برای جیب‌مان کیسه‌ای ندوخته‌ایم

خسروی وفا: سرنوشت ساختمان گاندی غم‌ انگیز است/ نگران نعمتی هستیم

۱۳۹۴/۰۵/۱۲ - ۱۲:۱۳:۱۳
کد خبر: ۳۰۴۹۶۴
خسروی وفا: سرنوشت ساختمان گاندی غم‌ انگیز است/ نگران نعمتی هستیم
رئیس کمیته ملی پارالمپیک سرنوشت ساختمان کمیته ملی المپیک در خیابان گاندی را غم‌انگیز خواند.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، نشست خبری رئیس کمیته ملی پارالمپیک با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

محمود خسروی‌وفا در نشست خبری امروز خود درباره برگزاری جشنواره مهر رضوی اظهار داشت: موضوعیت جشنواره مربوط به مسابقات زیر 25 سال می‌شود. سال قبل از المپیک 2012 لندن چنین مسابقاتی را با حضور 200 ورزشکار برگزار کردیم، اما با تفاهم‌نامه‌ای که امسال با آستان قدس رضوی داشتیم قرار شده که جشنواره در مشهد برگزار شود.

وی در ادامه افزود: در این جشنواره دو هزار ورزشکار در 15 رشته مردان و 10 رشته زنان به رقابت خواهند پرداخت که این یک پشتوانه ورزشی بزرگ برای آینده ورزش معلولان است و امیدوارم آینده قهرمانی ورزش ما را بیمه کند. قبل از المپیک آتن چنین برنامه‌ای را پیاده کرده بودیم که 70 درصد از نفرات اعزامی به آن دوره جوان بودند با این وجود این بار کار بسیار گسترده‌تری انجام خواهد شد.

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین گفت: فکر نمی‌کردیم در مردادماه بتوانیم این جشنواره را برگزار کنیم، چرا که در مشهد زائران زیادی در این ماه حضور دارند، اما خوشبختانه با همکاری استانداری و ادارات استان خراسان رضوی هماهنگی لازم برای این کار بزرگ انجام شده است.

خسروی‌وفا در پاسخ به برنا درباره برگزاری اردوهای تیم‌های ملی در سال قبل از پارالمپیک گفت: تا امروز تمام اردوهای گروه اول را که شامل هفت رشته ورزشی می‌شود به طور منظم و با کیفیت بالایی برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم نتیجه مطلوبی در ریو بگیریم. ما همچنین از مسابقات قهرمانی کشور غافل نبوده‌ایم، به طوری که مسابقات دوومیدانی کشوری را برگزار کردیم. همچنین اردوی وزنه‌برداری با حضور رئیس فدراسیون جهانی و داوران بین‌المللی برگزار شد. خدا را شکر می‌کنیم که کارهای زیادی صورت گرفته و همه چیز نسبت به قبل شرایط بسیار بهتری دارد که این جای امیدواری دارد.

وی عنوان کرد: تاکنون کسب 35 سهمیه پارالمپیک قطعی شده است که کسب این سهمیه‌ها همچنان ادامه دارد. به جز فوتبال که غیرمنصفانه با آن برخورد شد سایر رشته‌ها شرایط مطلوبی دارند و به قول خود که گفته بودیم سهمیه‌های بیشتری کسب خواهیم کرد تاکنون عمل کرده‌ایم. درباره فوتبال 7 نفره باید بگویم که فدراسیون جهانی کوتاهی کرد و در نهایت حضور این تیم در پارالمپیک 2016 منتفی است.

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین خاطرنشان کرد: در سه ماه پیش‌رو کار بسیار فشرده‌ای داریم. یک کاروان 25 نفره قرار است به مسابقات جهانی دوومیدانی در قطر اعزام شود. باید به این نکته اشاره کنم که صرف گرفتن سهمیه ضمانتی برای اعزام نیست، بلکه ورزشکاران باید به حدنصاب موردنظر دست پیدا کنند. همچنین به مسابقات تیراندازی در استرالیا نفراتی را به منظور کسب سهمیه اعزام خواهیم کرد. در تیراندازی با کمان نیز دو اعزام به آلمان و تایلند خواهیم داشت که امیدوارم در مجموع همه اینها بتواند شرایط بهتری را رقم بزند. ضمن اینکه تیم بسکتبال نیز در مسابقات ژاپن شرکت خواهد کرد.

خسروی‌وفا درباره مسائل مالی کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون جانبازان در راه کسب سهمیه پارالمپیک ریو گفت: تا به امروز همه برنامه‌ها را بدون مشکل مالی پشت سرگذاشته‌ایم و تا پایان سال نیز با چنین مشکلی مواجه نخواهیم بود. کسب 80 تا 90 سهمیه برای پارالمپیک کار سختی است که هزینه‌بر است، اما به هرحال باید انجام شود.

وی در ادامه گفت: شورای فرهنگ عمومی آیین‌نامه‌ای را تصویب کرده که در دستور کار شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد و اگر به تصویب نهایی برسد وظایفی برای دستگاه‌ها تعیین خواهد شد. یکی از بخش‌های این آیین‌نامه که به دستگاه‌ها نیز ابلاغ شده در خصوص همکاری شهرداری‌هاست. یک هزار شهرداری در سراسر کشور موظف شدند که امکاناتی را در اختیار معلولان قرار بدهند یا برای آنها بسازند. این موضوع به صورت قانونی در اختیار آنها قرار گرفته است که جا دارد از وزارت کشور و شورای عالی استان‌ها تشکر کنیم. حالا با این وضعیت حتی اگر یک رئیس یا مدیری از سمت خود کنار برود با این حال مشکلی در روند این مسئله ایجاد نخواهد شد.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک در خصوص استقلال این کمیته از کمیته ملی المپیک گفت: این مسئله طی دو هفته گذشته به صورت جدی در مجلس پیگیری شد و کارهای بسیارخوبی نیز صورت گرفت که امیدواریم نهایی شود. موضوع تفکیک کمیته پارالمپیک از المپیک هم‌اکنون در دستور کار هیئت رئیسه مجلس قرار گرفته است.

خسروی‌وفا درباره حضور زهرا نعمتی در تیم تیراندازی غیرمعلولان و اینکه این مسئله آیا تداخلی در برنامه‌های او ایجاد خواهد کرد یا نه، اظهار داشت: تداخل که به وجود آمده و همچنان وجود دارد، اما ما به این نکته توجه می‌کنیم که اگر نعمتی و رنجبر بتوانند به عنوان دو معلول در مسابقات المپیک سهمیه بگیرند این مسئله جزو افتخارات بزرگ ایران خواهد بود که برد خبری زیادی نیز برای کشور ما خواهد داشت. ما به خانم نعمتی افتخار می‌کنیم که در تیم سالم‌ها حضور دارد، اما به هر حال این تداخل پیش آمده است.

وی افزود: ما از یک مربی خوب خارجی دعوت کرده‌ایم که تمرینات تیراندازان معلول را زیرنظر دارد. همین مسئله ممکن است مشکلاتی را برای هماهنگ شدن نعمتی با سبک مربی جدید ایجاد کند. همچنین باید بگویم که اگر نعمتی نتواند سهمیه المپیک بگیرد ممکن است به لحاظ فنی در کسب سهمیه پارالمپیک نیز ناکام بماند. در مجموع اینکه حضور او در المپیک به لحاظ برد خبری کمتر از طلای پارالمپیک نیست.

وی در خصوص برگزاری تورنمنت‌های خارجی گفت: اردو پاسخگوی نیاز ورزشکار نیست و باید حتماً مسابقه انجام شود. ما سعی کردیم شرایط یک مسابقه رسمی را در رشته‌های مختلف در ایران ایجاد کنیم، چرا که هرچه فضا جدی‌تر باشد باعث می‌شود که ورزشکار نیز استرس کمتری داشته باشد.

خسروی‌وفا درباره فروش ساختمان کمیته ملی المپیک و مسائل پیرامون آن از جمله صحبت اخیر افشارزاده که عنوان کرده هیچ تخلفی در این مسئله صورت نگرفته است، گفت: اگر اجازه دهید موضوع ساختمان کمیته ملی المپیک را ماه آینده باز کنم، چرا که الان می‌خواهم از فضای مهر رضوی که نشست پیرامون آن است فاصله نگیریم. افشارزاده دوست و همکار من است، اما در این موضوع من بیشتر از همه اشراف دارم. در پرونده ساختمان کمیته ملی المپیک جعل امضا شده و پولش نیز به صورت قانونی هزینه نشده است که این از همه غم‌انگیزتر است. من آماده‌ام با هر کسی که شرایطش را داشته باشد در این خصوص مناظره کنم.

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین درباره ورزش همگانی این قشر عنوان کرد: سال گذشته اعتبارات خوبی را جذب کردیم که این به واسطه تعهداتی بود که انجام دادیم و موفق شدیم همه پول را در خصوص ورزش همگانی دریافت کنیم. ما همچنین در روز ملی پارالمپیک میزبان 25 هزار معلول خواهیم بود که میانگین سنی آنها پایین است. این نشان می‌دهد که به فکر ورزش همگانی برای معلولان هستیم و تلاش می‌کنیم معلولان در این بخش فعال شوند.

وی در خصوص دوگانگی در پرداخت پاداش به کسانی که سهمیه المپیک می‌گیرند گفت: کسب سهمیه و پرداخت پاداش به ورزشکاری که کسب سهمیه کرده، جزو تصمیمات هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک است. من حرف شما را قبول دارم که باید تبعیضی بین ورزشکاران معلول و سالم در اعطای پاداش نباشد. برهمین اساس نیز از هیئت اجرایی وقت خواسته‌ام تا به آنها گزارش شرایط را بدهم و مشکلات را بازگو کنم. به نظرم پارالمپیکی‌ها بیشتر از المپیکی‌ها به پول نیاز دارند. در مجموع من با پرداخت پاداش برای کسب سهمیه مخالفم و به نظرم این پاداش به کیفیت کار ورزشکاران داده شود. یعنی اینکه باید نگاه‌مان را کیفی کنیم. این منصفانه نیست که ورزشکاری که شانس کسب مدال دارد با ورزشکاری که فقط سهمیه را گرفته است به صورت یکسان پاداش بگیرد.

خسروی‌وفا درباره آزاد شدن پول بلوکه شده ایران و اینکه آیا فدراسیون درخواست سهمی از این پول دارد یا خیر، گفت: در بحث توافق هسته‌ای ما به عنوان یک شهروند به این موضوع افتخار می‌کنیم، چرا که دغدغه‌مان است و به آن به عنوان منافع ملی فکر می‌کنیم. در واقع نباید در چنین شرایطی به صورت فدراسیون فکر کنیم. بله درست است سختی داریم، اما به بن‌بست نرسیده‌ایم و خوشبختانه تا الان نیز مشکل مالی نداشته‌ایم. ما زلف‌مان را به این موضوع گره نمی‌زنیم و فقط خوشحالیم که توافق انجام شده است. ضمن اینکه برای جیب‌مان نیز کیسه‌ای ندوخته‌ایم.

وی درباره بودجه کمیته ملی پارالمپیک گفت: مبلغ 9 میلیارد و 750 میلیون تومان بودجه درنظر گرفته شده است که به نظرم کم است. ما تا الان 38 سهمیه کسب کرده‌ایم پس این پول زیاد نیست و باید چانه‌زنی کنیم تا در ادامه به مشکل نخوریم. قرار است تا هفته آینده دو میلیارد تومان به ما تحویل داده شود که این مبلغ می‌تواند 60 درصد بدهی ما را جبران کند.

نظر شما