جام جهانی والیبال ۲۰۱۵؛

لهستان را بیشتر بشناسیم/ قهرمان جهان

۱۳۹۴/۰۶/۲۰ - ۰۸:۵۹:۵۷
کد خبر: ۳۱۷۰۵۷
لهستان را بیشتر بشناسیم/ قهرمان جهان
لهستان یکی از قدرت های کنونی والیبال جهان و از هماهنگ ترین تیم های دنیاست.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، لهستان یکی از قدرت های کنونی والیبال جهان و از هماهنگ ترین تیم های دنیاست که در تالار افتخاراتش هفت مدال از رقابت های المپیک و جهان را دارد؛ سه طلا، سه نقره و یک برنز.

قدرت لهستان که بعد از دوران طلایی دهه 1970 در جهان و دهه 1980 در اروپا کم کم رو به افول گذاشته بود، از ابتدای قرن بیست و یکم با یک سیاستگزاری جدید اوج گرفت و با مربی نامدار آرژانتینی؛ رائول لوزانو این غول خفته، دوباره بیدار شد و تا نایب قهرمانی جهان در سال 2006 پیش آمد. سپس نوبت آرژانتینی دیگر؛ دانیل کاستلانی بود که لهستان را به قهرمانی اروپا (2009) برساند و دست آخر هم لهستان با آندره آ آناستاسی ایتالیایی مدال طلای لیگ جهانی 2012 را بر گردن انداخت تا بر همگان ثابت شود؛ لهستان به دوران اوج خود بازگشته است.

والیبال در لهستان یک ورزش ملی و حتی بیش از یک ورزش؛ به مثابه راهی برای زندگی است. علاقه وافر مردم این سرزمین به والیبال باعث شد که مسئولین کشورشان نه تنها میزبانی عظیم مسابقات قهرمانی جهان 2014 را بر عهده بگیرند، بلکه استادیوم اصلی فوتبال ورشو را نیز به سالن والیبال تغییر کاربری دهند تا بازی افتتاحیه این مسابقات با حضور 63 هزار تماشاچی برگزار شود و رکوردی دست نیافتنی در جهان والیبال از این حیث؛ به ثبت برسد.

لهستانی ها به دنبال اجرای برنامه بلندپروازانه خود برای کسب مدال های طلای جهان و المپیک، از ابتدای سال 2014 هدایت تیم شان را به استفان آنتیگا؛ کاپیتان سابق تیم ملی فرانسه سپردند. بازیکن 37 ساله ای که تا زمان انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی مردان لهستان، هیچ تجربه مربیگری ملی – باشگاهی نداشت و اتفاقا تا همان سال یعنی فصل 2013 – 2014 در ترکیب تیم اسکرا بِلهاتوف، مشغول توپ زدن در لیگ لهستان بود. او سپس سرمربی سابقش در تیم ملی فرانسه؛ فیلیپ بلان را که هدایت تیم مون پولیه فرانسه را بر عهده داشت، به دستیاری خود برگزید و لهستان با کادر فنی جدیدش به خوشرنگ ترین مدال مسابقات قهرمانی جهان 2014 یعنی طلا دست یافت.

حالا لهستان با بازیکنانی که عمدتا در لیگ داخلی اش و بعضا در ایتالیا توپ می زنند، به دنبال حضور موفق در المپیک است و یکی از مدعیان طراز اول صعود مستقیم به ریو 2016 از راه جام جهانی.

این تیم در تاریخ جام جهانی تاکنون به دو مدال نقره دست یافته که دومی اش؛ در دوره گذشته این مسابقات به دست آمد. در همین مسابقات بود که اولین پیروزی تاریخ والیبال ایران مقابل لهستان رقم خورد و ایران موفق شد در جدالی نفسگیر و پرهیاهو با حساب سه بر دو از لهستان مدعی، یک مغلوب بسازد.

بهترین مدافع دوره گذشته جام جهانی؛ مارسین موزدونِک؛ امسال هم با لهستان در این رقابت ها حاضر است. هرچند که حالا نیمکت نشین شده. لهستان همچنان ماریوش وِلازلی؛ مرد سال والیبال جهان (2014) را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و بارتوش کورک؛ ارزشمندترین بازیکن جهان در سال 2012 را به جای او و در پست او به زمین می فرستد.

ایران و لهستان تاکنون دوازده بازی رسمی مقابل یکدیگر برگزار کرده اند که سهم ایران از پیروزی؛ چهار و سهم حریفش؛ هشت برد بوده است.

دیدارهای رسمی ایران با لهستان از آغاز تاکنون

1998 (قهرمانی جهان): ایران (0) – لهستان (3)

2009 (قهرمانان قاره ها): ایران (1) – لهستان (3)

2011 (جام جهانی): ایران (3) – لهستان (2)

2014 (لیگ جهانی): ایران (3) – لهستان (1)

2014 (لیگ جهانی): ایران (3) – لهستان (0)

2014 (لیگ جهانی): ایران (0) – لهستان (3)

2014 (لیگ جهانی): ایران (1) – لهستان (3)

2014 (قهرمانی جهان): ایران (2) – لهستان (3)

2015 (لیگ جهانی): ایران (1) – لهستان (3)

2015 (لیگ جهانی): ایران (2) – لهستان (3)

2015 (لیگ جهانی): ایران (3) – لهستان (2)

2015 (لیگ جهانی): ایران (1) – لهستان (3)

لازم به ذکر است تیم ملی لهستان تاکنون در سه دیدار خود در جام جهانی 2015 موفق به شکست تیم های روسیه، آرژانتین و تونس شده و از هر سه بازی حداکثر امتیاز را کسب کرده و اکنون نیز با 9 امتیاز به علت معدل ست کمتر پایین تر از ایتالیا و امریکا در رده سوم جدول رده بندی قرار دارد.

تیم های ایران و لهستان از ساعت 7:30 فردا شنبه 21 شهریور به وقت تهران به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

نظر شما