او یک پهلوان تمام عیار بود.

مدوید: ایران را از طریق تختی شناختم

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۰۹:۴۰:۳۱
کد خبر: ۳۱۲۲۷۱
مدوید: ایران را از طریق تختی شناختم
الکساندر مدوید گفت: تختی فقط یک قهرمان کشتی نبود، وی بسیار فراتر از یک قهرمان عمل می کرد، و به قول ایرانی ها او یک پهلوان تمام عیار بود.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، الکساندر مدوید با بیان این مطلب افزود: شناخت من از ایران از طریق تختی بود. او مردی ساده بود که عاشق مردم سرزمینش بود. همین خلق و خویش باعث شد در اولین حضورم در ایران با او دوست شوم و بارها او را ببینم به ویژه در خلال مسابقات کشتی.

وی در مورد خاطره ای از مبارزه با جهان پهلوان تختی افزود: در سال 1962 در آمریکا (مسابقات جهانی تولدیو) زانویم آسیب دیده بود و درد می کرد. وقتی شب قبل تختی از علت ناراحتی من با خبر شد و وقتی همدیگر را دیدم، نگاه عجیبی در صورتش بود. تختی در روز مسابقه اصلا به سمت پای من نرفت. این پاک ترین و صادقانه ترین مبارزه در تمام زندگی من بود.

در جریان مراسم هشتادو پنجمین سالگرد تولد جهان پهلوان تختی که در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد از تابلو فرش منقش به چهره غلامرضا تختی و الکساندر مدوید دو رقیب قدیمی و قهرمان اسطوره ای کشتی دنیا رونمایی شد.

این تابلو فرش که با تقاضای مدوید آماده شده، بزودی به موزه وی در کشور بلاروس منتقل می شود تا در آنجا نگهداری شود.

مرحوم جهان پهلوان تختی یک مدال طلا و دو نقره المپیک، دو طلا و دو نقره قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی را در ویترین افتخارات خود دارد و یکی از سه کشتی‌گیر ایرانی (در کنار امامعلی حبیبی و عبدالله موحد) است که تصویر آنها در تالار افتخاراتفیلانصبشدهاست.

الکساندرمدوید نیز ۳ مدال طلای المپیک ۱۹۶۴ توکیو، المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی و المپیک ۱۹۷۲ مونیخ و هفت بار قهرمانی جهان را بدست آورد و اتحادیه جهانی کشتی او را به عنوان پرافتخارترین کشتی گیر آزادکار تاریخ شناخته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز