محصص: یکی از مهمترین اهداف برگزاری فستیوال، انتخاب استعدادها است

۱۳۹۴/۰۶/۱۴ - ۰۹:۴۶:۴۲
کد خبر: ۳۱۴۵۴۶
محصص: یکی از مهمترین اهداف برگزاری فستیوال، انتخاب استعدادها است
کارشناس فوتبال معتقد است برگزاری فستیوال های مدارس فوتبال کمک می کند تا آینده فوتبال کشور تامین شود.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، مرتضی محصص، سرپرست کمیته فنی و توسعه فوتبال در خصوص برگزاری فستیوال های مدارس فوتبال گفت:  بدون شک در رده سنی زیر 12 سال، هر حرکت، مسابقه و تمرینی را باید به فال نیک بگیریم. امکان ندارد فردی از برگزاری چنین مسابقه ای ناراحت باشد یا این نوع فستیوال ها را مثمر ثمر نداند و من از مسئولین فدراسیون فوتبال و آکادمی ملی فوتبال که متولی برگزاری این فستیوال بوده و به آینده فوتبال کشور اهمیت می دهند، تشکر می کنم.

وی در ادامه بیان کرد: فوتبال آموزان امروز، بازیکنان آینده فوتبال ایران هستند. درست است که در رده های بالاتر، تیم ها مقام های مختلفی می آورند و در این رده فقط صرفا شاهد برگزاری مسابقه ای دوستانه و به دور از هر گونه قهرمانی، برد و باخت هستیم. بر همین اساس معتقدم باید مسابقات و آموزش را در رده های سنی پایه بسیار جدی بگیریم تا به موفقیت برسیم.
 
سرپرست کمیته فنی و توسعه فوتبال ادامه داد: همانطور که در بالا اشاره کردم، مسئله برد و باخت در فستیوال ها نباید مطرح باشد. یکی از مهمترین اهداف برگزاری این فستیوال،  انتخاب استعدادها است. اگر این مسابقه چندین بار در سال رخ دهد، مطمئن باشید فوتبال حال و روز بهتری خواهد داشت. مخصوصا در قمست بانوان باید این فستیوال ها مرتبا برگزار شود تا در این قسمت نیز بازیکنان مستعدی را انتخاب و در نهایت آنها را پرورش دهیم تا تیم های ملی بانوان نیز از بازیکنان نخبه و مستعدی بهره ببرند.
 
کارشناس فوتبال معتقد است نقش والدین فوتبال آموزان به منظور حضور بازیکنان و برگزاری فستیوال ها بسیار مثمر ثمر و پر رنگ است. وی در اینباره گفت: باتوجه به تجربه ای که در تیم های مختلف زیر 14، زیر12، زیر 8 و زیر 6  سال داشته ام، مطمئنم نقش والدین بسیار اهمیت دارد. در خارج از کشور خانواده ها همپای فرزندان خود مرتبا در فستیوال ها حضور پررنگی داشته و این امر باعث می شود تا بازیکنانی که به تازگی وارد اجتماع شده  با اطمینان خاطر به بازی فوتبال بپردازند.
 
وی در ادامه بیان کرد: نقش مسئولین فدراسیون، آکادمی ملی فوتبال، 16 تیم لیگ برتر، آموزش پرورش و باشگاهها نیز می تواند در راستای برگزاری فستیوال ها بسیار اهمیت داشته باشد. چرا که مسئولین با برگزاری فستیوال ها و در اختیار گذاشتن امکانات به فوتبال آموزان، زمینه را برای یک بازی دوستانه و در نهایت انتخاب بازیکنان فراهم می کنند. 
 
کارشناس فوتبال در خصوص نحوه فعالیت استعدادیاب ها در فستیوال ها گفت: تجربه ثابت کرده که فقط با حضور در کلاس، یک استعدادیاب خوب نمی شویم. یک استعدادیاب حاذق باید دوره های مربیگری را پشت سر بگذارد و تجربه بالایی در امر استعدادیابی داشته باشد. یک استعدادیاب خوب باید مربی بازنشسته باشد تا بدون دغدغه و با داشتن زمان مناسب و کافی بتواند بازیکنان مستعد را انتخاب کند. یک مربی بازنشسته، دیدش به حد کمال رسیده و از لحاظ تکنیک، تاکتیک و وضعیت بازیکن می تواند ارزیابی دقیقی داشته باشد. 
 
وی در پایان گفت: درست است که با برگزاری کلاس می توانیم ایده های مختلفی را به استعدایاب ها و یا مربیان بدهیم اما استعدایابی باید در خون و ذهن یک مربی باشد تا بتواند برترین ها را انتخاب کند. اکنون افرادی که در بخش استعدادیابی حضور دارند، اکثرا مربی هستند و نباید اینطور باشد. همانطور که در بالا اشاره کرده ام برای اینکه فوتبال بهتری داشته باشیم باید برای فوتبال بانوان و آقایان برنامه ریزی داشته باشیم. اگر این فستیوال چند بار در سال برگزار شود، آینده بسیار خوبی خواهیم داشت.
نظر شما