درآمد بازیکنان لیگ ایران فقط از لیگ هند بالاتر است!

تاج: حقوق فوتبال را استیفا می کنیم/ نفت پربازده‌ترین باشگاه لیگ برتر بود

۱۳۹۴/۰۴/۰۵ - ۱۲:۱۵:۱۶
کد خبر: ۲۹۵۰۶۴
تاج: حقوق فوتبال را استیفا می کنیم/ نفت پربازده‌ترین باشگاه لیگ برتر بود
رییس سازمان لیگ برتر فوتبال ایران گفت: میانگین تماشاگران دیدارهای لیگ ایران حدود 7 هزار نفر است.

به گزارش سرویس ورزشی برنا مهدی تاج رئیس سازمان لیگ به تفصیل درباره رقابت های لیگ در فصلی که گذشته و فصل آینده صحبت کرد.

تاج درباره اعداد و ارقام فصل گذشته لیگ برتر فوتبال ایران گفت: تعداد قراردادهای با مبالغ بالاتر در فصل گذشته کم شده است. 10 درصد بازیکنان بالای 400 میلیون تومان گرفته‌اند. 73 درصد مربیان 200 و پایین‌تر از 200 میلیون تومان گرفته‌اند. نفت تهران در حالی که رتبه سوم جدول را کسب کرد، به ازای هر پله صعود (صعود 14 پله‌ای) 593 میلیون تومان هزینه کرده است و پربازده‌ترین باشگاه لیگ برتر در فصل گذشته بود. پیکان نیز با توجه به قرار گرفتن در رتبه 15 جدول به ازای پله صعود 7.5 میلیارد تومان هزینه کرده است.

رییس سازمان لیگ برتر درباره اینکه کدام یک از باشگاه‌های لیگ توقعات این سازمان را برآورده کرده‌اند، گفت: 4 تیم بالای جدول تراکتورسازی، سپاهان، نفت و ذوب آهن توقعات ما را برآورده کرده‌اند. تراکتورسازی با توجه به میزان هزینه، جوان‌گرایی و تماشاچی امتیاز بسیار خوبی را به دست آورد. پس از آن سپاهان در رتبه دوم قرار داشت و نفت تنها به دلیل وضعیت تماشاچی به مقام سوم رسید.

تاج درباره قهرمانی سپاهان و صحبت‌هایی که در مورد حمایت او از این تیم اصفهانی می‌شود، اظهار داشت: واقعیت این است که آبروی خودم را بیشتر از هر چیزی دوست دارم. سازمان لیگ هیچ نقشی نمی‌تواند در قهرمانی‌ها داشته باشد. هیچ چیز جز داوری نمی‌تواند در فوتبال تاثیرگذار باشد. داوری از سازمان لیگ مستثنی است. فغانی داور بسیار خوبی است. شاید توقعات از او در بازی تراکتورسازی و نفت بسیار بیشتر بود. در چنین بازی‌هایی حتی قهرمان می‌تواند تغییر کند اما اصلا و ابدا عمدی در کار نبوده است.

تاج به باشگاه‌های بدهکار در لیگ برتر نیز اشاره کرد و گفت:‌ کمیته انضباطی مقرر کرده تا از این تیم‌های بدهکار کسر امتیاز شود. برای مثال شاهد آن هستیم که AFC در صورت عدم پرداخت جریمه پرسپولیس، این تیم را با کسر امتیاز جریمه می‌کند و ما هم به این خاطر که این باشگاه‌ها هر سال بدهی‌هایشان روزافزون نشود، می‌خواهیم آن‌ها را جریمه کنیم.

تاج همچنین درباره پرداخت مالیات در فوتبال ایران گفت: طبق قانون از این پس نباید باشگاه‌ها پرداخت مالیات بازیکنان را متقبل شوند. در قرارداد سیدجلال حسینی با پرسپولیس این باشگاه پذیرفته بود که پرداخت مالیات را تقبل کنند اما این موضوع برای گذشته است و از این پس باشگاه‌ها نمی‌توانند مالیات بازیکنان‌شان را بپردازند بنابراین نباید در این زمینه تعهدی بدهند.

وی همچنین درباره مسائل جدید مربوط به رعایت سقف بودجه خاطرنشان کرد: فعلا به باشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که بودجه در حد توان‌شان را به سازمان لیگ اعلام کنند پس از آن تصمیمات بعدی گرفته خواهد شد.

رییس سازمان لیگ درباره سهمیه فولاد نوین اهواز که به باشگاه استقلال اهواز داده شده است گفت: فولاد نوین اهواز با فولاد خوزستان دقیقا دارای یک تشکیلات هستند. آن‌ها از نظر سجاوندی یک باشگاه هستند چرا که صاحبان سهام و هیات مدیره آن‌ها یکی هستند بنابراین نمی‌توانند در لیگ برتر به صورت همزمان حضور داشته باشند.

وی با ابراز تاسف از اینکه میانگین تماشاگران دیدارهای لیگ ایران حدود 7 هزار نفر است گفت: با احتساب تماشاگران لیگ قهرمانان آسیا این رقم به 8 هزار و 900 نفر می‌رسد که به هیچ عنوان عدد قابل قبولی نیست.

او در ادامه به میانگین تماشاگران سایر کشورهای آسیایی اشاره کرد و گفت: در ژاپن 17 هزار و 240 نفر، در استرالیا 12 هزار و 514 نفر، در چین 18 هزار و 983 نفر تعداد تماشاگران هر بازی فوتبال در لیگ گزارش شده است که در مقایسه با ایران عدد قابل توجهی است.

رییس سازمان لیگ فوتبال ایران به حضور اندک تماشاگران سرخابی در دیدارهای لیگ اشاره کرد و گفت: پرسپولیس و استقلال به عنوان دو تیم پرطرفدار ایران می‌توانند میانگین حضور تماشاگران ایران در رقابت‌های لیگ را افزایش دهند اما در حالی که شاهد حضور پرتعداد تماشاگران شهرستانی هستیم، در تهران برای پرسپولیس و استقلال حدود 3 تا 4 هزار نفر برای تماشای بازی‌های این دو تیم می‌آیند.

تاج همچنین به میزان درآمد بازیکنان لیگ برتر ایران نیز اشاره کرد و گفت:‌ در میان کشورهای آسیایی پرداختی بازیکنان لیگ برتر ایران فقط از لیگ هند بالاتر است.

او با بیان اینکه درآمدهای تبلیغاتی و حق پخش تلویزیونی بخش مهمی از اقتصاد فوتبال را تشکیل می‌دهند گفت: چیزی بالغ بر 2 میلیارد و 156 میلیون دلار از درآمدهای فیفا مربوط به حق پخش تلویزیونی و تبلیغات است و باید تلاش شود در ایران نیز این رقم به صورت جدی‌تر به فوتبال اختصاص پیدا کند.

رییس سازمان لیگ فوتبال ایران به حضورش در ایتالیا و خواهرخواندگی لیگ ایران با لیگ این کشور نیز اشاره کرد و گفت: قرار شد برای کمیته فنی و توسعه و همچنین صدور مجوز حرفه‌ای از سوی ایتالیا برای ایران تلاش شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تیم‌های کره، ژاپن و استرالیا تیم‌هایی هستند که به راحتی می‌توانند سهمیه حضور در جام جهانی را به دست آورند، عنوان کرد:‌ برای کسب سهمیه بعدی بین تیم‌های ایران، قطر، امارات و ازبکستان رقابت است.

رییس سازمان لیگ همچنین در پاسخ به اینکه وکیل حقوقی والیبالیست‌های باشگاه پرسپولیس اعلام کرده در صورتی که طلب 340 میلیون تومانی والیبالیست‌ها که با مجموع خسارت‌ها به یک میلیارد تومان رسیده است ظرف هفته آینده پرداخت نشود همانند سال قبل توقیف اموال باشگاه در دستور کار قرار می‌گیرد بیان کرد: سرخابی‌ها دو باشگاه بزرگ، مردمی و تاثیرگذار هستند. اگر حال‌شان خوب باشد حال مردم نیز خوب است. باید رخصتی داده شود که این دو باشگاه به هم نریزند. این که همه این سیستم بر سر این دو باشگاه بریزند درست نیست. آن‌ها باشگاه‌هایی هستند که هم‌اکنون به سختی خودشان را اداره می‌کنند بنابراین باید به آن‌ها رخصتی داده شود.

تاج در پایان درباره اینکه چه برنامه‌ای برای آینده لیگ در نظر دارند گفت: امیدوارم در فصل آینده لیگ بتوانیم از نظر مالی ساپورت‌های لازم را انجام دهیم، حقوق فوتبال را استیفا کنیم و با ارائه برنامه یک سال در ادامه جشن برترین‌ها را برگزار و بهترین‌های لیگ برتر را معرفی کنیم.

 

 

نظر شما