوم شدند. همچنین مهمانان ویژه‌ای از آسیا داشتیم. مبارک رئیس و میشل دبیرکل اسنوکر آسیا میهمان این مسابقات بودند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا کشورهای شرق آسیا در این رقابت ها غایب بودند، گفت: این رقابت ها از منظر زمانی با بازی های شرق آسیا همزمان شده بود و چون این رقابت ها از لحاظ تعداد مدال برای این کشورها مهم بود، بنابراین در این رقابت ها حضور پیدا نکردند. هر چند هنک کنگ بهترین تیم این منطقه با رایزنی های ما در این رقابت ها شرکت کرد. با این وجود غیبت کشورهای غرب آسیا بسیار تاسف بار بود و متاسفانه از این منطقه هیچ کشوری در این رقابت ها شرکت نکرد. این کشورها با توجه به اینکه شانسی برای کسب مدال نداشتند، در این رقابت ها حضور پیدا نکردند. آنها برای‌شان خوشایند نیست که در رقابتی شرکت کنند و مدال به دست نمی‌آورند.

اسکندری در ادامه درباره افق پیش روی بیلیارد را روشن ارزیابی کرد و گفت: امروز اسنوکر جایگاه خود را در کشور پیدا کرده و استقبال زیادی از سمت دانشجویان صورت گرفته به همین منظور امسال تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم به تفاهم رساندیم و مسابقات دانشجویان را هم در تقویم سال 94 خود گنجانده‌ایم. با توجه به اینکه بیلیارد قرار است در المپیک 2020 توکیو حضور داشته باشد امیدوارم بتوانیم چند مدال برای کشورمان کسب کنیم و شک ندارم می‌توانیم پرچم ایران را به اهتزاز درآوریم.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه فدراسیون های چه برنامه‌هایی برای استعدادیابی و ورود افراد جدید در تیم ملی دارید، گفت: در حال حاضر تیم ملی «الف» و «ب» را در اختیار داریم و جدیداً به همت فدراسیون و استعدادیابی در زیر 17 سال انجام شده و استعدادهای خوبی داریم. در انتخاب تیم ملی رنکینگ کشوری موثر است و آنها بیشتر می‌درخشند. در این مسابقات نیز ورزشکارانی داشتیم که خوب درخشیدند و از ملی‌پوشان سبقت گرفتند ولی چون رنکینگ آنها در سنوات قبل پایین تر بود باید منتظر باشند تا رنکینگ خود را افزایش دهند و به تیم ملی اضافه شوند. ما استعدادهای خوبی در استان‌ها داریم که می‌توانیم در آینده از آنها استفاده کنیم. همچنین حسین وفایی ورزشکار جوان اسنوکر که هم اکنون در جمع حرفه‌ای‌های جهان قرار دارد با پتانسیلی که دارد می‌تواند راه را برای سایرین هم باز کند تا ملی‌پوشان وارد تور جهانی و استعدادها وارد تیم ملی شوند.

رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد در خصوص اینکه تک ستاره‌ها امروز در این رشته وجود دارند، گفت: حسین وفایی بعد از سال‌ها مدال آوری در عرصه کشور آسیا و جهان پا به دنیای حرفه‌ای ها گذاشته امروز بچه‌های ما در جهان مطرح هستند. و ایران در رنکینگ جهانی در رتبه اول قرار دارد. حسین الگوی اول بچه‌ها است و به زودی شاهد حضور دیگر ملی‌پوشان در تور حرفه‌ای هستیم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه قصد استفاده از دانش و مربی خارجی در بیلیارد دارید؟ پاسخ داد: با حضور شهلا در رأس تیم ملی نیازی به مربی خارجی نداریم چرا که بازیکنان ما با حضور شهلا موفق هستند و مدال می گیرند. ما در بخش داوران و مربی پتانسیل‌های زیادی را در کشور داریم.

رئیس فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس با اشاره به پخش تلویزیونی رقابت‌های بیلیارد گفت: 3 سال رایزنی کردیم تا شورای عالی ورزش تصمیم گرفت که بیلیارد پخش تلویزیونی داشته باشد و خوشبختانه در حال حاضر با همکاری مسئولان شرایط خوبی در این زمینه داریم.

وی با اشاره به مشکلات این رشته افزود: در تلاشیم تا این رشته خود را نشان دهد. یکی از مشکلات ما عدم همکاری وزارت ورزش وقت بود. در چندسال اخیر چالش‌های زیادی داشتیم که مهمترین دلیلش عدم همکاری سازمان تربیت‌بدنی وقت بود که شرایطی را ایجاد نکرد تا بیلیارد شناخته شده‌تر شود و پروانه تأسیس باشگاه‌ها صادر نمی‌شد اما امروز این مشکل حل شده و پروانه کسب به راحتی برای باشگاه‌ها صادر می‌شود. حالا شرایط تغییر کرده و امیدوارم به گونه‌ای پیش برویم که اسپانسرها خودشان به سمت این رشته بیایند. حدود 20 سال است که فدراسیون تشکیل شده اما شاید حدود 5 سال است تلاش‌های جدی برای مطرح شدن صورت گرفته است تا چند سال قبل هیچ توجهی به فدراسیون ما نمی‌شد اما حالا شرایط عوض شده است. ما علاقمندان زیادی از هنرمندان و ستاره‌ها را داریم که می‌توانند به ما کمک کنند و ما هم می‌خواهیم از پتانسیل آنها برای برگزاری جام ستارگان استفاده کنیم. مطمئن باشید بعد از جام ستارگان بیشتر دیده می‌شویم و اسپانسرها به سمت این رشته می‌آیند.

رئیس فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس در ادامه از برگزاری جام ستارگان برای جلب توجه بیشتر علاقمندان به این رشته خبر داد و گفت:  جمع کردن ستاره‌ها دور هم سخت است. ما در حال حاضر کمیته‌ای با نام هنرمندان یا ستارگان را تشکیل دادیم و در آینده‌ای نزدیک هم مسابقات را راه‌اندازی خواهیم کرد. خیلی از چهره‌ها مانند مهران مدیری را دعوت کردیم اما وی درگیری‌های خاص خودش را داشت و نتوانست زمان زیادی در اختیار ما قرار دهد اما تلاش می‌کنیم جام ستارگان را با حضور چهره‌هایی مانند مهران مدیری، علیرضا عصار و علی دایی برگزار کنیم. علی دایی و علیرضا عصار نیز از چهره‌های هنری ورزشی هستند که در این رشته مطرح هستند.

وی با اشاره به شرایط حسین وفایی گفت: وفایی بعد از سال‌ها تلاش توانست به جمع حرفه‌ای‌ها برسد البته ما استعدادهای زیادی داریم. برای مثال در مسابقات کیش بازیکنی داشتیم که با 10 سال سن در حال رقابت با حریفان بود و یک استعداد ناب در این رشته است.

خبرنگار برنا درباره برگزاری اردوهای مشترک در کشورهای خارجی از اسکندری پرسید و او پاسخ داد: حضورهای در کمپ های خارجی در اسنوکر و بیلیارد رواج دارد البته برای ما به شکل معکوس اجرا می شود! به این معنا که با توجه به موفقیت های خیره کننده اخیر اسنوکر ایران، کشورهای مختلف علاقمندند تا در ایران اردو برگزار کنند، قطر و سوریه و کشورهای مختلف بارها به ایران آمدند. البته ما نیز مایلیم و اگر شرایط‌مان بهتر شود دوست داریم بچه ها را به لیگ حرفه‌ای بفرستیم.

رئیس فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس در مورد شرایط رشته‌های بولینگ و بولس خاطرنشان کرد:این دو رشته جامعه آماری کمی دارند و بیشتر مردم به جنبه تفریحی بولینگ توجه می‌کنند. بولس هم رشته جدیدی است که در تلاش هستیم آن را توسعه دهیم البته اولویت ما بیلیارد و بولینگ است.

 

جنت‌نیا: استقلال و سایپا در لیگ حضور خواهند داشت

جنت‌نیا دبیر فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس در این نشست با اشاره به برگزاری لیگ بیلیارد اظهار داشت: برگزاری لیگ یکی از ضرورت‌های فدراسیون برای رسیدن به سطوح حرفه‌ای بود. ما خیلی زود اساسنامه و آئین‌نامه مسابقات را تدوین کردیم و قبل از سال جدید هم مذاکرات فشرده‌ای با هیأت‌های استانی داشتیم  تا تیم‌های خود را معرفی کنند.

وی ادامه داد: مسابقات آسیایی کیش وقفه‌ای در کارمان ایجاد کرد اما حالا که این مسابقات تمام شده کارمان را با جدیت از سر خواهیم گرفت. نحوه برگزاری مسابقات لیگ به صورت کامل مشخص نیست و بعد از ماه مبارک رمضان تقریبا همه چیز قطعی خواهد شد.

جنت‌نیا افزود: طبق برنامه‌ریزی با 8 تیم کار را آغاز خواهیم کرد که تقریبا این تعداد تیم اعلام آمادگی کرده‌اند. اگر باز هم تیمی بخواهد در مسابقات حاضر شود لیگ‌مان پربارتر خواهد بود.با هیات های استانی مذاکرات خود را آغاز کرده ایم تا تیم های خود را در این رقابت ها شرکت دهند و تاکنون هیات تهران، گیلان، آذربایجان شرقی، کرمان و مازنداران اعلام آمادگی کرده اند.

دبیر فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس با بیان اینکه. در حال حاضر از تهران تیم‌های استقلال و سایپا برای حضور در لیگ بیلیارد اعلام آمادگی کردند.

جنت‌نیا درباره برگزاری لیگ تاکید کرد: مهمترین هدف ما این است که لیگ با کیفیتی داشته باشیم و مهمترین نکته برای ما حفظ استمرار لیگ است یعنی بتوانیم لیگ را در سال های آینده نیز ادامه بدهیم. چون راه اندازی لیگ بسیار دشوار است.

دبیر فدراسیون درباره نحوه برگزاری لیگ گفت: در این زمینه هم در حال بررسی هستیم که لیگ را متمرکز برگزار کنیم و یا نیمه متمرکز.

جنت‌نیا خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی اول‌مان برای برگزاری لیگ آقایان است. ابتدا باید لیگ را شروع کنیم تا پس از آن بتوانیم برای راه‌اندازی لیگ بانوان هم برنامه‌ریزی کنیم.

 

وفایی: می خواهم سالیوان را ببرم!

وفایی

در این نشست نیز حسین وفایی ملی‌پوش کشورمان نیز گفت: در تور جهانی شرایط کاملاً متفاوت است و سرعت مسابقات بالاست و این مسئله برای من دغدغه ایجاد کرده بود ولی با تمریناتی که داشتم پیشرفت کردم و نتایج خوبی را به دست آوردم و مشکل خاصی ندارم.

وفایی در ادامه درباره مبارزه با نیل سالیوان ستاره انگلیسی این رشته گفت: این پیشنهاد نیل سالیوان بود و من هم با آغوش باز از آن استقبال کردم. در حال حاضر سالیوان در شرق آسیا حضور دارد و تور ایکس ویژن (مسابقات نمایشی) را راه انداخته و منبی صبرانه منتظر این مسابقه هستم چون می خواهم سالیوان را ببرم!

 

اسداللهی: لباس بانوان را مصوب کردیم

اسداللهی، نایب رئیس بانوان فدراسیون نیز گفت: اولین گام ما در بخش بانوان ساماندهی آنها به منظور توسعه بود و لباس رسمی تیم ملی را نیز مصوب کردیم. با این لباس در مسابقات شرکت کردیم به‌علاوه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم و فدراسیون ورزش دانشگاهی امضا کردیم که به واسطه آن رشته بیلیارد به عنوان دوواحد درسی مطرح می‌شود. به همین منظور هفته گذشته آموزش رایگان را برای جامعه دانشگاهی و فارغ التحصیلان در مقطع ارشد و دکترای رشته تربیت بدنی را برای تربیت مدرس برگزار کردیم. همچنین با تربیت بدنی شهرداری تهران تعامل کردیم تا از سوله‌های شهرداری استفاده کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز