جام جهانی والیبال ۲۰۱۵؛

ژاپن را بیشتر بشناسیم/ میزبان و پرافتخارترین تیم آسیا

۱۳۹۴/۰۶/۲۶ - ۱۷:۲۶:۱۰
کد خبر: ۳۱۹۹۱۰
ژاپن را بیشتر بشناسیم/ میزبان و پرافتخارترین تیم آسیا
تیم ملی والیبال ایران فردا به مصاف ژاپن خواهد رفت.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، با هشت قهرمانی؛ پرافتخارترین تیم آسیاست و البته تنها آسیایی حاضر در جدول مدال آوران تاریخ والیبال دنیا. ژاپن با یک طلا، سه نقره، چهار برنز و جمعا 8 مدال جهان و المپیک، در رده نهم این جدول ایستاده که اگرچه عمده این مدال ها به دهه 1960 و 1970 برمی گردد اما آخرینش برنز سال 2009 در جام قهرمانان قاره هاست.

ژاپن به دلیل همکاری وسیع فنی و اقتصادی با فدراسیون جهانی، موفق شده با عقد قراردادهای بلندمدت، میزبانی مسابقات مهمی همچون جام جهانی (که یک سال پیش از المپیک برگزار می شود)، انتخابی المپیک (که سه ماه قبل از المپیک برگزار می شود) و جام قهرمانان قاره ها (که یک سال پس از المپیک برگزار می شود) را به دست آورده و از این راه، علیرغم افت فنی والیبالش همچنان به عنوان میزبان در رقابت های معتبر جهانی حضور داشته باشد. و البته نقشی تعیین کننده در سرنوشت این مسابقات دارد.

ژاپن طی چند سال گذشته که اقتدار آسیایی خود را به ایران باخته بود، در پی برنامه هایی بود که بتواند این قدرت را از ایران بازپس گیرد که البته بی نتیجه بود. اما همه چیز در یک روز برای ژاپن عوض شد. روز هفتم سپتامبر سال 2013 هتل هیلتون شهر بوینس آیرس؛ پایتخت آرژانتین محل برگزاری 125مین اجلاس عمومی کمیته بین المللی المپیک برای تعیین میزبان المپیک 2020 بود و توکیو – استانبول – مادرید سه کاندیدای حاضر. اینجا بود که طی سه دوره رای گیری، توکیو به عنوان میزبان 2020 انتخاب و معرفی شد و همینجا بود که استارت تغییرات در برنامه ریزی ژاپنی ها هم زده شد.

آن ها به دنبال حضور موفق در المپیک آینده، برنامه ریزی و آغاز به کار کردند. در زمینه والیبال نیز از ابتدای سال 2014 ماساشی نامبو؛ ملی پوش دهه 1990 خود را که در این سال ها به عنوان مربی در لیگ ژاپن فعالیت کرده و سه دوره هم به عنوان مربی سال کشورش برگزیده شده، به هدایت مردان ژاپن انتخاب کردند.

ژاپنی ها که همه بازیکنانشان در لیگ داخلی کشورشان توپ می زنند، از نتایج دو سال اخیر خود با ماساشی نامبو در گروه 2 لیگ جهانی رضایت دارند و با او به مدال نقره بازی های آسیایی 2014 و مدال طلای قهرمانی آسیا 2015 دست یافته اند. احمد مساجدی از ایران نیز به عنوان مربیِ مشاور در ترکیب کادرفنی ژاپن حضور دارد.

ایران و ژاپن در رقابت های مختلف آسیایی بارها مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند. اما دیدارهای جهانی آن ها از سال 2004 که ایران قصد نزدیک شدن به دروازه های جهان و المپیک را داشت، آغاز شد. از آن سال تاکنون این دو تیم ده بار در جریان مسابقاتی که مستقیم زیر نظر فدراسیون جهانی برگزار می شود، با یکدیگر بازی کرده اند که سهم ایران هفت پیروزی و سهم ژاپن هم سه برد بوده است.

دیدارهای جهانی ایران با ژاپن از آغاز تاکنون

2004 (انتخابی المپیک): ایران (3) – ژاپن (2)

2008 (انتخابی المپیک): ایران (1) – ژاپن (3)

2009 (انتخابی قهرمانی جهان): ایران (1) – ژاپن (3)

2009 (قهرمانان قاره ها): ایران (2) – ژاپن (3)

2010 (قهرمانی جهان): ایران (3) – ژاپن (1)

2011 (جام جهانی): ایران (3) – ژاپن (1)

2012 (انتخابی المپیک): ایران (3) – ژاپن (0)

2012 (انتخابی لیگ جهانی): ایران (3) – ژاپن (0)

2012 (انتخابی لیگ جهانی): ایران (3) – ژاپن (0)

2013 (قهرمانان قاره ها): ایران (3) – ژاپن (0)

تیم ملی ژاپن به عنوان میزبان تاکنون در هفت مسابقه خود در جام جهانی 2015 والیبال به پنج پیروزی مقابل تیم های مصر ( سه بر دو)، استرالیا (سه بر یک)، کانادا ( سه بر صفر)، تونس ( سه بر صفر) و ونزوئلا (سه بر صفر) دست یافته و برابر تیم های آمریکا ( سه بر یک) و ایتالیا ( سه بر صفر) شکست خورده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز