میترا روحی در گفتگو با برنا:

ورزش همگانی به بودجه جداگانه نیاز دارد/ تصمیمات وزارت ورزش باید عملی شود

۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۲۳:۲۹:۵۰
کد خبر: ۲۹۲۶۰۱
ورزش همگانی به بودجه جداگانه نیاز دارد/ تصمیمات وزارت ورزش باید عملی شود
مدرس فدراسیون ورزش‌های همگانی گفت: وزارت ورزش به عنوان متولی ورزش کشور باید بتواند همه ارگان ها، نهادها و سازمان های درگیر به خصوص در بحث ورزش همگانی که را دور هم جمع کند.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، وزارت ورزش و جوانان برای بررسی چالش ها و فرصت های پیش روی ورزش بانوان همایشی با حضور بانوان نخبه ورزش کشور برگزار کرد.

میترا روحی در گفتگو با خبرنگار ورزشی برنا، درخصوص نگاه ویژه دولت یازدهم و وزارت ورزش و جوانان به ورزش بانوان اظهار داشت: خوشحالم هم اندیشی با حضور نخبگان ورزش بانوان برگزار شد. همانطور که ریاست محترم جمهوری از بانوان به خصوص در بخش ورزش حمایت کردند و توجه ویژه به ورزش بانوان داشتند وزارت ورزش هم دید خیلی خوبی را به ورزش بانوان داشته است. امیدوارم در این گونه سمینارهای تخصصی از افراد دانشگاهی و با تجربه که کار اجرایی در سطح استان ها داشتند و حتی قهرمانان ما استفاده شود و افرادی که در ارگان ها، نهادها و سازمان ها به نوعی مسئولیت دارند کمک کنند. ما باید یک هماهنگی و شبکه کاری را ایجاد کنیم که اگر تصمیمی در شورای ورزش گرفته می شود بتوانیم این را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: به نظرم وزارت ورزش به عنوان متولی ورزش کشور باید بتواند همه ارگان ها، نهادها و سازمان های درگیر به خصوص در بحث ورزش همگانی که را دور هم جمع کند، یک تقسیم کار شود و هر کسی وظیفه خود را بداند و هر کسی یک گوشه کار را بگیرد تا مشخص شود.

روحی افزود: حتی در بحث قهرمانی اگر آموزش و پرورش بداند که وظیفه اش و سهمش چیست و چطور باید کار کند دیگر دولت نمی رود دنبال اینکه بخواهد تیم داری و استعدادیابی کند بلکه می تواند از کسی که در آموزش و پرورش آماده شده و رویش کار شده را می آید و استفاده می کند. در واقع موفقیت در ورزش همکاری بین ارگان ها و نهادها را می طلبد. من گله ای دارم از مسوولینی که انقدر توجه به ورزش قهرمانی دارند، به ورزش قهرمانی توجه نمی کنند. ولی این توجه ویژه در ورزش همگانی باید عملیاتی شود. بعضی می گویند ورزش همگانی خیلی مهم است و باعث سلامت جامعه است این را همه قبول داریم ولی سوال من این است که چقدر از بودجه به ورزش همگانی اختصاص داده شده؟ من الان می خواهم این همه فعالیت ورزش همگانی انجام دهم کجای کار ایستاده ام؟ اصلا پولی من دارم که بخواهم راجع به ورزش های همگانی کار کنم؟

وی با اشاره به گسترش ورزش همگانی گفت: می گویند دیدگاه دیدگاه همگانی است اما این کافی نیست. باید منابع بودجه، ساختارها به گونه ای باشد که اگر من به عنوان یک فردی در گوشه ای در محله ها شروع کردم به ورزش و توسعه سلامت و فرهنگسازی در ورزش دیده شوم. مثلا از قهرمانان تجلیل می شود. پاداششان این است که حداقل معرفی می شوند ولی در ورزش همگانی همچین اتفاقی نیافتاده و ما بارها این را اعلام کردیم.

روحی ادامه داد: این تغییر نگرشی که در مسوولین ایجاد شده باید در برنامه ها ببینیم و عملیاتی شوند. و هر وقت دیدیم همه مردم ما رفتند شروع کردند به ورزش کردن و هزینه های درمانی کاهش پیدا کرد آنوقت ما می توانیم بگوییم کاری برای ورزش همگانی کردیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری که در ورزش می شود بی بازگشت نیست، خاطرنشان کرد: دقیقا همین طور است. شما الان بسیاری از هزینه هایی که ما صرف می کنیم هزینه های درمانی است. یعنی خانواده هایی که این ها درآمد خیلی خوبی ندارند ولی وقتی دچار مشکل و بیماری می شوند حتی خانه خود را می فروشند برای این کار. اگر از همان اول بحث حمایت از افراد باشد، حمایت از ورزش همگانی و از آن معلمین و مربیان مهدکودک شود تا این ها بتوانند آگاهانه بچه ها را هدایت کنند و واقعا بحث ورزش نهادینه شود فکر می کنم این ها سرمایه ای برای کشور خواهد بود به خصوص اینکه ما در سال های آتی جمعیت جوان ما رو به پیری می رود.

وی در پایان گفت: با توجه به اقتصادی که همه دنیا با مشکل روبرو هست حالا حساب کنید خانواده ها بخش اعظم هزینه های خود را بخواهند صرف درمان کنند. فکر می کنم یک نگاه ویژه ای که وجود دارد باید در بحث همگانی عملیاتی شود و همه جای دنیا در ورزش همگانی خود سرمایه گذاری می کنند. این انتظار را نداشته باشیم که در توسعه ورزش اسپانسر به ما کمک کند. این نگاه را نداشته باشیم که ما سالن ورزشی ساختیم برای خانم ها در استان های مختلف واگذار شده برای درآمدزایی. سالن های ورزشی دولتی اجاره داده شده. پس ورزش همگانی که باید رایگان باشد کجاست؟ من که از نظر مالی قوی نیستم کدامیک از بچه های خودم را می توانم در کلاس های ورزشی ثبت نام کنم؟ این ها مسایلی است که باید روی آنها کار اساسی شود تا بتوانیم یک رشدی را داشته باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز