هومن افاضلی در گفتگو با برنا:

وضعیت پرسپولیس بهتر از استقلال است/ ۵ تیم شانس قهرمانی دارند

۱۳۹۴/۰۵/۰۷ - ۲۳:۱۷:۰۹
کد خبر: ۳۰۳۵۸۸
وضعیت پرسپولیس بهتر از استقلال است/ ۵ تیم شانس قهرمانی دارند
کارشناس فوتبال کشورمان گفت: امسال برای قهرمانی در وهله اول برای قهرمانی رقابت بین سپاهان، ذوب آهن، تراکتور و نفت خواهد بود. می توان به این جمع تیم پرسپولیس را هم اضافه کرد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، هومن افاضلی کارشناس برجسته کشورمان و سرمربی سابق تیم المپیک درباره لیگ شانزدهم و عملکرد تیمها در فصل نقل و انتقالات با خبرنگار برنا صحبت کرد.

*از لیگ شانزدهم و فصل نقل و انتقالات شروع کنیم. عملکرد تیمها را در این فصل تاثیر گذار چه طور بررسی کردید؟

این فصل بسیار ویژه بود. به این دلیل که دولت بعد از یک سال درگیری از بابت مسائل اقتصادی و تحریم، به مدیریت در ورزش توجه خاصی نداشت و حالا در سال دوم کار دولت تدبیر و امید شاهد به وجود آمدن تغییرات در بعد مدیریت تیم ها بودیم. این اتفاق در دولت قبلی هم رخ داد. از این بابت این تغییرات، روی عملکرد تیمها تاثیر گذار بود که قابل بررسی است. به طور مثال هزینه باشگاه ها به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرد. در مورد فصل نقل و انتقالات هم باید خدمتتان عرض کنم که عدم ثبات مدیریت در خیلی از باشگاه ها دیده شد و همین باعث تعلل خیلی از تیمها در انتخاب سرمربی و جذب بازیکنان جدید شد. حکم کمیته استیناف هم راجع به پرونده راه آهن و پیکان هم شامل پروسه ای طولانی شد. اما در این بین تیمهای تراکتورسازی، سپاهان، ذوب آهن، نفت و تا حدودی سایپا با کم ترین تغییر، بیش ترین استفاده را کردند.

*سرخابی های پایتخت هم تغییرات زیادی را به خود دیدند. در مورد عملکرد پرسپولیس صحبت کنید؟

استقلال و پرسپولیس در چند سال اخیر تیمهای خوشنامی در نقل و انتقالات نبوده اند و معضلات مالی زیادی را داشته و دارند. عملکرد ضعیف این تیمها نه تنها روی خودشان، بلکه روی تعداد تماشاگران در ورزشگاه ها و همچنین نشاط جامعه هم تاثیر گذار است. وضعیت این دو تیم این قدر بد است که بازیکنان مورد نظر آن ها تمایلی به حضور در سرخابی ها ندارند که این اتفاق کاملا برعکس یک دهه قبل است که همه بازیکنان آرزو داشتند در این دو تیم فوتبال بازی کنند. پرسپولیس نسبت به سال قبل تیم بهتر و یک دست تری بسته است. این پرسپولیس ستاره هایی چون علی دایی و علی کریمی ندارد ولی فلسفه بازی در آن وجود دارد و این تفاوت اصلی مربیان خارجی با مربیان داخلی است. آن ها بازیکنان ساده تری جذب می کنند و به دنبال ساختن تیمی متعادل هستند.

*انتقادی که در حال حاضر به پرسپولیس می شود این است که این تیم بازیکن بزرگتر و ستاره بزرگی ندارد که بتواند چه در زمین و چه در خارج از آن حاشیه های تیم را جمع و جور کند؟

من با نظر این کارشناسان موافق نیستم. بازیکی مثل محسن بنگر این پتانسیل را دارد که حاشیه های تیم را کنترل کند. البته خیلی حیف شد که محمد نوری از جمع سرخپوشان جدا شد ولی به نظرم مشکلی از این بابت پیش نخواهد آمد.

*بازیکنانی مثل کریم انصاری فر و سیدجلال حسینی غیر مستقیم خواهان بازگشت به پرسپولیس بودند اما برانکو با جذب آن ها مخالفت کرد. نظر شما در این رابطه چیست؟

من مدتی پیش با کریم صبت کردم و آن زمان او علاقه داشت تا فوتبالش را در اروپا ادامه دهد و بعید می دانست که در ایران بازی کند. اما در کل این دو، بازیکنان بزرگی هستند  و زحمات زیادی برای پرسپولیس کشیده اند. ممکن است سبک بازی آن ها به تیم برانکو نخورد ولی دلیل نمی شود حالا که پرسپولیس آن ها را نخواسته  توانایی های این دو رازیر سوال ببریم. اتفاقا به نظرم سید جلال امسال در نفت روزهای خوبی را سپری خواهد کرد و سبک بازی اش به تیم منصوریان می خورد.

*استقلال را چطور می بینید؟

استقلال هم تغییر سرمربی داشت. آقای مظلومی بازیکنان مورد نظرش را جذب کرد. می توان گفت از لحاظ مهره، استقلال بازیکنان اسم و رسم دارتری به خدمت گرفت ولی در مقایسه با پرسپولیس می توان گفت، پکیج سرخ پوشان از همشهری تهرانیشان بهتر است.

*انتقادی که به استقلال وارد شده این است که اکثر خریدهای این تیم در خط دفاعی رقم خورده و علی رغم جدایی بازیکنانی چون عنایتی، خرید تهاجمی خاصی صورت نگرفته است؟

البته من شنیده ام استقلال در پی جذب یک مهاجم خارجی است که اگر این بازیکن جذب شود می توان گفت مشکلی از این بابت وجود ندارد.

*اما یکی از دیگر مشکلات فوتبال ما ورود خارجی های اکثرا بی کیفیت است. استقلال هم نشان داده در این امر تبحر خاصی دارد. فکر نمی کنید ممکن است استقلال در طول فصل به مشکل بخورد؟

برای جذب یک بازیکن خارجی دو آیتم موثر است. یکی سابقه بازیکن و دیگری بودجه باشگاه برای خرید بازیکن خارجی است. بازیکنان باکیفیت خارجی قیمتی در حدود 800 تا 900 هزار یورو دارند که این مبلغ برای باشگاه های ایرانی بسیار سنگین است. از طرفی، یکی دیگر از مزیت های پرسپولیس نسبت به استقلال این است که برانکو کاملا به بازیکنان خارجی ای که جذب می کند؛ آشنایی دارد. اتفاقی که در تیم های دیگر رخ نمی دهد و اکثرا با دی وی دی بازیکن می خرند که ریسک بالایی دارد. همچنین اکثر باشگاه های ما قبل از اینکه بازیکن تست پزشکی بدهد، با او قرارداد می بندند و اگر هم مشکلی داشته باشد؛ مجبورند او را حفظ کنند.

*به سراغ دیگر مدعیان برویم. وضعیت تراکتورسازی، سپاهان و ذوب آهن برای فصل پانزدهم چگونه است؟

چند روز پیش بازیکنان این تیم را در هتل المپیک دیدم. اکثر آن ها قبلا در تیم امید با من کار کردند. به جرات می توانم بگویم از دیدن تراکتورسازی و بازیکنانش وحشت کردم. آن ها بسیار تیم خطرناکی هستند و می توانند هر تیمی را زمین گیر کنند. سپاهان و ذوب آهن هم کاملا اصفهانی وار رفتار کردند و با حفظ اسکلت اصلی شان خریدهای باکیفیتی انجام دادند و بدون شک تیمهای قدرتمندی را روانه میدان خواهند کرد.

*به نظر شما مهم ترین مدعیان قهرمانی لیگ امسال کدام تیمها خواهند بود؟

امسال برای قهرمانی در وهله اول برای قهرمانی رقابت بین سپاهان، ذوب آهن، تراکتور و نفت خواهد بود. می توان به این جمع تیم پرسپولیس را هم اضافه کرد.

*یکی دیگر از جذابیت های لیگ پانزدهم حضور علی دایی و امیر قلعه نویی در تیمهایی متوسط خواهد بود. از نگاه شما این دو نفر امسال در تیمهای خود موفق خواهند شد؟

طبقه بندی علی دایی و امیر قلعه نویی با بقیه مربیان فرق دارد. این دو نفر وقتی به تیمی ورود می کنند؛ آن محل و آن تیم کاملا تحت تاثیر قرار می گیرد و انگیزه زیادی به وجود خواهد آمد. هر دو نفر کار سختی دارند چرا که تیمهای تحت هدایت آن ها نابسامانی های زیادی را پشت سر گذاشته اند. ملوان با سالیان دور که برای قهرمانی و رده های بالا می جنگید کاملا فرق کرده است. می توان گفت علی دایی فشار کم تری را حس خواهد کرد؛ چرا که هواداران کمتری دارند و از این بابت فشار روی او نیست ولی امیر قلعه نویی کار سختی با هواداران کم تحمل ملوان خواهد داشت.   

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز