وضعیت فعلی با ۴ سال قبل متفاوت است

مناف هاشمی: ۲۰% رشد بودجه برای فدراسیون‌ها خواهیم داشت/ معروف جایگاه خود را پیدا کرده است

۱۳۹۴/۰۴/۰۵ - ۱۱:۱۷:۱۸
کد خبر: ۲۹۵۰۴۹
مناف هاشمی: ۲۰% رشد بودجه برای فدراسیون‌ها خواهیم داشت/ معروف جایگاه خود را پیدا کرده است
معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان گفت: می‌توانیم فدراسیون‌ها را تشویق کنیم که تا به جایگاه بهتری برسیم.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، مناف هاشمی معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به مشکلات و محدودیت‌های مالی این وزارت بیان کرد: مشکلات مالی برای همه وزارت‌خانه‌ها از جمله وزارت ورزش وجود دارد ولی ما اعتقاد داریم که در این شرایط و با همین منابع محدود هم می‌توان به اولویت‌ها توجه بیشتری کرد تا برنامه ها پیش رود و چرخه ورزش در همه زمینه‌ها بچرخد. دولت و وزارت ورزش در تلاش هستند تا وضعیت بهتر از این شود.

وی در مورد بودجه پرداختی به فدراسیون‌ها در سال گذشته گفت: ما در سال گذشته 76 میلیارد تومان به فدراسیون‌ها بودجه دادیم در حالی که فدراسیون‌ها بیش از 3 برابر این مقدار یعنی 285 میلیارد تومان گزارش عملکرد برای ما ارسال کرده‌اند. در واقع برخی فدراسیون‌ها مثل والیبال، فوتبال و کشتی بیش از 5 برابر کمک وزارت ورزش از طریق منابع و اسپانسرهای خود پول خرج کردند.

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان افزود: به عنوان مثال ما به فدراسیون والیبال 3 میلیارد تومان بودجه دادیم در حالی که این فدراسیون بالای 24 میلیارد تومان هزینه داشته است. فدراسیون کشتی نیز 10 میلیارد تومان از ما بودجه گرفته ولی حدود 60 میلیارد تومان بودجه‌بندی کرده است.

هاشمی اذعان کرد: وزارت ورزش در سال 94 حدود 20 % رشد برای بودجه فدراسیون‌ها در نظر گرفته که البته این مقدار برای فدراسیون‌های المپیکی تا 25 درصد هم بوده است. ما در سال 93 تفاهم نامه‌ای با کمیته ملی المپیک امضا کردیم که این کمیته نیز موظف است به فدراسیون‌ها کمک کند. ما تاکنون 2 مرحله از دولت بودجه گرفته‌ایم و اگر کمیته هم هر دو بار بودجه خود را دریافت کرده باشد باید به فدراسیون‌ها مبلغی را پرداخت کند.

وی در مورد وضعیت حسابرسی فدراسیون‌ها گفت: وضعیت امروز فدراسیون‌ها نسبت به 4 سال قبل از نظر حسابرسی متفاوت است. در حال حاضر ما کمترین مغایرت‌ها را داریم و نظم بسیار خوبی را با استفاده از نیروهای کاردان در زمینه حسابرسی داریم. خوشبختانه از سال 94 همه موارد به اصطلاح روی غلتک افتاده و رسیدگی به کوچکترین تخلفات به سرعت انجام می‌شود. ما در این مورد با فدراسیون‌ها نیز به تفاهم رسیده‌ایم تا در صورت استفاده از حسابرسان قسم خورده مورد تایید وزارت ورزش از گزارشات آنها در مجامع سالیانه و همچنین در رسیدگی به تخلفات استفاده کنیم.

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان به بودجه این وزارت‌خانه نیز اشاره کرد: بودجه ما نسبت به سال قبل حدود 40 % رشد کرده است، ارقام مربوط به این رشد چندان بالا نیست و بودجه ما از حدود 500 میلیارد تومان به هزار میلیارد رسیده است. ما علاوه بر این ظرفیت‌هایی را برای هر استان در سال 94 در نظر گرفته‌ایم تا برای مثال با شناسایی پروژه‌هایی که کاربری خاصی ندارند بتوانیم آنها را تغییر کاربری داده و در جهت ورزش استفاده کنیم. ما تصمیم داریم با استفاده از بودجه دولتی برخی مصوبات مجلس و با کمک خیرین حدود 550 تا 600 پروژه ناتمام را در سال 94 تعیین تکلیف کنیم. این مقدار اگرچه راضی‌کننده نیست اما برای شروع خوب است.

هاشمی گفت: وزیر در سال قبل دستور داد تا معاونین وزارت ورزش هر هفته در سطح استان‌ها حضور پیدا کنند و به مشکلات مختلف رسیدگی کنند. خود من 17 سفر استانی داشتم و به موارد مختلف رسیدگی کردم. وضعیت نیروی انسانی نیز کمی بهتر شده و ما توانستیم نیروهای متخصص را ازطریق آزمون در استان‌ها مورد استفاده قرار دهیم.

وی با اشاره به پاداش‌های پرداختی به ورزشکاران خاطرنشان کرد: پاداش‌های بازی‌های آسیایی در دو مرحله به ورزشکاران اهدا شد. ما قسمتی را برای تشویق و روحیه ورزشکاران پیش از اعزام به بازی‌های آسیایی و قسمتی را پس از بازی‌های آسیایی به آنها اهدا کردیم و به ورزشکاران قول داده بودیم که اهدای این پاداش‌ها طولانی نشود. همین کار برای وزارت ورزش 43 میلیارد تومان بار مالی داشت. ما حتی طبق دستور وزیر علاوه بر ورزشکارانی که سهمیه المپیک کسب می‌کنند به ورزشکارانی که در رقابت‌های مهم شرکت می‌کنند نیز پاداش در نظر گرفتیم.

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان به انتقادات سعید معروف پس از پیروزی با آمریکا اشاره کرد و افزود: من قبل از هر چیز این دو پیروزی را به مردم ایران تبریک می‌گویم، این قسمتی از قابلیت‌های جوانان ایرانی بود. ولی مظلومیت ورزش حرفه‌ای را نمی‌توان با این چیزها پوشش داد. من هم حرف‌هایی مثل صحبت‌های معروف را در قالب درددل در یکی از برنامه‌های رادیویی مطرح کردم ولی با اطمینان می‌گویم که ما قولی را نمی‌دهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم، ما سال قبل 1.5 میلیارد تومان به ملی‌پوشان والیبال پاداش دادیم و اخیراً هم در تلاش هستیم مصوبه‌ای در همین مورد برای آنها بگیریم. حواله خودرویی هم که قرار بود به والیبالیست‌ها داده شود به صورت ریالی به آنها پرداخت شد. در صورتی که خارج از مصوبه دولت قرار باشد پاداشی برای ملی‌پوشان در نظر گرفته شود ما به آن رسیدگی می‌کنیم و باعث افتخار ما است.

هاشمی در مورد سوالی مبنی بر تبعیض بین بودجه فدراسیون‌ها و ورزشکاران گفت: ما به تازگی 300 میلیون تومان به فدراسیون وزنه‌برداری به خاطر اهمیت این رشته پرداخت کردیم، همچنین ورزشکارانی که برای سهمیه المپیک تلاش می‌کنند به صورت ماهیانه از فدراسیون حقوق می‌گیرند. با این حال پولی که در هر فدراسیون و بین ورزشکاران جابه‌جا می‌شود به ماهیت آن رشته بستگی دارد، من نمی‌توانم در مورد 35 میلیون طرفدار فوتبال و قرارداد 300 تا یک میلیاردی فوتبالیست‌ها کاری انجام دهم. این ماهیت ورزش‌هاست، ما می‌توانیم فدراسیون‌ها را تشویق کنیم که تا جایگاه بهتری برسیم. برای مثال قرارداد سعید معروف 3 سال پیش قطعا به این اندازه نبود ولی او جایگاه خود را پیدا کرده و دستمزد بالاتری می‌گیرد.

وی در مورد استفاده از خیرین در اتمام پروژه‌های ورزشی گفت: ما 298 کمیته خیرین در سطح کشور داریم، ولی اصراری به مدیریت این کمیته‌ها نداریم ما آماده هستیم تا پروژه‌های نیمه‌کاره خود را به این خیرین بدهیم و پروژه را به نام آنها ثبت و از آنها تقدیر کنیم. ما در سال 93، هزار میلیارد تومان از محل خیرین برای ساخت پروژه‌ها بهره بردیم که این ظرفیت می‌تواند به راحتی 4 یا 5 برابر شود.

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان در پایان گفت: اگر ملاک ما مسائل مالی باشد ورزشکاران ما نباید به چنین جایگاه‌هایی در ورزش جهان رسیده باشند. آنها از نظر اعتقادی وارد ورزش شدند وگرنه از نظر امکانات با کشورهای پیشرفته دنیا فاصله زیادی داریم. اگر بودجه ورزش هر سال دو برابر شود شرایط خیلی بهتر شده و تحولی عظیم اتفاق خواهد افتاد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز