محمد آذرپی در گفتگو با برنا:

با گرفتن مدال جاده ژیمناستیک هموار می‌شود/ قول سهمیه المپیک نمی‌دهم

۱۳۹۴/۰۵/۰۳ - ۲۳:۱۳:۲۶
کد خبر: ۳۰۲۱۸۵
با گرفتن مدال جاده ژیمناستیک هموار می‌شود/ قول سهمیه المپیک نمی‌دهم
سرمربی تیم ملی ژیمناستیک گفت: مربیان ما باید تامین شوند تا بازدهی بیشتری داشته باشند.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، تیم ملی ژیمناستیک این روزها در اردوهای آمادگی برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا بسر می برد و ورزشکارانی که قرار است به صورت انفرادی در این رقابت ها شرکت کنند در شرایط روحی و جسمی مطلوبی بسر می برند. محمد آذرپی سرمربی تیم ملی ژیمناستیک درحاشیه تمرین تیم ملی در گفتگو با خبرنگار برنا درباره شرایط فعلی این تیم صحبت کرد.

* در مورد وضعیت تیم توضیح دهید. وضعیت جسمانی بچه ها چطور است و چه زمانی قرار است عازم شوید؟

خوشبختانه وضعیت بچه ها چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی روانی خیلی بالاست و از آمادگی خوبی برخوردارند و یکشنبه 4 مرداد پرواز دارند به طرف ژاپن - هیروشیما که در آنجا قهرمانی آسیا برگزار می شود. هادی خمیرنژاد، سعید کی خواه و جامعی از جمله ژیمناست های اعزامی به این رقابت ها هستند که انشااله بتوانند نتیجه بهتری را نسبت به سال گذشته بگیرند.

* چند وقت است بچه ها در اردو هستند؟

از قبل از عید البته به صورت دائم نبودند؛ چون ما یک مسابقات دانشجویان جهان را داشتیم که دراردو بودند و بعد از آن هم سه چهار روز استراحت داشتند. تاکنون همه کارها انجام شده و فدراسیون هم زحمت خود را کشیده کارهایی که نیاز بوده انجام داده­ایم فقط منتظریم که بچه ها بروند آنجا و به فینال برسند در فینال هم اگرکاری که در مقدماتی کردند، انجام دهند انشااله همان نتیجه ای که همه انتظارش را دارند بگیریم.

* فکر می کنید ورزشکاران بتوانند سهمیه المپیک بگیرند؟

همکاران من برنامه هایشان را روی کاغذ آوردند و آینده برایمان خیلی روشن است و امیدوار هستیم. ولی به شخصه معتقدم در ژیمناستیک با یک صدم 4 نفر بالا و پایین می شود یا قهرمان المپیک هم با یک دهم جریمه از اولی می  آید هشتم. من این را قول نمی دهم ولی اگر بچه های ما با این روال به فینال راه پیدا کنند و در آنجا هم برنامه خود را به خوبی انجام دهند جزو سه چهار نفر اول خواهند بود.

* وضعیت تیم ما نسبت به بقیه تیم های آسیا در حال حاضر چگونه است؟

ما به صورت انفرادی شرکت می کنیم البته بعضی انتقاد می کنند و متاسفانه می گویند که ما به صورت تیمی در امتیازات تنزل کرده ایم ولی ما داریم جوانگرایی می کنیم و پشتوانه سازی در سطح کشور در حال انجام شدن است. ولی برای وزارت ورزش و کمیته المپیک اگر ما به صورت تیمی شرکت کنیم ولی چهارم و پنجم هم بشویم جذابیتی ندارد. به هر حال ما باید این طلسم را بکشنیم به همین دلیل داریم به صورت انفرادی شرکت می کنیم مثل کشورهای دیگر که در حد قهرمانی جهان و المپیک بوده ما هم داریم به صورت انفرادی شرکت می کنیم دو نفر را در خرک حلقه داریم و دو نفر را در قسمت دارحلقه و حرکات زمینی.

* ژیمناستیک آخرین بار کجا به صورت تیمی شرکت کرد؟ نتایج تیم رضایت بخش بود؟

ما در مسابقات آسیایی اینچئون به صورت تیمی شرکت کردیم. یک دوره قبل از اینچئون در گوانگجو چین تیم بدون حضور کره شمالی هشتم شدیم ولی آن زمان تیم در اختیار یک مربی اوکراینی بود بعد که رفت، تیم نزدیک به یکسال رها شد. ما آمدیم شش ماه این تیم را جمع و جور کردیم باز توانستیم به صورت تیمی نتیجه بگیریم و علیرغم اینکه کره شمالی هم حضور داشت، هشتم شویم. در دو وسیله ما قهرمان قهرمانان داشتیم و هادی خمیرنژاد و سعید کی خواه در قسمت دارحلقه و خرک امتازآوربودند یعنی برای اولین بار در دو وسیله فینالیست داشتیم ولی در عین حال فینالیست شدن برای ما کافی نیست دیگر بچه های ما باید چنگ بیاندازند تا مدال کسب کنند.

* چند درصد امید دارید؟

همکاران من خیلی امیدوار هستند. وقتی به فینال راه پیدا کنند و همان برنامه ای را که در مقدماتی اجرا کردند در فینال هم انجام دهند در چهار تای اول هستند.

* به لحاظ آسیب دیدگی که کسی مشکل ندارد؟

خوشبختانه همه بچه ها وضعیت خوبی برخوردارند.

* خود تیم مشکل خاصی به لحاظ سخت افزاری و امکانات تا کنون نداشته است؟

هم بچه ها حق دارند، ما هم حق داریم واقعا وسایل ما به روز نیست. در قسمت پرش و خرک ما واقعا می توانیم نفرات خوبی را داشته باشیم. ما با همین پرش خرکی که مال سال ها پیش است یعنی به روز هم نیست و کمکی به ورزشکار ما نمی کند باز می توانیم به فینال راه پیدا کنیم ولی نمی توانیم از شش تا جلوتر رویم به خاطر اینکه چون وسیله تمرینات ما به روز نیست و یک مقداری ورزشکاران ما حق دارند. امیدوارم با گرفتن حداقل یک مدال بتوانیم یک سری وسیله جدید بگیریم چون هر چند سال در دنیا وسایل تغییر می کند و بهتر می شود و از لحاظ ایمنی وسایلی را می سازند که به ورزشکار کمتر آسیب برسد اما متاسفانه ماهیچ کدام از وسایلمان به روز نیست.

* حضور مربیان خارجی در کنار این تیم چقدر می تواند کمک کننده باشد؟

من مخالف مربی خارجی نیستم ولی مربیان ایرانی حمایت نمی شوند. مربی خارجی می آید دوازده میلیون می گیرد و با کلی احترام، مربیان ایرانی دارند همان کار را با یک میلیون انجام می دهند.

* الان ورزش ما با تکنولوژی روز چقدر آشناست؟

ما اگر این بار به مدال دست پیدا کنیم این نشان می دهد مربیان ما از لحاظ دانش کم ندارند. بله من از طرف خودم و همکارانم می توانم این ادعا را بکنم اگر شرایط معیشتی ورزشکار و مربی خوب باشد و وسایل ما هم به روز باشد من می توانم این را تضمین کنم که ما در سطح دو یا سه وسیله می توانیم در سطح جهانی کار کنیم. در قسمت خرک حلقه و دارحلقه پرش خرک می توانیم ولی از نظر معیشتی نمی شود با یک میلیون یا یک میلیون و نیم مربی بیاید کار کند ولی مربی خارجی می آید دوازده میلیون می گیرد و خوب هر امکاناتی که بخواهد در اختیارش می گذارند. متاسفانه در مورد مربیان ایرانی اینطور نیست. امیدوارم این دفعه طلسم شکسته شود بچه ها یک مدال بگیرند که بگویند ژیمناستیک مدال گرفت شاید این جاده هموار شود.

* تیم در کادر فنی روانشناس یا دکتر تغذیه دارد یا نه؟

ما برای مسابقات آسیایی داشتیم در مسابقات یونورسیاد هم حتی تیم پزشکی اعزامی برای اولین بارحضور داشتند هم روانشناس و هم دکتر تغذیه و تیم کاملی بودند. اما امسال نداریم، بچه های ما ه الان تجربه خوبی دارند. فقط بعضی از ورزشکاران نیاز دارند که مسابقات برون مرزی زیادی داشته باشند. وقتی ما تیم های خارجی را می بینیم مثلا در مسابقات آسیایی اینچئون همان ژیمناست کاران ازبکستان هر دو ماه یک بار یک مسابقه خارجی داشتند تا به اینچئون برسند. ولی بچه های ما این شرایط را ندارند.

* الان مهمترین رقیبان ما چه کسانی هستند؟

در قسمت دارحلقه رقیبان قوی تر و سخت تر هستند البته هادی هم در سطح آن ها هست و اختلافشان در حد یک دهم است. چین و ژاپن و کره شمالی و کره جنوبی و چین تایپه ، قزاقستان و ازبکستان این ها قهرمان های قدری دارند.

* عملکرد بچه ها در یونیورسیاد چطور بود؟

هادی خمیری در قسمت دارحلقه آن امتیاز بالای 15 که همیشه می گرفت نتوانست بگیرد. به هر حال هر ژیمناست کاری اشتباه می کند و هادی خمیری هم آنجا پرش خودش را انجام داد. این به آن معنا نیست که یک ژیمناست باید همیشه در اوج باشد قهرمان المپیک هم به هر حال در بعضی از مسابقات می افتد و خطا می کند. در قسمت پرش خرک هم ایمان خاموشی کارش خوب بود ولی در قسمت حرکات دارحلقه ضعیف بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز